Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Olemme koonneet avuksesi vastauksia meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Caruna yrityksenä

Mikä on sähkönjakeluyhtiö?

Sähkön jakelusta tuottajalta sähkön käyttäjälle huolehtii aina paikallinen sähkönjakeluyhtiö kuten Caruna. Sähkönjakelun lisäksi vastaamme alueemme sähköverkoston kunnossapidosta ja rakentamisesta, kehittämisestä, vikapäivystyksestä sekä sähkönkulutuksen mittauksesta.

Sähkönjakelun hinnoittelu on yhtiökohtainen, ja hintoihin vaikuttavat muun muassa paikallisen verkon olosuhteet. Hinnoittelua valvoo Energiavirasto.

Asiakaspalvelu ja yhteystiedot

Miten saan yhteyden asiakaspalveluunne?

Löydät asiakaspalvelumme yhteystiedot täältä.

Miten ilmoitan muuttuneista yhteystiedoistani? 

Jos yhteystietosi muuttuvat, sinun kannattaa ilmoittaa uudet yhteystietosi Omat sivut -itsepalvelumme kautta mahdollisimman pian. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme

Laskutus, hinnoittelu ja tuotteet

Vaihdoin sähkönmyyjää, miksi saan laskun Carunalta?

Olet vaihtanut sähköenergian myyjää, et sähkönjakeluyhtiötä. Sähkön jakelee ja laskuttaa aina paikallinen sähkönjakeluyhtiö kuten Caruna. 

Sähkönjakelu on tarkoin seuratun ja valvotun monopolitoiminnan alaista, eikä sitä voi täten kilpailuttaa. Sähköenergian voi sen sijaan kilpailuttaa ja hintoja voi vertailla esimerkiksi Energiaviraston ylläpitämässä palvelussa.

Miksi en voi kilpailuttaa sähkönsiirtoa? Miten voin kilpailuttaa sähkönmyynnin? 

Sähköverkko muodostaa niin kutsutun luonnollisen monopolin, koska rinnakkaisten verkkojen rakentaminen ja ylläpitäminen ei ole taloudellisesti järkevää. Tämän vuoksi asiakkaat eivät voi kilpailuttaa sähkönjakeluyhtiötä.

Jakelumaksuilla huolehdimme sähkön jakelemisesta tuottajalta kuluttajalle, sähköverkon rakentamisesta, kunnossapidosta, kehittämisestä, sähkön mittauksesta ja ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä. Sähkönjakelun hinnoittelun valvonnasta vastaa Energiavirasto. Sähkönjakeluyhtiöiltä edellytetään asiakkaiden tasapuolista kohtelua, ja tästä syystä hinnat ovat kaikille asiakkaillemme hinnastomme mukaisia. Katso hinnastomme ja hintojen muodostumisen perusteet.

Voit vertailla sähkönmyynnin hintoja Energiaviraston sivustolla.

Miten Caruna Oy:n ja Caruna Espoo Oy:n jakeluhinnat määräytyvät? 

Hinnoittelumme perustuu sähköverkon ylläpitoon ja kehittämiseen, korjaamiseen ja asiakaspalveluun tarvittaviin kustannuksiin. Verkkopalvelun hintataso määräytyy kunkin sähköverkon oman kustannustason perusteella. 

Sähkön jakeluhinta muodostuu kulutukseen perustuvasta siirtomaksusta (c/kWh) ja kiinteästä perusmaksusta (€/kk) sekä tehoasiakkailla lisäksi teho- ja loistehomaksuista. Sähkönjakelun laskutuksen yhteydessä Suomen valtio perii myös sähköveroa.

Energiavirasto valvoo sähkönjakelun hinnoittelua ja sen kohtuullisuutta neljän vuoden valvontajaksoissa. Yhtiöiden jakeluhinnat löytyvät aakkosjärjestyksessä Energiaviraston sivulta.

Voinko nähdä laskuni netissä?

Omat laskusi ja sopimuksesi näet Omat sivut -palvelustamme. Palvelu on käytettävissä ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.

En voi maksaa laskuani eräpäivänä. Miten toimin?

Voit pyytää laskulle lisää maksuaikaa kätevästi Omat sivut -itsepalvelussaMaksuaikaa voimme antaa enintään 30 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Maksuajalta perimme viivästyskorkoa 7 prosenttia. Voimme myös jakaa laskun osiin, jolloin teemme kanssasi maksusopimuksen. Maksusopimuksesta veloitamme viisi (5) euroa.

Miten sähkönsiirtoyhtiöiden hinnoittelua valvotaan? 

Energiavirasto valvoo kaikkia suomalaisia sähkönjakeluyhtiöitä ja varmistaa sähkönkäyttäjille kohtuulliset hinnat ja hyvälaatuisen energiantoimituksen.

Mistä tiedän minkä tuotteen valitsen?

Ota yhteyttä sähköurakoitsijaan, joka auttaa sinua siirtotuotteen valinnassa. Myös asiakaspalvelumme voi auttaa sinua valitsemaan tarkoitukseesi sopivan siirtotuotteen.

Voit valita omiin tarpeisiisi sopivan tuotteen ja halutessasi vaihtaa sitä kerran vuodessa. Vaihtamisesta ei tule sinulle lisäkustannuksia. Tuotevertailua voit tehdä energiaseurannassa, jonne pääset Omilta sivuiltasi.

Mitä tarkoittavat yli- ja alijäämä?

Suomessa Energiavirasto valvoo Carunan toimintaa, kehittämistyötä ja sähkönhinnoittelua. Yksi valvontajakso kestää neljä vuotta, jonka ajalle sähkönsiirrosta saatavalle tuotolle määritellään tietty raja.

Jos jakson aikana kertynyt tuotto ylittää valvontamenetelmien salliman määrän, puhutaan silloin ylijäämästä eli tuottoa on käytössä odotettua enemmän. Jos puolestaan nelivuotisen jakson toteutunut tuotto jää alle, on kyse alijäämästä.

Vaikka pyrimme välttämään huomattavaa ali- tai ylijäämää, sähkösiirtoyhtiöiden vuosittaisten kulujen ennustaminen etukäteen on hankalaa. Kuluihin vaikuttavia tekijöitä on paljon kuten sääolot. Ali- ja ylijäämän syntyminen on valvontamallissa normaalia, ja huomioimme ne seuraavan valvontajakson hinnoittelussa.

Energiavirasto valvoo kaikkia suomalaisia sähkönsiirtoyhtiöitä ja varmistaa käyttäjille kohtuulliset hinnat ja hyvälaatuisen energiantoimituksen.

Katso videomme, millä selvennämme ali- ja ylijäämää. Videolla kerromme, kuinka Energiavirasto varmistaa sähkönjakelun hinnan kohtuullisuuden ja Carunan tuottojen tasaamisen nelivuotisilla valvontajaksoilla.

Sähkökatkot ja niiden korvaukset

Miten ilmoitan sähkökatkosta?

Jos asia on kiireellinen, soita maksuttomaan vikapalvelunumeroomme 0800 195011 (24 h). Kiireettömät ilmoitukset voit tehdä täyttämällä vikailmoituslomakkeen.

Miksi sähköt ovat ajoittain pois ja sähköverkossa on paljon lyhyitä katkoja? 

Sähköt katkeavat jakeluverkosta yleensä vikatilanteen vuoksi. Vikoja aiheuttavat esimerkiksi myrskyt, ukkonen ja puihin kerääntyneet lumikuormat. Myös eläimet, kuten linnut ja oravat, voivat aiheuttaa sähkökatkon. Sähköt voidaan joutua katkaisemaan myös suunnitellusti huolto- ja korjaustöiden ajaksi. 

Lyhyet sähkökatkot eli räpsyt johtuvat yleensä sähköverkon suojausautomatiikasta, joka keskeyttää sähkönjakelun hetkeksi tulipalon ja hengenvaaran välttämiseksi. Suojausautomatiikka pyrkii palauttamaan sähköt saman tien ja mikäli vika ei poistu, järjestelmä kokeilee palautusta uudelleen muutaman minuutin kuluttua. Jos vika ei tämän jälkeen ole poistunut, sähkönjakelu keskeytyy pidemmäksi aikaa. 

Laajoissa korjaustöissä voidaan vikaa selvitettäessä ja korjatessa joutua katkaisemaan ja kytkemään uudelleen vian piirissä olevien asiakkaiden sähkön saanti useitakin kertoja.

Meillä valot vilkkuvat, kun naapuri käyttää klapikonetta, painepesuria, kuivaa viljaa tms. Miksi Caruna ei vahvista verkkoa riittävästi?

Paljon virtaa tarvitsevien laitteiden käynnistys samanaikaisesti muun sähkönkäytön kanssa voi aiheuttaa sähköverkolle liian suuren kuormituksen, mikä saa valot välkkymään. Välkyntä ja jännitekuopat eivät kuitenkaan riko standardin mukaisia laitteita. 

Asiakkaan sähköverkko on rakennettu sovitun liittymäkoon mukaisesti. Joskus laitteen käynnistysvirta ylittää sovitun liittymäkoon. 

Jakeluverkon vahvistaminen yksittäisen häiriötä aiheuttavan laitteen vuoksi ei ole järkevää. Jos sähköverkkoa vahvistetaan, korjaamisen kustannukset ovat häiriön aiheuttajan vastuulla.

Kannattaako minun varautua sähkökatkoon esimerkiksi varavoimalaitteella?

Sähkökatkoon kannattaa ehdottomasti varautua. Se on tärkeää erityisesti, jos taloudessasi on vanhuksia tai pieniä lapsia. Lue varautumisvinkkimme

Voinko saada Carunalta ilmoituksia sähkökatkoista?

Kyllä. Caruna Sähkövahti lähettää viestin keskijänniteverkon työ- ja vikakeskeytyksistä tekstiviestillä tai sähköpostitse. Perinteiset postikortti-ilmoitukset poistuvat käytöstä, kun olet tilannut Sähkövahti-sähkökatkoilmoitukset. Ota Sähkövahti käyttöösi.

Toteutatteko suunnitellut työkeskeytykset sähkönjakeluun kovilla pakkasilla?

Yli 20 asteen pakkasella emme pääsääntöisesti toteuta etukäteen suunniteltuja työkeskeytyksiä sähkönjakeluun, jotta kaikkien kodit pysyvät lämpiminä. Sähköverkon käyttövarmuuden ja turvallisuuden säilyttämiseksi yksittäisten keskeytysten suorittaminen voi kuitenkin olla välttämätöntä lämpötilasta riippumatta.

Lähetämme tiedon suunniteltujen työkeskeytysten perumisesta samalla tavalla kuin ilmoitamme työkeskeytyksistä. Kätevimmin saat tiedon peruutuksista Caruna Sähkövahdilla joko tekstiviestitse tai sähköpostina.

Saanko Carunalta korvauksen lyhyiden sähkökatkojen aikana hajonneista laitteista?

Nykyaikaisten laitteiden tulee kestää normaalit sähkön pois- ja päällekytkennät, joten emme maksa korvauksia niistä aiheutuneista vahingoista. Jos laite rikkoutuu tavanomaisessa jännitteen pois- tai päällekytkennässä, on laite suojaustasoltaan riittämätön tai se on muutoin vaurioitunut.

Sähköverkkoon liittyminen, sähköliittymät

Milloin tarvitsen sähköliittymän?

Tarvitset sähköliittymän, kun rakennat. Sähköliittymällä saat oikeuden liittyä sähköverkkoon, sähköt tonttisi rajalle saakka sekä perustan sähkösopimuksen tekemiseen. Lisäksi tarvitset sähköurakoitsijan, joka asentaa tontillesi sähköpääkeskuksen ja liittymisjohdon, jolla talosi sähköt kytketään Carunan jakeluverkkoon.

Ota meihin yhteyttä heti rakentamisen aloitusvaiheessa, jotta saat sähköt tontillesi hyvissä ajoin.

Lue lisää sähköliittymän hankkimisesta.

Olen ostanut kiinteistön ja olen sähköliittymän uusi omistaja. Mitä minun tulee ilmoittaa sähköyhtiölle?

Kun kiinteistön ja sähköliittymän omistaja vaihtuu, voit ilmoittaa meille muutoksesta verkkosivujemme lomakkeella. Tarvittaessa pyydämme sinua toimittamaan meille dokumentin, jolla omistajanmuutoksen voi todentaa.

Mikäli tarvitset apua, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Sähköverkon rakentaminen ja uudistaminen

Miksi verkkoa pitää uudistaa?

Suomalainen sähköverkko on rakennettu pääosin laajan maaseudun sähköistämisen aikana 1960-70 -luvuilla. Se on jatkuvasti ylläpidetty, palvellut pitkään ja hyvin, mutta nyt se alkaa monilta osin olla teknisen käyttöikänsä päässä. Ilmastonmuutos lisää vanhojen ilmajohtojen myrsky- ja lumituhojen riskiä. 

Vuonna 2028 asiakkaillamme on sähköverkko, joka toimii myös kaikkein haasteellisimmissa sääolosuhteissa. 

Säävarmuuden turvaamisen lisäksi Caruna saneeraa sähköverkkoaan siten, että siinä huomioidaan mahdollisuus tarjota asiakkaillemme älykäs sähköverkko aurinkopaneeleineen ja sähköautoineen. Älykkään sähköverkon kautta asiakas saa myös tietoa omasta sähkönkulutuksestaan ja ehdotuksia toimenpiteistä, joilla sähkön käyttö on entistä ympäristöystävällisempää. 

Tammikuussa 2019 Aapeli-myrsky osoitti, että verkonparannustoimet alkavat näkyä. Yhä useampi asiakkaamme on säävarman verkon piirissä. Taajamissa katkot vähenevät ja kestävät aiempaa lyhyemmän ajan.

Miksi ette vain kaada puita verkon läheltä, miksi kaapeloitte?

Sähkönjakelun luotettavuutta parannetaan useilla eri toimenpiteillä kuten kaapeloinnilla, lisäämällä automaatiota ja rengasyhteyksiä. Sen lisäksi pidämme johtokadut ja sähkölinjojen viereiset alueet siisteinä, jotta esimerkiksi tuuli tai lumi ei kaada puita linjoille.

Muutama vuosi takaperin kävimme läpi verkkoalueemme sähköverkkojen johtokadut eli väylät, joissa ilmajohdot kulkevat. Projektissa tehtiin mittavasti verkonparannustöitä metsureiden ja helikopteriraivausten avulla. Johtokatuja siistittiin niin, että sähkönjakelun luotettavuutta saatiin lisättyä. Pitkällä aikavälillä kestävin ratkaisu on viedä ilmajohdot maan alle, säältä paremmin suojaan. Sähköverkon kunnossapidosta voi lukea lisää verkkosivultamme.

Miten valitsette alueet, joilla kunnostatte sähköverkkoa?

Haluamme rakentaa ja uudistaa sähköverkkoamme niin, että se palvelee asiakkaitamme luotettavasti nyt ja tulevaisuudessa. Teemme toimitusvarmuusinvestoinnit asiakasvaikutuksen mukaan järjestyksessä, josta asiakkaamme hyötyvät eniten. Toimenpiteet kohdistetaan ensin alueille, joilla asiakastiheys ja siirrettävän sähkön määrä ovat suurimpia. 

Tavoitteenamme on, että asiakas hyötyy verkon uusimisesta niin, että keskeytykset ja katkot vähenevät ja lyhentyvät ja vastaavat sähkömarkkinalain tavoitetasoja.

Mistä saan tietoa alueellani tehtävistä verkonrakennustöistä?

Tiedotamme käynnistyvistä projekteista paikallisissa ja alueellisissa medioissa. Projektin edistymistä voit seurata projektikartaltamme

Mitä Caruna tekee vanhalle sähköverkkomateriaalille?

Edellytämme kaikilta urakoitsijoiltamme, että he toimittavat vanhan materiaalin Kuusakoski Oy:lle kierrätettäväksi. Katso lisää tältä videolta

Kuinka suuri osa verkostanne on jo kaapeloitu?

Tällä hetkellä koko verkosta noin 45% ja säävarman verkon piirissä on 71% prosenttia asiakkaistamme.

Mikä on tavoitekaapelointiasteenne vuoteen 2028 mennessä?

Emme tarkastele tätä kaapelointiasteen näkökulmasta, vaan siitä näkökulmasta, että saneeraamme verkkoa toimitusvarmaksi (sähkökatkot taajamissa eivät saa kestää yli 6 h, eikä haja-asutusalueilla yli 36 h). Koko verkon toimitusvarmuus koostuu muistakin toimenpiteistä kuin maakaapeloinnista.

Sähkömarkkinalain toimitusvarmuusvaatimukset eivät missään nimessä vaadi verkon täyskaapelointia. Toimitusvarmuus saavutetaan maakaapeloinnilla, viankorjausresursseilla ja tehokkuudella, automaation hyödyntämisellä, erilaisilla verkonrakenneratkaisuilla kuten mm. rengasyhteyksillä sekä kunnossapidolla, kuten raivauksilla. Toimenpiteet ja tekniset ratkaisut ovat sähkönjakeluyhtiöiden päätettävissä, mutta niitä seurataan Energiavirastolle toimitettavien kehittämissuunnitelmien kautta.

Olette tehneet sähköverkon parannustoimia vuodesta 2012 lähtien. Mitkä ovat olleet näiden vaikutukset sähkökatkoihin ja myrskyissä?

Tammikuun 2019 Aapeli-myrsky osoitti, että verkonparannustoimet (kaapelointi ja raivaustoimentoimenpiteet) alkavat näkyä. Yhä useampi asiakkaamme on säävarman verkon piirissä (2017: 71 %). Taajamissa katkot vähenevät ja kestävät aiempaa lyhyemmän ajan. Vuosittaisiin vikamääriin vaikuttavat myrskyjen ja luonnonilmiöiden alueellisuus ja voimakkuus.

Voiko purettuja pylväitä ostaa?

Valtaosa purettavasta vanhasta sähköverkosta päätyy kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön materiaalina tai hyötykäyttöön energiana. Energiahyötykäyttöön päätyvät pylväät sisältävät puunkyllästeaineita, kuten CCA:ta ja kreosoottia. Normaalissa sähköverkkokäytössä nämä kyllästetyt puupylväät eivät aiheuta ympäristöhaittaa. Purkutilanteissa pylväiden käsittely on lakisääteisesti rajoitettu, jotta puunkyllästeaineet eivät aiheuta vahinkoa ympäristölle tai ihmisille. Verkosta puretut pylväät menevät Carunan kierrätyskumppanin toimesta kierrätyslaitokseen energiahyötykäyttöön. 

Purettuja pylväitä voidaan myös luovuttaa uudelleen käytettäväksi ammattimaiseen tai teollisuuskäyttöön. Tämä edellyttää vastaanottajalta voimassa olevaa ja toimivaa Y- tai LY-tunnusta soveltuvalta alalta. Kuluttajat eivät siis voi ostaa Carunan pylväitä.

Miksi asiakas maksaa verkonparannuksista?

Suomalainen sähköverkko on rakennettu pitkälti useita vuosikymmeniä sitten. Se on palvellut pitkään ja hyvin, mutta nyt se alkaa monilta osin olla käyttöikänsä päässä. Haluamme taata, että asiakas saa vastinetta rahoilleen; nykyaikaisen sähköverkon, joka toimii luotettavasti. Näin pystymme takaamaan, että sähkökatkoja on aiempaa vähemmän ja ne myös saadaan korjattua nopeammin. Siirtoyhtiön on katettava jakelumaksuilla kaikki toimintonsa (kuten sähköverkon kunnossapidon ja ympärivuorokautisen vikapalvelun).

Toimitusvarmuusinvestoinnit ovat kohdistuneet ensisijaisesti metsissä oleviin ja taajamia palveleviin ilmajohtoihin keskijänniteverkossa. Seuraavaksi olemme siirtymässä avomaastossa oleviin ilmajohtoihin ja asuinalueiden pienjänniteverkkoihin. Verkonparannushankkeita voi seurata verkkosivultamme.

Tekniset asiat

Miksi yöohjattujen sähkölaitteiden käynnistysaikoja on muutettu Caruna Espoo Oy:n alueella?

Yhtenäistimme Yö-, Kausi- ja Tehotuotteidemme aikajaottelua 1.3.2016. Muutoksesta johtuen päivitimme kuormanohjauksen aikoja. Kuormanohjausryhmien muutos koski Caruna Espoo Oy:n aluetta. Caruna Espoo Oy toimii Espoossa, Kauniaisissa, Kirkkonummella ja Joensuussa. Tästä taulukosta näet kuormanohjauksen ajat.

Valokuidun yhteisrakentaminen

Tuleeko valokuitu aina, kun Caruna saneeraa sähköverkkoa?

Tämä on tavoite, edellyttäen, että se on taloudellisesti järkevää. Telia ja Caruna arvioivat jokaisen alueen erikseen. Esimerkiksi jos alueella jo on valokuitu, toista päällekkäistä valokuituverkkoa ei kannata rakentaa. Valokuidun rakentaminen riippuu myös alueen asukkaiden kiinnostuksesta: kokonaista uutta kuituverkkoa ei kannata rakentaa, jos siihen haluaa liittyä vain muutama kotitalous.

Kuka tämän lystin maksaa?

Valokuidusta maksavat vain ne kotitaloudet, jotka päättävät kuituyhteyden hankkia. Kotitaloudet maksavat valokuituyhteydestään heti liittymän valmistuttua liittymismaksun, joka kattaa osan rakentamiskuluista, ja Telia investoi loput. Kuituverkon rakentamiskustannukset eivät vaikuta sähkönjakelun hintoihin ja eivät siten tule sähkönjakeluasiakkaiden maksettavaksi.

Teitte yhteistyösopimuksen Telian kanssa, laskeeko vai nostaako tämä asiakkaan kuidusta maksamaa hintaa? Onko tämä asiakkaalle halvempaa?

Kotitaloudet päättävät itse, haluavatko he investoida valokuituliittymään. Jos valokuituliittymää ei haluta tilata tämä ei tietenkään maksa kotitaloudelle yhtään mitään. Telia tarjoaa tämän sopimuksen puitteissa tehdyt liittymät edullisemmin kuin ne, jotka Telia toteuttaa yksin, koska Telia asentaa valokuidun samaan aikaan, kun Caruna päivittää sähköverkkoaan. Mikäli kuituliittymän hankkii myöhemmin, Telia rakentaa kuituverkon yksin ja silloin valokuituverkkoon liittymisen kustannukset muodostuvat korkeammiksi.

Mitä kuituliittymä maksaa? 

Telia tiedottaa alueen asukkaille hinnasta tarkemmin aina siinä vaiheessa, kun alamme rakentaa uutta sähköverkkoa alueella. Suurin etu lisääntyvästä yhteisrakentamisesta on, että kuitua tulee tätä kautta tarjolle yhä useammalle alueelle ja asukkaalle. Yhteistyökumppanimme Telia vastaa mielellään lisäkysymyksiin valokuidun hinnoittelusta. Yhteystiedot löydät Telian verkkosivulta.

Miksi kuitu maksaa?

Valokuidun liittymismaksu peritään vain niiltä kotitalouksilta, jotka päättävät liittyä verkkoon. Liittymismaksu kattaa vain osan liittymän todellisista rakentamiskuluista ja operaattorin tarvitsemista laiteinvestoinneista. Sähköverkkoyhtiö taas perii sähköverkon kehittämisen kustannukset jakelumaksuina. Energiavirasto valvoo sähkömarkkinalaissa säädetysti sähköverkkoyhtiöiden kohtuullisen tuoton määrää.

Minkälaiset ovat yhteisrakentamisen ympäristövaikutukset?

Carunan ja Telian yhdessä tekemä maakaapelointi parantaa resurssitehokkuutta ja vähentää jätteiden muodostumista. Yhteisrakentamisen seurauksena tarvitaan vähemmän työkoneita, työvaiheita ja materiaaleja. Maakaapelointi ja uuden verkon lisääntyvä automaatio vähentävät sähkönjakelun häiriöitä ja kenttätyön tarvetta tulevaisuudessa (mukaan lukien viankorjaus). Tämä kaikki minimoi rakentamisenaikaisia ilmastovaikutuksia
 
Suorana ympäristövaikutuksena maakaapeloinnissa vapautuu maata muuhun käyttöön. Vapautuvia maa-alueita on mahdollista mm. metsittää tai käyttää peltomaana, jolloin ne toimivat tehokkaampina hiilinieluina.

Alentaako tämä sähkön jakelun hinnan korotuspaineita?

Sähkönjakelun kohtuullista tuottoa valvoo Energiavirasto. Hinnanmuodostukseen sekä niin sanottuun sallittuun liikevaihtoon vaikuttavat monet tekijät, kuten esimerkiksi investointimäärät sekä viraston valvontakausille määrittämät yksikköhinnat, korkotaso ja toiminnan operatiiviset kustannukset. Edellisestä johtuen yhteisrakentamisen seurauksena tuleva kustannustehokkuuden parantuminen vaikuttaa sähkön jakelun hintoihin pitkällä aikavälillä.

Lisäksi valokuidun rakentaminen toteutetaan erillisenä Carunan sähkönjakeluliiketoiminnasta.

Miksi minä en saa kuitua, kun naapurikadullani Caruna rakentaa valokuitua?

Kuitu rakennetaan silloin, kun se on taloudellisesti järkevää. Esitetty uusi toimintamalli perustuu sähköverkon ja valokuidun yhteisrakentamiseen. Jos sähköverkko on jo valmiiksi maakaapeloitu, niin yhteisrakentamisen hyötyjä ei tällöin voida saavuttaa. Kuitenkin myös tällaisille alueille Telia tarjoaa valokuidun rakentamista, mikäli alueelta löytyy riittävä määrä kuituliittymistä kiinnostuneita asiakkaita.

Sähkömarkkinalaki vaatii säävarman sähköverkon rakentamisen kaikkialle Suomeen. Tällöin osa sähköverkon maakaapelointiprojekteista saattaa sijaita niin kaukana valokuituverkon solmupisteistä, ettei niihin ole mahdollista rakentaa valokuituyhteyttä.