Korvaukset sähkökatkoista ja vahingoista

Korvaukset sähkökatkoista ja vahingoista

Korvaukset sähkökatkoista ja vahingoista

Korvauskäytäntömme perustuvat sähkömarkkinalakiin, siihen pohjautuviin yleisiin sopimusehtoihin, kuten verkkopalvelu-, sähköntoimitus- tai liittymisehtoihin, asiakkaiden kanssa tehtyihin sopimuksiin sekä toimialasuosituksiin.

Maksamme vakiokorvauksen yli 12 tunnin yhtäjaksoisesta sähkökatkosta automaattisesti sopimusehtojen mukaisesti. Keskeytys alkaa siitä, kun vika on tullut tietoomme joko käyttöjärjestelmämme kautta tai asiakkaan ilmoituksesta.

Vakiokorvaukset määräytyvät seuraavasti:

Keskeytysaika Lain asettama korvausprosentti Carunan korvausprosentti 1.7.2018 alkaen
12–24 tuntia 10  12 
24–72 tuntia 25  30 
72–120 tuntia 50  60 
120–192 tuntia 100  120 
192–288 tuntia 150  180
Yli 288 tuntia 200 240

Vakiokorvauksen määrä perustuu asiakkaan arvioituihin vuotuisiin sähkönsiirtomaksuihin veroineen (arvonlisä- ja sähkövero) ja sähkökatkon yhtäjaksoiseen kestoon. Yksittäisen sähkökatkon osalta vakiokorvauksen määrä on enintään 240 prosenttia vuotuisesta siirtomaksusta tai enintään 2 400 euroa.

Kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on enintään 240 prosenttia vuotuisesta siirtomaksusta tai enintään 2 400 euroa. Jos sama sähkökatko ulottuu kahden kalenterivuoden ajalle eli vuodenvaihteen yli, jyvitetään katkosta maksettava vakiokorvaus enimmäismäärää laskettaessa kullekin kalenterivuodelle sen perusteella, mikä osuus keskeytymisajasta kuhunkin kalenterivuoteen kohdistuu.

Jos saamasi vakiokorvaus ei vastaa käsitystäsi sähkökatkon pituudesta, tai korvausta ei näy seuraavalla kahdella laskulla, voit lähettää vakiokorvauksen tarkastuspyynnön.

Tee vakiokorvauksen tarkastuspyyntö

Jätä vakiokorvauksen tarkastuspyyntö

Tällä lomakkeella voit lähettää meille vakiokorvauksen tarkastuspyynnön. Huomioithan, että automaattinen vakiokorvaus ei välttämättä näy heti katkon jälkeen saapuvassa laskussa. Jos sähkökatkoja on useampia ja niiden väli on kaksi (2) tuntia, ne katsotaan erillisiksi.

Tarkastuspyyntöä varten tarvitset käyttöpaikka- ja asiakasnumerosi, jotka löydät esimerkiksi sähkölaskultasi.