Önskar du dig mer information?

Elöverföringsfaktura

Som ditt lokala elöverföringsbolag ansvarar Caruna för överföring och mätning av el samt fakturering för dina elnätstjänster. Den elförsäljare du valt säljer dig elenergi och skickar dig en egen faktura för det.

Din elförbrukning avmäts automatiskt mha. en fjärravläsbar mätare, och därmed är dina fakturor baserade på din egentliga förbrukning. Den som bor i fristående hus upplever, i likhet med andra stora elkonsumenter, ofta stora skillnader i slutsumman på den månatliga elfakturan, i synnerhet under vintertid då uppvärmningskostnaderna är större än under sommaren. Genom att fästa uppmärksamhet vid dina vanor kan du trots allt påverka din elförbrukning.

Visste du att du på vår energiuppföljningstjänst kan följa med din egen förbrukning? Följ denna länk och läs mer.

Elfaktura består av tre delar

  • ElöverföringGenom att debitera för elöverföring har nätbolag, i likhet med Caruna, möjlighet att se till att elöverföringen till kunden löper, bygga ut elnätet och sköta om dess underhåll, mäta el, erbjuda kundservice och upprätthålla en feltjänst som alltid har öppet. Vill du veta mer om vår prissättning? Läs mer om våra priser här.
  • Elenergi (försäljning). Du kan köpa din elenergi av vilken elförsäljare som helst. Om du vill kan du jämföra priser och elförsäljare för att hitta det alternativ som är lämpligast med tanke på dina behov.
  • Skatterna består av elskatt och mervärdesskatt. Mervärdesskatt betalar du på både elenergi och elöverföring. Ditt lokala elnätsbolag fakturerar skatterna samtidigt som de fakturerar för elöverföringen.

Förfallodag och antal fakturor

Förfallodagen på dina fakturor är alltid 14 dagar efter fakturans datum.

Din elförbrukning påverkar antalet elfakturor. Vi rekommenderar längre faktureringsintervaller för den som använder lite el, t.ex. fyra eller sex fakturor om året. För stora konsumenter (t.ex. sådana som eldar mha. el) kan det vara ett bättre alternativ att få sex eller tolv fakturor om året. Du kan när som helst ändra på antalet elfakturor.

Faktureringsalternativ

E-faktura

E-faktura är en elektronisk faktura som du får direkt till din egen nätbank. Den är lätt och enkel att betala eftersom du inte behöver knäppa in vare sig referens, kontonummer eller betalningssumma. I din egen nätbank kontrollerar du istället fakturan innan du godkänner den och överför den till betalning. Bekanta dig med bankens anvisningar för e-fakturering och ingå ett avtal via din egen nätbank.

Så här ingår du ett e-faktureringsavtal:

  • Logga in på din nätbank och välj Caruna Ab bland fakturautställarna.
  • Ange ditt avtalsnummer som identifiering för faktureringen. Du hittar ditt avtalsnummer på din faktura men du kan även ringa upp vår kundtjänst för att få det.

Eftersom vi byter faktureringsbolag för våra elfakturor ber vi alla kunder som använder e-fakturering att bekräfta den nya fakturautställaren (Caruna Ab) via den egna nätbanken. Obs! Om du är kund hos OP behöver du inte göra detta eftersom de nya faktureringsuppgifterna överförs automatiskt till det nya faktureringsbolaget.

Direktdebitering

Om du inte har en egen nätbank kan du avtala om direktdebitering i din egen bank. Då får du i förväg en faktura per post och banken debiterar dig automatiskt på förfallodagen. Bankerna har egna bestämmelser gällande direktdebitering och därför ska du själv ta reda på detaljerna via din bank.

På grund av att faktureringsbolaget byts är alla direktdebiteringskunder tvungna att ingå ett nytt direktdebiteringsavtal med sin egen bank. Det nya faktureringsbolaget heter Caruna Ab. Obs! Om du är kund hos OP behöver du inte göra någonting, eftersom nuvarande avtal överförs som sådana till det nya faktureringsbolaget.

Faktura via e-post

Du kan välja att få din faktura per e-post. Om du vill ha din den per e-post ska du ta kontakt med vår kundtjänst. Vi betjänar mån—fre kl. 8—16.

E-faktura för företag

Vi kan göra ett e-faktureringsavtal med ditt företag. Vi behöver i så fall följande uppgifter av dig:

  • FO-nummer
  • Adress
  • E-faktureringsadress
  • E-faktureringsoperator

Då du fått dessa uppgifter och granskat dem, ska du kontakta vår kundtjänst som gör upp ett e-faktureringsavtal med ditt företag.

Faktura per post

Om inget av alternativen ovan känns som lämpliga för dig, kan du få din faktura per post.

Behöver du mer tid att betala?

Om du inte kan betala din faktura senast på förfallodagen, ber vi dig stå i kontakt med vår kundtjänst innan fakturan förfaller till betalning. Vi kan ge dig kostnadsfri betalningstid upp till 30 dagar efter den ursprungliga förfallodagen. För betalningstid uppbärs en förseningsränta på 7 procent.

Vi kan även dela upp betalningen i rater, vilket betyder att vi gör upp ett betalningsavtal som vi debiterar fem (5) euro för.

Om du har frågor om vår fakturering står vår kundtjänst gärna till tjänst.

Betalningspåminnelser och indrivning

Vår samarbetspartner Intrum Justitia har hand om indrivning och betalningspåminnelser. Om du inte betalar din faktura på förfallodagen får du en betalningspåminnelse. Om du inte betalar din betalningspåminnelse heller går fakturan vidare till indrivning.

Om du har frågor gällande en betalningspåminnelse, indrivning eller ett varningsbrev gällande avbruten elleverans, står Intrum Justitia gärna till tjänst.

Intrum Justitias kundtjänst:

Tfn 09 229 118 92, månfre kl. 7.3020.00, lör kl. 9.0016.00.
E-post: ryhma118@intrum.com

Om du loggar in på Mina sidor ser du att nättjänsten har öppet dygnet runt. Logga in på www.intrum.fi. Mha. inloggningsuppgifterna du ser på betalningspåminnelsen eller indrivningsanmälan du fått av Intrum Justitia.