Information om hur coronaepidemin påverkar Carunas verksamhet

Information om hur coronaepidemin påverkar Carunas verksamhet

Våra kunder och partner har frågat oss om hur coronaviruset påverkar bl. a. byggande av elnätverk och betalningstider på fakturor.

På den här sidan hittar du informatiom om förändringar i Carunas verksamhet i denna exceptionella situation. Våra anställdas, kunders och partners hälsa är vår högsta prioritet.

Vi berättar även om möjligheten att få mer betalningstid på fakturor samt hur våra privatkunder kan begära det.

Vi bevakar utvecklingen noggrant och uppdatedar informationen här.

Vi försäkrar eldistributionen även under exceptionella omständigheter

Vi tar hand om att våra kunder får el och eventuella fel repareras så snabbt som möjligt. Vi skickade ut ett meddelande om detta fredagen den 13.3. Du kan läsa det här.

Vi fortsätter att bygga väderbeständigt elnätverk i våra nätverksomräden runtom Finland. För närvarande installerar vi inte fiberoptiskt nät inomhus.

Coronavirusepidemin påverkar även företagen i Carunas leveranskedja och deras ekonomi. Vi vill hjälpa entreprenörerna att klara de ekonomiska förluster coronanviruset medför och betala fakturorna snabbare under de närmaste månaderna.

Informationsmöten om byggandet av elnätverk tillfälligt på nätet

När planifieringen av byggplatsen av elnätverk startar, bjuder vi våra kunder på ett informationsmöte. För närvarande organiseras informationsmöten inte lokalt, men man kan delta i dem på nätet. Vi skickar inbjudningar via sms eller per e-post. Det lönar sig att checka att vi har rätta kontaktuppgifter. Du kan checka och uppdatera dina kontaktuppgifter i Caruna+ eller genom att kontakta vår kundtjänst t. ex. via chatten.

Invånartjänsten

På grund av coronaepidemien, så ändrar vi operationssättet för vår Invånartjänsten, som har gått runt och berättat om aktuella ärenden gällande vårt byggande av elnätet. Vi kan inte möta våra kunder just nu i köpcentrum och på torget, så vi ringer upp våra kunder under vardagar mellan kl. 10-18. Samtalen kommer från nummer som börjar på 045 eller 09. Till att börja med så ringer Invånartjänsten till våra kunder på Salo området från och med den 27.3.

Kundtjänst och fakturor

Betalning av fakturor

Alla Carunas privatkunder kan mellan 19.3.–30.6. skjuta upp betalningen av fakturor t.o.m. tre månader utan kostnader. Vi hoppas att vi kan hjälpa våra kunder genom att lindra de ekonomiska effekter som coronavirusepidemin medför. För närvarande påför vi inga förseningsavgifter på fakturor varken säkerheter av privatkunder. Läs mer om detta i vårt meddelande.

Du kan själv flytta betalningsdatumet i Caruna+

Kunden kan välja önskat betalningsdatum för fakturan i Caruna+. Applikationen kan laddas ner på Google Play -butiken eller på AppStore.

Kundtjänst

Vår kundtjänst är öppen normalt. Det snabbaste sättet att kontakta oss och få svar på din fråga är via chatten på vår webplats som är öppen dygnet runt.

Kolla här alla våra kontaktuppgifter.