Sähköauton lataus

Yleistä

Sähköauton lataus

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen määrä kasvaa maailmalla ja Suomessa kovaa tahtia. Sitä myötä myös tarve hyville latausmahdollisuuksille on kasvanut.

Jopa 90 % latauksesta suoritetaan siellä, missä auto seisoo pysäköitynä pisimmän ajan. Useimmille se on kotona tai työpaikalla. Pidemmillä matkoilla on mahdollista hyödyntää kattavaa julkista pikalatausverkostoa.

Lataus

Sähköauton latausvaihtoehdot

Sopivan latausratkaisun löytämiseksi on tärkeää selvittää oman sähköliittymäsi nykytilanne sekä millainen latausratkaisu sopii parhaiten juuri sinun liikkumistarpeisiin.

Latauspistokkeen tyypit vaihtelevat jonkin verran automallista riippuen. Lataustehot vaihtelevat sen mukaan mitä kohteesi sähköliittymä ja talon sisäinen verkko antavat myöten. Pääsääntöisesti on olemassa viisi erilaista tapaa ladata sähköauto.

Tarvitsetko neuvoa latausratkaisuihin?

Koti- ja työpaikkalataus

Pistorasia (Schuko)

  • Lataus n. 10 km tunnissa
  • Yleinen suosittelu on ladata maksimissaan 8A 
  • Ennen latausta on tärkeä tarkistaa pistorasian ja sisäisen verkon kunto sekä latauskaapelin yhteensopivuus sähköjärjestelmän kanssa

Voimavirta (3-vaihepistorasia)

  • Lataus n. 20-60 km tunnissa
  • Saatavilla oleva latausteho riippuu pistorasiamallista ja suojaavien sulakkeiden koosta

Type 2

  • Lataus n. 20-110 km tunnissa
  • Sähköautoille standardisoitu lataustyyppi, joka löytyy useimmista sähköautoista
  • Mahdollistaa lataamisen 1- ja 3-vaiheisena

Julkiset latauspisteet

Type 2

  • Lataus n. 50-110 km tunnissa
  • Sähköautoille standardisoitu lataustyyppi
  • Mahdollistaa lataamisen 1- ja 3-vaiheisena

CHAdeMO

  • Lataus jopa 315 km tunnissa
  • Lataus toimii tasavirralla (DC)
  • Soveltuu esim. Nissanin ja Mitsubishin automalleihin

CCS Combo

  • Lataus jopa 600 km tunnissa
  • Lataus toimii tasavirralla (DC)
  • Soveltuu esim. BMW:n, Volkswagenin ja Teslan automalleihin

Latausratkaisut

Oikean latausratkaisun löytäminen

Omakotitalo

Omakotitalon latausratkaisun toteutus on useimmassa tapauksessa suhteellisen helppoa, sillä latauslaitteita tarvitaan yleensä 1-2 kappaletta.

Latausratkaisun valintaan vaikuttavat talon sisäisen verkon kunto ja latauspaikan optimaalinen sijoitus talossa. Lisäksi on hyvä huomioida latausratkaisun vaikutukset sähköliittymän tehontarpeeseen ja millaisen ratkaisun nykyinen sähköliittymä jo mahdollistaa.

Tarkka kartoitus sopivista latausratkaisuista kannattaa pyytää sähkösuunnittelijalta ja/tai -urakoitsijalta.

Selvitämme kotisi latauskapasiteetin

Taloyhtiö

Taloyhtiössä asuvalle latausratkaisun hankkiminen tapahtuu yhteistyössä taloyhtiön kanssa.

Ensimmäisenä kannattaa olla yhteydessä isännöitsijään, jonka kanssa on hyvä selvittää latausmahdollisuuksia koko taloyhtiötä koskien. Sähkötekniikan ikä ja liittymän vapaana oleva kapasiteetti vaihtelevat eri kiinteistöissä. Sähköverkon tilan alkukartoitus on hyvä toteuttaa sähkösuunnitelijan avulla.

Rakentavaa keskustelua on jatkettava taloyhtiön hallitus- ja yhtiökokouksissa, jotka viime kädessä päättävät hankinnasta. Asennustöiden kustannusten tulisi yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti jakautua osin taloyhtiölle ja osin sähköauton omistajille.

Selvitämme taloyhtiösi latauskapasiteetin

Julkinen lataus tai pikalataus

Julkisten latauspisteiden määrä on jatkuvasti kasvussa ja EU-direktiivin mukaan julkisia latauspisteitä tulisi olla yksi kappale kymmentä sähköautoa kohden. Latauspisteitä löytyy nykyään esimerkiksi huoltoasemilta ja kauppakeskuksista.

Julkisten latauspiteiden käyttö on helpointa hankkimalla latauspisteiden käyttökortti tai latauksen mahdollistava mobiilisovellus.

Ennen latauspisteille ajoa kannattaa tarkistaa, löytyykö latauspisteestä autoon sopiva latauspistoke. Nämä tiedot voit katsoa Latauskartasta: latauskartta.fi.