Tarvitsetko lisää tietoa?

Sähkölasku-uudistus

SYYSKUUSTA 2017 ALKAEN SEKÄ CARUNA OY:N ETTÄ CARUNA ESPOO OY:N LASKUTTAJAYHTIÖ ON CARUNA OY.

Mitä muutos tarkoittaa?

Aikaisemmin Caruna Oy:n ja Caruna Espoo Oy:n sähkönsiirtolaskujen lähettäjä on ollut Fortum Asiakaspalvelu Oy, koska Caruna on ostanut laskutuspalvelut Fortumilta. Yhteistyömme Fortumin kanssa päättyy  ja jatkossa Carunan molempien verkkoyhtiöiden (Caruna Oy ja Caruna Espoo Oy) laskuttajayhtiö on Caruna Oy. 

Fortum Asiakaspalvelu Oy laskuttaa edelleen asiakkaitamme, jotka ostavat sähköenergian Fortumilta.

Kun syksyllä maksat sähkönsiirtolaskuja, huomioithan uuden maksun saajan (Caruna Oy) sekä vaihtuneen tilinumeromme. Muistutamme tilinumeron vaihtumisesta laskuillamme. Suoramaksu- ja e-laskuasiakkaitamme kehotamme huomioimaan pari seikkaa, joista kerromme tarkemmin tällä sivulla hiukan alempana.

Jotkin asiakkaamme saavat muutoshetkellä tutusta laskutusrytmistä poikkeavan laskun. Laskutusyhtiö vaihtuu syyskuussa Caruna Oy:ksi. Fortum Asiakaspalvelu Oy laskuttaa sähkönsiirrosta elokuun loppuun saakka, ja juuri tämä lasku saattaa joillakin asiakkaistamme tulla heti edellisen laskun perään. Jos saat laskutusrytmistäsi poikkeavan laskun, voit maksaa sen normaalisti. Laskutusrytmi palautuu pian ennalleen ja saat laskut sinulle tutussa rytmissä (neljä tai kuusi laskua vuodessa).

Asiakkaillamme, joilla on ylläpito- tai vuosisähkösopimus kanssamme, muuttuu laskutusrytmi pysyvästi. Jatkossa laskutamme sähkönsiirrosta neljä kertaa vuodessa aiemman kerran vuodessa -rytmin sijaan yleisten verkkopalveluehtojen (VPE 2014, kohta 11.2) mukaisesti. Tiedotamme asiakkaitamme muutoksesta kirjeitse kesän aikana.

Sähkölaskun ilme on uudistunut. Laskua on jäsennelty selkeämmäksi ja sillä on raikkaampi ilme. Laskun alaosassa olleen vanhan tutun tilisiirto-osan korvaa maksutiedot-alue.
Katso tästä, miltä uusi laskusi tulee näyttämään > (Huom. Esimerkkilaskussa kaikki tiedot ovat viitteellisiä.)

E-LASKUSOPIMUKSET ON VAHVISTETTAVA VERKKOPANKISSA

Laskuttajayhtiön vaihtuminen vaikuttaa e-laskusopimuksiin siten, että sinun tulee vahvistaa Caruna Oy:n e-laskun vastaanotto verkkopankissasi.

Saat elo-syyskuun vaihteessa ehdotuksen Caruna Oy:n e-laskujen vastaanottamisesta. Kun olet saanut ehdotuksen ja haluat saada e-laskun jatkossakin, käy mahdollisimman pian vahvistamassa Caruna Oy:n e-laskujen vastaanotto verkkopankissasi.

Jos olet OP:n asiakas, sinun ei tarvitse tehdä mitään, sillä OP siirtää e-laskujen vastaanottotiedot automaattisesti Caruna Oy:lle.

NYKYISET SUORAMAKSUSOPIMUKSET PÄÄTTYVÄT - TEE UUSI SUORAMAKSUSOPIMUS PANKISSASI

Jos maksat sähkönsiirtolaskusi suoramaksulla, pitää sinun tehdä uusi suoramaksusopimus pankissa. Joidenkin pankkien kanssa suoramaksusopimuksen voi tehdä puhelimitse, mutta useimmat pankit kuitenkin edellyttävät käyntiä konttorilla. Otathan asiassa yhteyttä omaan pankkiisi.

Jos olet OP:n asiakas, sinun ei tarvitse tehdä uutta suoramaksusopimusta, sillä OP siirtää automaattisesti nykyiset suoramaksusopimukset Caruna Oy:lle.

NÄIN TEET UUDEN SUORAMAKSUSOPIMUKSEN

Laskutusyhtiön muuttuessa syyskuussa 2017 nykyiset suoramaksusopimukset päättyvät. Mikäli haluat jatkossakin hoitaa laskusi suoramaksulla, tee uusi suoramaksusopimus omassa pankissasi mahdollisimman pian:

  • Ota mukaasi Caruna Oy:n lähettämä sähkönsiirtolasku, kun teet uutta suoramaksusopimusta pankissa tai puhelimitse. Laskusta pankin asiakasneuvoja näkee tarvittavat tiedot uuden suoramaksusopimuksen tekemiseksi.
  • Uusi laskutusyhtiö on Caruna Oy. Tee siis pankin kanssa suoramaksusopimus tälle yhtiölle. 

Pankki ilmoittaa meille suoramaksusopimuksesta - sinun ei siis tarvitse ottaa Carunaan erikseen yhteyttä, kun olet tehnyt uuden suoramaksusopimuksen.