Oerhört bra service, tack!

ARTIKEL

11.10.2019 kl. 12:38
En fredagskväll i mars blev Timo plötsligt utan el på sin ö. Ett telefonsamtal till Carunas felanmälningstjänst satte igång en process varav Timo konstaterar helt enkelt: Utmärkt prestation!

Timos felanmälan har bokförts som mottagen exakt klockan 17.50. Anmälans ämne var fel i lågspänningsnätet, närmare bestämt misstanke om mätarfel. 

– Jag ringde åtta kilometer från fastlandet, från Bromarv i Raseborg, att det inte går att koppla på elen från mätaren, berättar Timo. 

Fel i lågspänningsnät hör till situationer som Caruna oftast får veta om via kundernas egna anmälningar. 

Eftersom plötsliga fel inte alltid uppstår under normal arbetstid, dejourerar den avgiftsfria felanmälningstjänsten dygnet runt under årets alla dagar. Man strävar till att brådskande felsituationer i lågspänningsnätet alltid ska åtgärdas inom fyra timmar från anmälan. 

Den dejourerande reparatören anländer till platsen både i sommarhetta och i kalla frysgrader, i bästa fall inom en halv timme – men om vägen är lång och väderförhållandena svåra kan väntetiden gå upp till en och en halv timme. För att försäkra tjänsten, flerdubblas antalet dejourerande reparatörer om väderrapporterna lovar storm.

Felet låg på den motsatta stranden

Medan Timo väntade på reparatörerna hann den tidiga skymningen bli till mörkt. Halv åtta tiden syntes det ljus på stranden. Pannlampornas ljusstrålar gungade i takt med reparatörernas steg.

Då reparatörerna undersökte felet visade det sig att Timos mätare var i skick och att orsaken till felet låg på ett annat håll. 

– De konstaterade att felet inte var i mätaren utan i kabeln. Det var bort med säkringarna och så började de reparera sjökabeln på andra sidan om sundet, beskriver Timo.

Till skillnad från luftkablar är elkablar som läggs på havsbottnen minde utsatta för väderskador. Myntets andra sida är att det kan ta längre tid att lokalisera och reparera fel då kabeln ligger flera meter under vatten.

Utmärkt prestation i kallt mörker

Felet i Bromarv kunde inte repareras från land utan det krävdes en båttur till stranden på den motsatta ön där marinkabeln som kopplar öarna till elnätet går under vatten. 

Det blev inget väntande med reparationen trots att förhållandena försvårades av mörkret och det isiga vädret. 

– Reparatörerna kom tillbaka efter en och en halv timme klockan 21. Kabeln hade reparerats i mörker och i tre graders temperatur ute på havet!  

Orsaken till elavbrottet visade sig vara ett fel i lågspänningsledningen. Hela operationen, från felanmälan till arbetets slutförande och återställande av elen till kunden, tog endast lite över tre timmar. Trots felets krävande position och väderförhållandena kunde tidsfristen på fyra timmar underskridas helt klart och tydligt. 

Timo är mycket nöjd med Caruna och servicen han fick från reparatörerna. Ett varmt tack sägs bäst på båda inhemska: 

Loistava suoritus. Tack grabbar. Kiitos Caruna. Utmärkt prestation. Det här ska jag berätta om för alla.

Dela artikeln
Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon