1.
Tarkista ensin sulakkeet ja sähkölaitteet.

Tarkista sähkölaitteet ja sulakkeet

Joskus sähkökatko saattaa johtua oman asuntosi tai asuinkiinteistösi sähkölaitteen viasta. Tällöin kiinteistön omistaja on vastuussa viankorjauksesta ja kustannuksista. Jos vain osa taloudesta on sähköttä, tarkista ensin pää- ja ryhmäsulakkeet sekä mahdolliset vikavirtasuojakytkimet. Vaihda tarvittaessa palanut sulake uuteen. Tarkista myös onko naapurillasi sähköt.

2.
Kurkista, palaako naapurissa valot.
3.
Katso häiriökartasta, onko sähkökatko laaja.
4.
Ilmoita sähkökatkosta.

Jos sähköt on pois eikä vika näy häiriökartalla etkä ole saanut meiltä vielä viestiä sähkökatkosta, soita numeroon 0800 195 011 tai laita viesti häiriökartan chat-palvelussa. Caruna Plussassa tai verkossa voit ilmoittaa meille tiedossasi olevan sähköverkon vaurion, kuten puusta sähkölinjalla.

  • Käytä portaita, älä hissiä. 
  • Sulje sähkölaitteet, joiden et halua naksahtavan päälle sähkökatkon jälkeen. Näitä saattavat olla esimerkiksi liesi, uuni ja kiuas. 
  • Vältä jääkaapin ja pakastimen oven avaamista. Jos ulkona on pakkasta, voit viedä pakasteet pihalle.  
  • Sulje ovet ja ikkunat, jotta lämpö ei pääse karkaamaan.  
  • Vedä henkeä – korjaamme viat niin pian kuin mahdollista.  
  • Jos maahan on pudonnut sähköjohtoja, pysy niistä vähintään 20 metrin päässä. Kierrä kaukaa puut ja oksat, jotka koskettavat sähkölinjaan.  

Mitä jos sähkökatko on laaja? 

  • Laajan sähkökatkon korjaaminen saattaa kestää pitkään.  
  • Jos taloudessasi on vanhuksia tai pieniä lapsia, pyri odottelemaan sähköjen palaamista sukulaisten tai tuttavien luona.  

Ota käyttöösi maksuttomat Caruna Sähkövahti –ilmoitukset ja saat etukäteen viestin suunnitelluista työkeskeytyksistä, ja mahdollisimman nopeasti yllättävistä sähkökatkoista keskijänniteverkossa. Halutessasi saat ilmoitukset useampaan puhelinnumeroon tai sähköpostiosoitteeseen.

Voit ottaa Caruna Sähkövahdin käyttöön, mikäli sinulla on Carunan kanssa voimassaoleva verkkopalvelusopimus sekä koti, kesämökki tai jokin muu kiinteistö verkkoalueellamme. Caruna Sähkövahti on käytössäsi heti, kun olet sen tilannut tai sinut on liitetty sen käyttäjäksi muuton yhteydessä.

Pidä yhteystietosi ja muut Carunan Sähkövahdin asetukset aina ajan tasalla, jotta tiedotteemme tulevat perille asti. Päivityksen tai tilauksen lopetuksen teet Caruna Plussassa.

Mikäli sinulla ei ole Caruna Sähkövahtia käytössäsi, lähetämme suunnitelluista työkeskeytyksistä tiedotteen postiosoitteeseesi. Perinteiset tiedotteet poistuvat käytöstä, kun olet tilannut sähköisen ilmoituspalvelun.

Siirry Caruna Sähkövahtiin >

Vaurioituneissa sähköverkoissa saattaa esiintyä niin sanottu nollavika, joka voi aiheuttaa hengenvaaran. Tämän vuoksi nollavikaan tulee suhtautua vakavasti.

Lue lisää >

Vakiokorvaus yli 12 tunnin sähkökatkosta

Maksamme yli 12 tunnin yhtäjaksoisesta sähkökatkosta korvauksen automaattisesti laskullasi. Jos vakiokorvausta ei näy sähkökatkon päättymisen jälkeen kahdella seuraavalla laskulla tai saamasi korvaus ei vastaa käsitystäsi sähkökatkon pituudesta, voit tehdä vakiokorvauksen tarkastuspyynnön.

Lue lisää >

Vahingonkorvaukset sähkön toimitustapa- tai laatuvirheestä

Voit hakea vahingonkorvauksia rikkoutuneista laitteista tai pilaantuneista elintarvikkeista. Vahinkojen korvaaminen edellyttää, että sähkönjakelussa on tapahtunut joko sähkön laatua, tai toimitustapaa koskeva virhe. 

Lue lisää >

Jos palvelussamme on tapahtunut väärinkäsitys tai virhe, Carunan asiakasasiamies auttaa oikaisemaan mahdollisen väärinkäsitykset ja korjaamaan virheet. Haluamme, että asiointi kanssamme sujuu silloinkin helposti. Carunan asiamies auttaa oikaisemaan tilanteen.

Lue lisää >