I Ingå anslutas ett batteri lika stort som en fartygscontainer till elnätverket

ARTIKEL

20.03.2020 kl. 09:23
Batteriet vars storlek motsvarar en fartygscontainer lagrar energi i fall breda nätverksfel uppkommer. Med hjälp av det får hundratals hem el medan nätverket repareras. Det handlar om ett experiment där man utreder energilagringsmetoder och söker nya sätt att förbättra elkvaliteten regionalt och vara flexibel när det behövs.

Vad om man kunde undvika att gräva upp vägkanter och gårdar? Om man kunde modernisera elnätverket genom att bygga ett batteri lika stort som en fartygscontainer vid vägkanten? Intill jordkableringen söker man nu nya, kostnadseffektiva sätt att förbättra leveranssäkerheten och elkvaliteten samt garantera att finländare får el. Vi bygger ellagret för att betjäna nätverket tillsammans med Fortum.

Stabilare ström och färre avbrott

Det nordiska elsystemet har traditionellt varit mycket flexibelt i jämförelse med andra länder. Hem har fått ström stabilt utan märkvärdiga avbrott. Nordiska länder använder mycket vattenenergi, vilket har bidragit till balansering mellan användning och produktion.

När antalet sol- och vindkraftproducenter ökar, behövs det mer flexibilitet, för om solen skiner eller vinden blåser hårt, kommer det mycket energi till nätverket på en gång. Med hjälp av ett batteri kan energin lagras tillfälligt. Det möjliggör en väldigt snabb anpassning till elsystemets behov.

Vi vill investera på ellager eftersom med batterier kan vi balansera frekvensen i stamnätet ytterligare. När elströmmen är stabilare, finns det mer rum för förnybar energi i nätverket, säger Ilari Alaperä från Fortum.

Ellagret betjänar både lokalt och hela systemet

Ellager planeras i områden där luftkablar fortfarande har livstid kvar. Man skulle alltså inte behöva gräva av luftkablar för att garantera energiförsörjningen. Stubböle i Ingå är ett sådant område, och där prövar man nu förstärkning av nätverket genom att bygga ett batteri lika stort som en fartygscontainer vid sidan av stamväg 51. Under fel i ramsystemet finns det tillräckligt ström i batteriet för hundratals hem under flera timmar medan nätverket repareras.

– Batteriet kan även vara en lösning i områden där elbehov plötsligt ökar och nätverket måste förstärkas, till exempel när antalet elbussar ökar, säger Markus Talka,Carunas projektchef (innovation) som leder projektet.

Batteriet kan lagra 1028 kWh energi som skulle kunna röra en elbil från Helsingfors till Berlin och tillbaka eller värma en radhustrea under ungefär sex månader.

Batteriets intelligenta delar tillverkas i Finland

Försöket utförs tillsammans med Fortum. Ellagret levereras av Alfen och byggs i Holland, men batteriets mest intelligenta del, dvs. kontrollsystem, tillverkas i Vasa. Strömomvandlaren som ska kopplas in i batteriert tillverkas av Alfens dotterbolag som sysslar i Pedersöre.

Ellagrets batteri tillverkas av mineraler vilkas hållbar utvinning har ifrågasätts bl. a. i diskussioner om elbilar. Batteriets levererare Samsung SDI tar upp i sin hållbarhetsrapport kontrollet angående kobolt och andra mineraler. I hållbar utvinning respekterar man mänskliga rättigheter och undviker barnarbete, hälso- och miljöskador samt korruption.

Ska batteriet frysa i kylan eller kan det överhettas och explodera?

Ellager utnyttjas mycket t. ex. i Australien och i Kalifornien i sambad med vind- och solparker, men batterier lämpar sig även för nordiskt klimat. Ellagrets inre temperatur är nämligen +20 celsiusgrader året runt. Batteriet producerar också självt värme, så det kan inte stelna i sträng kyla.

Ellagret är till stor del automatiserat. Alfen svarar för dess fjärrövervakning. När man ansluter en sådan tillsatsdel till nätverket, bör montörer dock uppmärksamma att ström löper i ledningsförgreningen medan nätverket repareras.

Intrycket av detta experiment på vardagen i hem i omgivningen är som bäst att mörka skärm och kvällsrutiner vid ljussken vid stormigt väder är snart historia. Ett stort batteri avger ström det har lagrat till invånare medan eventuella fel repareras.

Dela artikeln
Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon