Jesse, Carl-Emil och Julius kommer med god energi – Invånartjänsten i farten

Jesse, Carl-Emil och Julius kommer med god energi – Invånartjänsten i farten

Nu får invånarna i områden med elnätsbyggarbeten tillräckligt med information om projektets olika skeden då Jesse Lindsten, Carl-Emil Borg och Julius Ryhänen rör sig där som även kunderna finns.

Klockan är inte ens tio då tre unga män i blåa rockar kör in på Kyrö torg i Egentliga Finland. Det är en grå vinterdag som dock elektrifieras då de blårockade männen stiger ur bilen – de orsakar direkt intresse bland lokalbefolkningen. Det går knappt en kvart innan Carunas representanter redan är omringade av en grupp äldre män. Flera av dem är intresserade av hur byggandet av elnätet framskrider. 

Caruna Invånartjänst har rört sig på Österbotten och i sydvästra Finland från och med början av mars. Det är frågan om ett experiment där Invånartjänsten besöker hem och allmänna platser, t.ex. butiker och evenemang, i närheten av grävområden. Förutom information och svar på frågor skapar invånartjänsten även munter diskussion i invånarnas vardag.

Invånartjänstrepresentanterna Jesse, 26, Carl-Emil, 21 och Julius, 19, svarar på männens frågor raskt och med ett leende på läpparna. Bland folket på Kyrö torg finns redan för dem bekanta ansikten – Invånartjänsten har svarat på lokalbefolkningens frågor sedan förra veckan, ibland på torget, ibland i hemmen på så kallade hembesök. 

Invånartjanstens Jesse, Carl-Emil och Julius på Kyrö torg.

Från elärenden till småprat om vardag

En av de intresserade är Heikki. Han vill utbyta åsikter om dragningen av jordkablar som utförts i närheten av hans fritidsbostad. I samtalet gås igenom också andra saker angående elektricitet och Heikkis vardag. Till slut tackar han ännu för en god diskussion och för uppmärksammandet av konsumenterna. Han lämnar platsen med en leende min. 

– Människor pratar gärna om elärenden ansikte mot ansikte. En del har redan haft någon situation som angår grävarbeten och som väcker frågor. En del vill diskutera mer allmänt om saker som har att göra med el eller bara ge respons. Vissa vill prata allmänt om politik eller utbyta nyheter. Det är trevligt att träffa människor ansikte mot ansikte och samtidigt vara någon att prata med, berättar Jesse, Invånartjänstens förman.

– Äldre människor använder inte nödvändigtvis så mycket internet, så diskussionerna ger dem information som de annars inte nödvändigtvis skulle ha fått, fortsätter Invånartjänstrepresentanten Carl-Emil.

Nyttan understryks vid hembesöken

Då dagen i Kyrö lider mot eftermiddag, startar Invånartjänsten sin hembesöksrunda från dörr till dörr. Rutten är planerad på förhand så att man vet att alla hushåll på rundan berörs av förbättringsprogrammet för elnätet.

– Det kom som en överraskning hur positiv och vänlig välkomst vi får då vi går från dörr till dörr. Ibland bjuds vi in för kaffe, ibland diskuterar vi politik och ibland följer vi på när kunden presenterar sitt garage, berättar Carl-Emil.

Carunas bil kör in på Sannas gård. Sannas familj kommer inom snar framtid att beröras av grävarbetena. Hon blir glatt överraskad av Invånartjänstens besök och välkomnar männen från verandan in i huset för att värma sig. 

– Det här var en glad överraskning. I samtal ansikte mot ansikte sänks tröskeln för att dela tankar, berättar Sanna.

Sanna är intresserad av utvidgandet av gården. Hon har grubblat över hur träd på gården kunde huggas tryggt utan att det skulle påverka elkablarna. Jesse förklarar situationen och som slut av det en kvart långa samtalet får Sanna ännu besparingstips om elförbrukning i ett stort hus. Kvinnan är uppenbart glad över besöket.

– Vi vill vara till nytta genom samtal. Ibland har invånarna efter grävarbetena trott att de måste städa upp spåren själv. När vi berättar hur processen egentligen går blir de på gott humör, förklarar männen från Invånartjänsten. 

God och lättsam energi 

Invånartjänstens arbetsdag avslutas med ett besök hos Jouni, ägaren av en bondgård. Samtalet med Jouni tar ett tag – husbonden har inte tidigare talat med Caruna om sina bekymmer angående jordkabeldragningen. Nu uppmuntras han till att berätta om sina tankar om grävarbetena och situationen gås igenom med Jesse fas för fas. Jesse svarar på frågorna om hur mannen borde gå till väga. Resultatet är ett samtal på nästan en timme och en glad husbonde.

Vi lyssnar på vad invånarna har att säga i lugn och ro, vi har inte bråttom någonstans.

-Det viktigaste är att vi får invånarna att bli medvetna om elärenden och att de är nöjda, menar Invånartjänstrepresentanten Julius.

Det är dags att gå hem. Dagen i Kyrö har omfattat tiotals olika invånarträff och hundratals frågor. Ändå verkar de unga männen inte trötta utan snarare tvärtom. Det verkar som att den patrullerande energitrion verkligen vet hur man skapar god energi. 

Läs mer