Monipuoliset sähkönsiirtopalvelut sähkönmyyntiyhtiölle

Sähkönmyyntiyhtiö on toimija, joka myy sähköä kuluttajille ja yrityksille tai ostaa tuotettua sähköä sähköverkossamme. Tarjoamme sähkönmyyntiyhtiöille sähkönsiirtoon liittyviä palveluita.

Sähkönsiirtotuote

Sähkönsiirtotuote valitaan sähkönkäyttöpaikan ja sähköntarpeen mukaan. Teollisuuden siirtotuotteet on tarkoitettu teollisuuden sähköliittymiin. Apua sopivan tuotteen valintaan saa asiakaspalvelustamme.

Palvelut

Sähköjen pikakytkentä tarvitaan, kun sähköt on saatava päälle kuluvan päivän aikana sähkönkäyttöpaikkaan, josta sähköt on katkaistu.

Sähkönmyyntiyhtiö lähettää meille tiedot sopimuksesta, jonka jälkeen lähetämme automaattisesti loppukäyttäjälle tekstiviestin kytkentää varten. Kiireellisessä tapauksessa sähkönmyyntiyhtiö voi ilmoittaa sopimuksesta myös puhelimitse, jolloin sähköt saadaan päälle heti ja sopimustiedot tarkistetaan myöhemmin, kun sanoma tulee perille.

Tieto- ja neuvontapalvelut

Tieto- ja neuvontapalveluistamme saat apua kaikissa sähkönsiirtoon liittyvissä asioissa.

Laskut, sopimukset ja kulutus

Välitämme sähkönmyyntiyhtiölle tai energiapalvelutoimijalle sähkön kulutustietojen tuntiaikasarjat laskutusta ja energiaseurannan itsepalvelua varten. Sähkönmyyntiyhtiöille palvelu toimii automaattisesti myyntisopimuksen aloituspäivästä alkaen. Sanomien toimituksen viive on yksi vuorokausi.

Voimme avata rajapinnan aikasarjojen toimitusta varten myös kolmannelle osapuolelle, kuten asiakkaan edustajalle. Tästä palvelusta veloitamme maksun hinnaston mukaisesti.

Kaikki Carunan ja sähkönmyyntiyhtiöiden välinen tiedonvaihto hoidetaan PRODAT-sanomien kautta (tuntiaikasarjoja sekä takautuvia muutoksia ja korjauksia lukuun ottamatta):

  • Sopimuksen aloitukset ja päättämiset (muutto ja sähkönmyyntiyhtiön vaihto)
  • Laskutus- ja mittaustietojen muutokset
  • Sulakekoon tai kuormitusmallin muutokset
  • Mittaustietosanomat sähkön käytöstä sopimustapahtumien ja verkon laskutuskuukausien osalta (mittaustietosanomien lähetys voidaan sähkönmyyjän pyynnöstä ottaa pois käytöstä, mikäli myyjä laskuttaa tuntiaikasarjan perusteella)

Sähkönmyyntiyhtiö tai energiapalvelutoimija voi ilmoittaa meille verkkopalvelusopimuksen muutoksia tai korjauksia, joita ei voida ilmoittaa sanomaliikenteen (PRODAT) kautta.

Ilmoitettavia muutoksia ovat esimerkiksi sopimusten takautuvat aloitukset ja päättämiset, päivämäärämuutokset, väärään käyttöpaikkaan tehtyjen sopimusten korjaukset tai läpilaskutustietojen takautuvat korjaukset.

Sähkönmyyntiyhtiölle tarjotaan mahdollisuus vastaanottaa ja maksaa sähkönsiirtolaskut ja veloittaa ne loppuasiakkaalta sähkönmyyntilaskun yhteydessä. Tällöin sähkönmyyntiyhtiö maksaa siirtolaskut suoraan meille.

Toimitamme sähkönmyyntiyhtiölle käyttöpaikkakohtaisesti eritellyn koontilaskun sähköisesti kerran kuussa. Sähkönmyyjä vastaa luottotappioriskistä myös Carunan siirtolaskujen osalta, ja tämän vuoksi myyjällä on oikeus pyytää asiakkaalta vakuus myös sähkönsiirron osalta.

Läpilaskutuspalvelusta sovitaan kirjallisella sopimuksella.

Muu neuvonta

Jos loppuasiakkaan käyttöpaikkanumeroa ei löydy osoitteen perusteella Fingridin ylläpitämästä käyttöpaikkarekisteristä, selvitämme sen tarvittaessa. Selvitystä varten asiakkaalta tulisi saada mahdollisimman kattavat tiedot kohteesta, esimerkiksi kiinteistötunnus, mittarinumero, edellisen asukkaan nimi tai asunto-osakeyhtiön nimi.

Sähköyhtiöt voivat hyödyntää palvelua myyntisopimuksen tekemistä varten. Energiapalvelutoimijat voivat hyödyntää palvelua sähkösopimuksen kilpailutusta varten.

Neuvontapalvelussa hoituvat kaikki selvitykset ja neuvonta sähkönmyyntiyhtiöille ja energiapalvelutoimijoille.

Palvelun kautta sähkönmyyntiyhtiö voi tiedustella meiltä erilaisista epäselvistä asioista, kuten puuttuvista tai puutteellisista sanomista tai sopimusten epäselvyyksistä. Energiapalvelutoimijat voivat esimerkiksi tilata listauksen loppuasiakkaan käyttöpaikoista. Veloitamme palvelusta palveluhinnaston mukaisen toimistotyön tuntimaksun.

Sähkönmyyjän Caruna+ on sähköinen asiointipalvelu, jossa hoidat asioita juuri silloin, kun sinulle sopii. Palvelun käyttöpaikkahaku ja yhteydenottolomakkeet ovat käytettävissä ympäri vuorokauden. Palvelussa on tarjolla myös chat arkisin klo 8-18.

Käyttöpaikan kytkentätilan tarkastus kätevästi

Palvelun hakutoiminto tuo käyttöpaikan ajantasaiset tiedot asiakastietojärjestelmästämme. Kuluvan päivän sisäänmuutoissa haun avulla on helppo varmistaa kytkentätila tai tarkastaa uudiskohteen mittaroinnin tilanne.

Yhteydenottolomakkeet vähentävät sähköpostimääriä

Käyttämällä palvelun yhteydenottolomakkeita, yhteisten asiakkaidemme sopimusasiat hoituvat nopeammin kuin sähköposteilla. Yksinkertaiset ja määrämuotoiset lomakkeet mahdollistavat tehokkaan käsittelyn robotiikan avulla.

Tältä näyttää sähkönmyyjän Caruna+

 

1) Chatin kautta on helppo hoitaa nopeasti lyhyitä ja yksinkertaisia asioita.

Voit tilata yhtiökohtaisen Caruna Plussan esittelyn sähköpostitse: sahkonmyyja@caruna.fi.

Palvelun käyttöönottoa edeltävät kirjallisen sopimuksen solmiminen ja käyttäjähallinta- sekä käyttäjäkoulutukset.

Ota rohkeasti yhteyttä!