Elektroniska kundmeddelanden fungerar också under Postens strejk

Elektroniska kundmeddelanden fungerar också under Postens strejk

Torsdagen 7.11 meddelade post- och logistikunionen PAU om att postleverans, -hantering och -transport inleder en strejk måndagen 11.11. Under strejken fungerar upphämtnings- och leveranstjänster inte normalt. Detta innebär att brevpost kan fördröjas med upp till flera veckor. Vi förbereder oss inför strejkens eventuella effekter på våra kunder.

Brevbärarnas strejk påverkar postgången direkt, vilket betyder att Carunas pappersfakturor och meddelanden om underhålls- eller reparationsarbeten för elnätet inte når fram till våra kunder i tid. 

Vi rekommenderar att kunder övergår till elektronisk kommunikation eller fakturering. På så sätt kan både fakturor och meddelanden om tillfälliga avbrott i eldistributionen komma fram till mottagaren i god tid.

Sköt dina ärenden i Caruna+ – även mobilt

I vår elektroniska tjänstekanal Caruna+ kan du sköta dina elärenden just då det passar dig. Du kan följa med din elförbrukning, granska och uppdatera dina kunduppgifter samt bläddra och betala dina fakturor. Du kan använda den avgiftsfria tjänsten när som helst. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt både via dator och som mobilapplikation – ladda ned appen via AppStore eller Google Play-butiken.

Vid eventuella elavbrott, meddelar vi om avbrottet och dess längd via sms eller e-postmeddelande. Ta i bruk den avgiftsfria Sähkövahti-elvakttjänsten i Caruna+. Håll också dina kontaktuppgifter uppdaterade så att meddelandena når fram.

Elektronisk post kommer fram trots strejken

Våra privatkunder kan välja mellan olika typers elektroniska fakturor. Du kan välja e-postfaktura, e-faktura eller faktura till Postens OmaPosti-tjänst. Bekanta dig med våra faktureringsalternativ. 

Att övergå till elektronisk fakturering är enkelt. För att ta i bruk e-postfakturering behöver du bara kontakta vår kundtjänst genom chat-tjänsten på vår webbplats caruna.fi, via Facebook eller Twitter eller genom att ringa. Kontaktuppgifterna hittar du på vår webbplats.

E-faktura tas i bruk via den egna nätbanken, och för den behöver du referensnumret för din senaste faktura. Bekanta dig med anvisningarna för din egen bank. Vid behov kan du be om ytterligare information från vår kundtjänst. 

I OmaPosti-tjänsten kan du motta och arkivera fakturor elektroniskt samt betala dem via tjänsten oberoende av din bank. OmaPosti fungerar och tas i bruk med mobilappen eller via nätet på adressen www.oma.posti.fi

Läs mer