Egen el - Caruna+

I vår tjänst Caruna+ kan du sköta dina elärenden då det passar dig. Du kan följa med din elförbrukning, granska och uppdatera dina kunduppgifter samt bläddra i dina fakturor. Den avgiftsfria tjänsten kan användas också via mobilenhet och via Caruna+-applikationen. Efter att du registrerat dig i tjänsten kan du använda samma användarkonto både på webbsidan och i appen.

Följa med din elförbrukning i Caruna+

Du kan följa med din egen elförbrukning i energiuppföljningstjänsten med ett års, en månads, en veckas, en dags eller en timmes noggrannhet. Uppföljningstjänsten hjälper dig att ta reda på hur mycket el det går åt i ditt hem och hur du har lyckats med att spara el. 

Ta emot meddelanden om elavbrott via textmeddelande

Som en del av tjänsten kan du också aktivera elvaktstjänsten, som meddelar dig om elavbrott och kommande planerade avbrott via textmeddelande.

Så här ser Caruna+ framsida ut

Caruna+ -palvelu

För att skapa ett nytt användarkonto behöver du en fungerande e-postadress.

Personkund: Du kan registrera ett nytt användarnamn eller logga in i tjänsten med dina nätbankskoder. Vi använder nätbankskoder för att verifiera din identitet och för att garantera att tjänstens användningssäkerhet. Identifieringen görs en gång.

Företagskund: För registrering behöver du ditt kundnummer och förbrukningsställenummer. Från våra företagskunder krävs ingen nätbanksidentifiering.

Efter registreringen kan du logga in i tjänsten med ditt användarkonto. Ditt användarkonto består av din e-postadress och lösenordet du valt.

 

Om du glömt ditt lösenord kan du klicka på ”Har du glömt ditt lösenord?”-knappen i inloggningsvyn. Ange din e-postadress, ditt mobiltelefonnummer och den valideringstext som visas på bilden och klicka på länken "Be om kod för lösenordsändring". Du får en länk till din e-post och via den kan du byta ditt lösenord.

Så att representerandet av en annan kund fungerar, så måste båda kunderna vara registrerade till Caruna Plus. Om du vill ge en annan person rätt att granska dina uppgifter, ska du uppdatera din representants användarnamn i uppgifterna om ditt konto.

Gör så här:

  • Logga in på Caruna+ via vår framsidas höger övre hörn
  • Gå till ”Kunduppgifter och avtal” från panelen på vänster och tryck sedan på länken ”hantera representationsrättigheter” under dina egna uppgifter
  • Lägg till det användarkonto du vill ge rätt att representera dig via tjänsten
  • Be den användaren du vill ge representationsrätt åt att acceptera representationen, så aktiveras ändringen

Om du har tillstånd att sköta ärenden för någon annan person eller till exempel för ett husbolag som du representerar, ska du registrera dig i Caruna+ genom dina nätbankskoder. På ditt eget användarkonto ser du kundrelationerna du representerar.