Usein kysytyt kysymykset

Caruna Plus on itsepalvelukanava, jossa voit tarkastella omia asioitasi sinulle sopivimpaan aikaan. Palvelumme herättää usein kysymyksiä asiakkaidemme parissa, joten kokosimme yleisimmät kysymykset sinulle tutustuttavaksi!

Kirjautuminen sekä käyttäjätunnus

Ensin sinun pitää rekisteröityä käyttäjäksi. Rekisteröitymisessä tarvitaan vahvaa tunnistautumista verkkopankin tai mobiilivarmenteen avulla. Verkkosivultamme löydät lyhyet videot, jotka auttavat sinua muun muassa rekisteröitymisessä. Caruna Plussaa voivat käyttää niin henkilö- kuin yritysasiakkaamme.

Unohtuneen salasanan vaihto onnistuu siten, että painat etusivun oikeasta yläkulmasta kohtaa ”Kirjaudu”. Tämän jälkeen painat kohtaa ”Unohditko salasanasi”, ja sen jälkeen avautuneella sivulla vielä kertaalleen "Unohditko salasanasi”.

Jos haluat vain vaihtaa salasanasi, niin kirjaudu palveluun ja valitse Käyttäjätunnus-välilehti. Vaihda sitten salasana syöttämällä vanha ja uusi salasana. Suosittelemme vaihtamaan salasanan aika ajoin!

Omaa käyttäjätunnusta (sähköpostiosoitetta) ei voi muuttaa Caruna Plussassa. Jos sähköpostiosoitteesi on muuttunut, niin laitathan meille viestin chatin kautta (arkisin klo 8-16). Voit myös olla meihin yhteydessä Caruna+ -sovelluksen kautta tai chatissamme. 

Caruna Plussassa on mahdollista tarkastella sekä omia että muiden tietoja. Muiden asiakastietojen tarkastelu edellyttää edustajuutta, jonka voi lisätä itselleen kirjautumisen jälkeen "Valtakirjat ja edustusoikeudet" -kohdassa. Edustajuuden voi myös poistaa samassa kohdassa. Jos pyydät lupaa seurata toisen henkilön tietoja, tulee edustettavan asiakkaan hyväksyä muutos omassa Caruna Plussassaan.

Palvelun sisältö

Muutamissa tilanteissa maksupäivän siirto ei valitettavasti onnistu:

  • Sinulla on vanhempi lasku maksamatta
  • Uusimman laskusi eräpäivä on jo mennyt
  • Laskun summa on enemmän kuin 500 euroa
  • Laskujesi maksu hoituu suoramaksulla

Muutoin maksupäivän siirto onnistuu Caruna Plussassa mainiosti.

Sähkönsiirtolaskun voit maksaa Caruna Plussan ”Laskut”-osiossa. Maksutapoina toimivat verkkopankkimaksu ja korttimaksu. Voit valita maksutavaksi myös luottosopimuksen. Tällöin maksun vastaanottaa Collector Bank.

Voit muuttaa laskutusväliä ja laskun lähetystapaa "Sopimukset ja laskutustiedot" -osiossa. Valitse "Muokkaa laskutustietoja”, niin voit muuttaa laskutusväliä ja laskun lähetystapaa.

  • E-laskun aktivointi: Voit aktivoida e-laskun valitsemalla sen laskutustavaksi ja merkitsemällä pankin, jonka kautta sopimus aktivoidaan. Kun olet tehnyt muutoksen Caruna Plussassa, niin verkkopankkiisi tulee muutaman päivän kuluessa e-laskuehdotus, joka sinun pitää vielä hyväksyä. Kun olet hyväksynyt ehdotuksen verkkopankissasi, niin saat seuraavan laskun e-laskuna.

Ilman muuta! Muutos onnistuu siten, että kirjaudut palveluun ja siirryt "Sopimukset ja laskutustiedot" -osioon, josta valitset halutun sopimuksen muokattavaksi. Voit vertailla, kuinka paljon kukin tuote kustantaa vuositasolla edellisvuoden kulutukseen verrattuna. Tuotteenmuutos on ilmainen, ja sen voi tehdä kerran vuodessa.

Aivan viiveetöntä kulutustietojen seuranta ei vielä ole. Kulutustiedot päivittyvät Caruna Plussan energiaseurantaan noin vuorokauden viiveellä. Tiedot tuodaan mittarilta järjestelmäämme, jonka jälkeen tiedot siirtyvät Plussaan viimeistään klo 15.

Caruna Plus- sovellus

Voit ladata sovelluksen Android- tai Ios-laitteelle sovelluskaupasta (sovellus löytyy nimellä Caruna+). Kirjaudu sovellukseen puhelinnumerollasi, jonka vahvista kirjautuminen Caruna Plussan käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Sovelluksessa toimii sama käyttäjätunnus kuin nettipalvelussa.

Jos sinulla on enemmän kuin kolme asiakasnumeroa, niin ikävä kyllä et voi käyttää sovellusta.  Sen sijaan suosittelemme sinua käyttämään Plussan nettipalvelua.

Kun olet ottanut Caruna+ sovelluksen käyttöön, niin Sähkövahti-viestit lähetetään sinulle sekä push-viesteinä sovellukseen että tekstiviesteinä.

Jos haluat Sähkövahti-ilmoitukset ainoastaan tekstiviestillä, niin käy päivittämässä Sähkövahdin asetuksissa Mobiiliapplikaatio-liukukytkin pois päältä. Silloin lähetykset palaavat taas tekstiviestimuotoon.

Voit valita Sähkövahdissa millä tavalla haluat vastaanottaa sähkökatkoja koskevat viestit. Vaihtoehtoina ovat tekstiviesti, sähköposti ja Caruna+ sovelluksen push-viestit.

Valitse ”Laskut ja sopimukset” -kohdassa Käyttöpaikat ja paina Muuta kytkentäaikaa ja valitse sinulle sopivin kytkentäaika eri ryhmistä.

Voit muuttaa valitsemaasi asetusta kerran vuorokaudessa ja muutos astuu voimaan aina seuraavasta päivästä alkaen. Kuormanohjauspalvelu on maksuton.

Kuormaohjaus ohjaa suurikulutteiset laitteesi päälle määrättyyn aikaan, jotta voit säätää omaa sähkönkäyttöäsi siirtotuotteesi tai tilanteesi mukaan. Kuormanohjaus kytkeytyy päälle klo 22, 23 tai 00 jos palvelu on käytössäsi etkä ole tehnyt kuormanohjausaikatauluun aiemmin muutoksia.

Toki! Sen lisäksi, että voit muuttaa maksupäivää, voit myös maksaa laskun sovelluksessa. Maksupäivän siirtoon pätee samat säännöt kuin Caruna Plussan nettipalvelussa. Sovelluksessa laskun voi maksaa Pivolla, Mobilepaylla tai kortilla.