PRESSMEDDELANDE
De flesta av våra transformatorer och elskåp är utom räckhåll för översvämningsvatten, men några få är inom räckhåll för en möjlig översvämning. Dränkbara pumpar har också installerats i våra skyddade transformatorer för att pumpa ut allt vatten som eventuellt samlas i transformatorn.
Av säkerhetsskäl kan vi periodvis behöva avbryta eldistributionen i området om översvämningsvattnet stiger så högt att vattnet orsakar farosituationer. Om vi måste avbryta eldistributionen kommer våra kunder att få ett textmeddelande/e-postmeddelande om de har aktiverat vår elvakttjänst.
Vi följer översvämningsprognoserna och justerar vår beredskap därefter. Vi försöker reparera eventuella fel så snabbt som möjligt.
Det är av största vikt att säkerställa installatörernas arbetssäkerhet, varvid fel som orsakas av översvämningsvatten kommer att repareras när det är säkert att utföra arbetet.
Vår feltjänst dejourerar dygnet runt
Uppgifter om fel i mellanspänningsnäten hittar du på Carunas störningskarta. Karttjänsten uppdateras med några minuters mellanrum. I brådskande ärenden dejourerar vår avgiftsfria feltjänst dygnet runt på numret 0800 195 011.
Icke-brådskande fel kan anmälas via en elektronisk felanmälningsblankett. Ett exempel på ett icke-brådskande fel är när elen fungerar trots att ett träd fallit på elledningen
Beställ textmeddelanden om elavbrott
En avgiftsfri textmeddelandetjänst om elavbrott är tillgänglig för våra kunder. Beställningar görs smidigt med hjälp av får avgiftsfria elvakt Caruna+.
Avlägsnandet av ett träd som fallit på en elledning ska skötas av en kvalificerad yrkesutövare. Träd som fallit på en elledning kan meddelas med den elektroniska felanmälningsblanketten.
Mer information:
- Störningskarta för elnätet
- Caruna Elvakt
- Elektronisk felanmälningsblankett
- Caruna på Twitter
- Caruna på Facebook
- Avgiftsfri feltjänst: 0800 195 011 (24 h)