Sve
Eng

Tervetuloa asiakkaaksemme!

Tämä verkkosivu on aloituspaketti, jossa voit tutustua sähkönjakelijaasi Carunaan ja palveluihimme.

Tervetuloa

Caruna jakaa sähköä sekä huoltaa ja ylläpitää sähköverkkoa - sähkönmyyjä myy sähköenergian

Carunan tehtävä on huolehtia, että sinun arkesi on sujuvaa

Me jakelemme kotiisi sähköt, valvomme sähkönjakelun sujuvuutta 24/7 ja tartumme toimeen, jos sähköt katkeavat.

Palvelumme

Sähköisessä palvelukanavassamme Caruna Plussassa voit hoitaa sähköasioitasi juuri silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Chattimme on avoinna arkisin klo 9-15 verkkosivullamme.

Sinut on liitetty Carunan Sähkövahti -palveluun. Ilmoitamme tekstiviestillä tai sähköpostitse jos sähköt katkeavat äkillisesti tai suunnitellun työn vuoksi. Voit muokata Sähkövahdin asetuksia Caruna Plussassa.

Maksuton vikapäivystysnumeromme 0800 1 95011 palvelee ympäri vuorokauden äkillisissä sähkönjakelun ongelmiin liittyvissä asioissa.

Caruna on sähkönjakelijasi

Caruna on yksi Suomen 77 sähköjakeluyhtiöstä. Jakelemme sähköä 1,5 miljoonalle suomalaiselle Etelä-, Lounais-, Länsi- ja Itä-Suomessa, Lapissa ja Pohjanmaalla.

Kartta

Asuinalue määrittää sähkönjakelijan

Sähkönjakelijoilla, kuten Caruna, on maantieteellinen vastuualue. Sähkönjakelijat vastaavat omalla toimialueellaan sähköverkkojen rakentamisesta, ylläpidosta ja valvonnasta.

Sähkönjakelu on tarkoin seuratun ja valvotun monopolitoiminnan alaista, eikä sitä voi täten kilpailuttaa. Sähköenergian voi sen sijaan kilpailuttaa ja hintoja voi vertailla esimerkiksi Energiaviraston ylläpitämässä palvelussa.

Kaikkien sähkönjakeluyhtiöiden toimintaa ja hinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiamarkkinavirasto.

Asiointi

Asiakaspalvelu

Caruna Plussassa hoidat sähköasioitasi juuri silloin, kun sinulle sopii

Voit seurata sähkönkulutustasi, katsella tai päivittää asiakastietojasi, tarkastaa sähkönjakelun tilanteen, päivittää yhteystietojasi ja selata sekä maksaa laskujasi.

Caruna+ on käytössäsi vuorokauden ympäri sekä tietokoneella että mobiilisovelluksena. Voit kirjautua tai rekisteröityä Caruna Plussaan pankkitunnuksillasi verkkosivullamme tai mobiilisovelluksessa.

Rekisteröidy ja ota kätevä palvelu käyttöösi >

Miten voit säästää sähkölaskussa

Sähkönsiirtotuote

Siirtotuote tarkoittaa tuotetta, jolla Caruna laskuttaa sähkön jakeluun ja muihin verkkopalveluihin liittyvät maksut. Voit tutustua eri tuotevaihtoehtoihin Caruna Plussassa.

Sähkönkäyttö

Yleensä lämmitys on kodin suurin sähkösyöppö. Myös juhlapyhät, kuten joulu, voivat aiheuttaa lyhytkestoisia piikkejä kulutukseen. Sähkönkäyttöä voi ja kannattaa seurata: se on helppoa Caruna Plussan energiaseurannassa.

Jos huomaat, että sähkönkulutuksesi on kasvanut, käy lukaisemassa sähkönsäästövinkkimmme!

Tutustu sähkönsäästövinkkeihin >

Mitä tietoja tarvitset, kun asioit kanssamme

Asiakasnumero on sinulle yksilöity tunnus, joka auttaa meitä palvelemaan sinua. Tarvitset asiakasnumeron, kun asioit kanssamme.

Sähkönkäyttöpaikan numero yksilöi sähkönkäyttöpaikan. Tämän numeron avulla voimme esimerkiksi paikantaa sähkönjakelun keskeytyksen sijainnin.

Asiakas- ja sähkönkäyttöpaikan numeron löydät sopimusvahvistukselta, laskulta tai Caruna Plussasta

Katso yhteystietomme >

Asiakaspalvelumme auttaa kaikissa sähkönjakeluun liittyvissä kysymyksissäsi!

  • Chat avoinna verkkosivullamme arkisin klo 9-15
  • Ota yhteyttä Facebookissa tai Twitterissä tai lähetä viesti verkkosivullamme
  • Asiakaspalvelu henkilöasiakkaille 0200 23222 (pvm/mpm) arkisin klo 9-16
  • Asiakaspalvelu yritysasiakkaille 0200 23424 (pvm/mpm) arkisin klo 9-15

Jos sähkökatko yllättää

Vuorokauden ympäri päivystävä vikailmoitusnumeromme palvelee äkillisissä sähkönjakelun keskeytyksiin tai turvallisuuteen liittyvissä asioissa.

Vikailmoitukset

0800 1 95011 (maksuton)

Lähetä meille viesti >

Sopimus ja lasku

Näin luet sopimusta ja laskua

Sopimusvahvistuksesta löydät hyödyllistä tietoa asiakkuudestasi. Paina numeroa saadaksesi lisätietoa.

sopimus
Lasku

Sähkönjakelulasku perustuu käyttämäsi sähkön määrään. Saamme tiedot sähkönkäytöstäsi laskutusta varten automaattisesti sähkömittarilta. Laskulta löydät mm. asiakas- ja sähkönkäyttötietosi, kuluttamasi kilowatit ja laskutusjakson.

Lisätietoa laskutuksesta >
Lasku

Sähköverkko

Rakennamme, huollamme ja kehitämme sähköverkkoa

Carunalla on käynnissä vuosikymmenen kestävä verkonparannushanke, jossa saneeraamme säälle häiriöaltista ja ikääntyvää verkkoa sähkönjakelun häiriöttömyyden parantamiseksi. Kaapeloimme verkkoa ja lisäämme verkkoon automatiikkaa, jolla sähköt saadaan palautettua vikatilanteessa nopeammin. Rakennamme jatkuvasti uutta sähköverkkoa, jotta voimme liittää uudet asiakkaat verkkoon.

Sähköverkon huoltaminen ja ylläpito

Vaikka suuri osa sähköverkosta on jo kaivettu maan alle, pitää ilmassa kulkevat sähkölinjat tarkastaa edelleen säännöllisesti. Kiinnitämme erityisesti huomiota linjojen ympärillä kasvaviin puihin, jotka myrskytuuli tai lumikuorma voivat kaataa sähkölinjalle. Tarkastuksissa hyödynnämme helikopterilentäjiä, mutta mukana on myös metsureita ja sähköalan ammattilaisia, kuten sähköasentajia.

Lue lisää sähköverkon rakentamisesta >

Vikatilanne

Näin toimit vikatilanteessa

Jos sähköt katkeavat, tarkasta ensin Carunan häiriökartta. Tarkasta sen jälkeen sulakkeet ja sähkölaitteet. Vaihda tarvittaessa palanut sulake uuteen. Tarkista myös onko naapurillasi sähköt. Mikäli syy sähkönjakelun keskeytymiseen ei selviä näillä toimilla, ota yhteyttä Carunan vikapäivystysnumeroon. 

Sähkön katkaisu poissaolon ajaksi

Sähköjä ei kannata katkaista pääkytkimestä. Sen sijaan, katkaise sähköt mittarista niin tiedämme että mittarisi toimii. Jos haluat varmistua, että kaikki sähkölaitteesi ovat pois päältä pidemmän poissaolon ajan, katkaise virta sähkömittarin 0-painikkeesta.

Kun sähköt on katkaistu, mittariin syttyy sininen merkkivalo. Kun kytket sähköt jälleen päälle, tee se sähkömittarin I-painikkeesta, jolloin mittarin sininen merkkivalo sammuu. Se kertoo sinulle, että sähköt ovat taas päällä.

Muistathan, että sähkötöiden ajaksi sähköt katkaistaan sähköturvallisuuden mukaisesti asunnon pääkytkimestä.

Lue lisää ohjeita >

Vikapäivystysnumero

Katkesivatko sähköt tai näitkö puun sähkölinjan päällä?

Vikatilanteen yllättäessä sinun kannattaa ensin tarkastaa onko häiritilanne päivittynyt Carunan häiriökartalle. Tarkasta sen jälkeen kodin sulakkeet. Jos vian syy ei selviä tai löydy häiriökartalta, ilmoitathan meille viasta. Vikapäivystyksessä palveluasiantuntijamme on apunasi ympäri vuorokauden. Tietoa löydät myös Caruna Plussasta ja häiriökartaltamme.

Soita meille, jos

  • sinulla ei ole sähköä eikä vikaa löydy kodin laitteista
  • et löydä tietoa viasta häiriökartaltamme
  • näet puun sähkölinjan päällä tai havaitset muun vaaratilanteen
  • tiedät, mikä on aiheuttanut vian sähkönjakelussa
  • vikatilanne on kiireellinen

Vikapäivystysnumero 0800 1 95011 (24/7)

Lue lisää varautumisesta >

Aurinkosähkö

Aloita aurinkosähkön tuottaminen

Nykyisin aurinkosähkön tuottaminen omaan käyttöön on taloudellista kannattavaa ja helppoa. Oikein mitoitettu aurinkosähköjärjestelmä ehtii maksaa itsensä jopa kolme kertaa teknisen käyttöikänsä aikana.

Aurinkopaneelit ovat suosituin tapa tuottaa sähköä pienimuotoisesti. Jos päivä paistaa sinunkin katollesi ja harkitset aurinkopaneelien hankintaa, autamme sinut alkuun! Caruna Markkinapaikasta näet oman kattosi aurinkosähkön tuottamiseen soveltuvan alan ja ehdotuksen tarpeisiisi sopivimmasta aurinkopaneelipaketista. Voit valita mieleisesi palveluntarjoajan ja lähettää tarjouspyynnön.

Lue lisää aurinkosähköstä! >

Sähkönjakelijasi Caruna

Carunan sähköverkko on lähes 88 000 kilometrin mittainen. Jakelemme sähköä 1,5 miljoonalle suomalaiselle Uudellamaalla, Hämeessä, Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Pohjanmaalla, Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa ja Joensuussa. 

Me carunalaiset pidämme huolta, että sähkö kulkee ja sinun arkesi on helppoa. Voit keittää aamukahvit, lämmittää joulusaunan, viestitellä läheisellesi ja lukea iltasatuja lukulampun valossa. Jaamme hyvää energiaa.

Carunalla on kaksi verkkoyhtiötä - poikkeavat toisistaan merkittäväsi

Caruna Espoo Oy on kaupunkiyhtiö, jonka kaapelointiaste on korkea ja jolla on paljon asiakkaita jakamassa yhden verkkometrin kustannuksia. Caruna Espoo Oy on Suomen edullisimpien sähköyhtiöiden joukossa. Caruna Oy toimii pääosin haja-asutusalueilla, missä ylläpidettävää, rakennettavaa ja kunnostettavaa verkkoa on paljon. Verkon pituus asiakasta kohden on 170 metriä asiakasta kohden Caruna Oy:n alueella. Caruna Espoo Oy:n alueella vastaava luku on 36 metriä asiakasta kohden.

Carunan omistavat suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt Elo (7,5 %) ja Keva (12,5 %) sekä kansainväliset infrastruktuurisijoittajat OMERS Infrastructure (40%) ja First Sentier Investments (40 %)

Tutustu meihn tarkemmin >

Jaamme hyvää energiaa

  • Tehtävämme sähkönjakeluyhtiönä on huolehtia 1,5 miljoonan suomalaisen sähkönsaannista sähköverkkomme jokaiseen kolkkaan, mökkiin ja majaan.
  • Asetamme turvallisuuden ja ympäristön etusijalle kaikessa toiminnassamme.
  • Korvaamme ilmajohdoissa kulkevaa verkkoa maan alle kaapeloidulla sähköverkolla, mikä parantaa sähkönjakelun luotettavuutta ja tuo varmuutta sinun arkeesi.
  • Maakaapeloinnilla on myös työllistävä vaikutus - Carunan projekteissa työskentelee tuhansia alan ammattilaista ympäri Suomen.

Pidämme huolta sähköverkosta ja ympäristöstä

  • Huollamme, kehitämme, valvomme ja pidämme kunnossa noin 88 000 kilometrin mittaista sähköverkkoa.
  • Vuonna 2018 kierrätimme 15 900 tonnia sähköverkkomateriaalia ja poistimme 450 pylväsmuuntamoa pohjavesialueilta sekä purimme yli 3 000 kyllästettyjä puupylväitä.
  • Sähköverkon uusiminen yhteydessä vanhat muuntajat puretaan ja ne kierrätetään lähes kokonaan. Vuosittain kierrätetystä 2 200 muuntajasta saisi lusikat, haarukat ja veitset jokaiseen suomalaiseen kotiin!