Sähköauton lataus

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen määrä kasvaa maailmalla ja Suomessa kovaa tahtia. Sähköautojen yleistyminen näkyy sekä yleisen latauspisteverkon kasvuna että yksityisten latauslaitteiden myyntinä. Molemmat lisääntyvät tasaista tahtia.

Jopa 90 % latauksesta suoritetaan siellä, missä auto seisoo pysäköitynä pisimmän ajan, useimmin kotona tai työpaikalla. Pidemmillä matkoilla voi hyödyntää kattavaa julkista pikalatausverkostoa, mutta latauspaikka kannattaa suunnitella aina etukäteen. Paikasta huolimatta sähköauton latausnopeuteen vaikuttaa pistoke, jolla autoa ladataan.

Sähköauto latauksessa polkupyörän vieressä

Sähköauton latausvaihtoehdot

Sopivan latausratkaisun löytämiseksi on tärkeää selvittää oman sähköliittymäsi nykytilanne sekä millainen latausratkaisu sopii parhaiten juuri sinun liikkumistarpeisiisi. 

Latauspistokkeen tyypit vaihtelevat jonkin verran automallista riippuen. Lataustehot vaihtelevat kohteesi sähköliittymän ja talon sisäisen verkon mukaan. Ennen latausta on tärkeä tarkistaa pistorasian ja sisäisen verkon kunto sekä latauskaapelin yhteensopivuus sähköjärjestelmän kanssa.

Nykyaikaiset latauslaitteet ovat myös verrattain huolettomia. Ne eivät kaipaa juurikaan huoltoa ja vioittuvat harvoin, joten niiden huolto- ja ylläpitokustannukset ovat matalat. 

Tutustu sähköauton latausratkaisuihin

Sähköauton lataaminen eri ympäristöissä

Omakotitalo

Omakotitalon latausratkaisun toteutus on useimmassa tapauksessa suhteellisen helppoa, sillä latauslaitteita tarvitaan yleensä 1–2 kappaletta.

Latausratkaisun valintaan vaikuttavat talon sisäisen verkon kunto ja latauspaikan optimaalinen sijoitus talossa. Lisäksi on hyvä huomioida latausratkaisun vaikutukset sähköliittymän tehontarpeeseen ja millaisen ratkaisun nykyinen sähköliittymä jo mahdollistaa.

Tarkka kartoitus sopivista latausratkaisuista kannattaa pyytää sähkösuunnittelijalta ja/tai -urakoitsijalta.

Taloyhtiö

Taloyhtiössä asuvalle latausratkaisun hankkiminen tapahtuu yhteistyössä taloyhtiön kanssa.

Ensimmäisenä kannattaa olla yhteydessä isännöitsijään, jonka kanssa on hyvä selvittää latausmahdollisuuksia koko taloyhtiötä koskien. Sähkötekniikan ikä ja liittymän vapaana oleva kapasiteetti vaihtelevat eri kiinteistöissä. Sähköverkon tilan alkukartoitus on hyvä toteuttaa sähkösuunnittelijan avulla.

Rakentavaa keskustelua on jatkettava taloyhtiön hallitus- ja yhtiökokouksissa, jotka viime kädessä päättävät hankinnasta. Asennustöiden kustannusten tulisi yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti jakautua osin taloyhtiölle ja osin sähköauton omistajille. Usein päädytään ratkaisuun, jossa yhtiön osakkaat maksavat yhteiset kulut, kuten kaapeloinnin ja pääkeskuksen muutostyöt. Tämän jälkeen ne osakkaat, jotka latauslaitteen haluavat, vastaavat itse sen hankinnasta. 

Lataustolppa ei myöskään välttämättä sekoita taloyhtiön sähkölaskutusta. Kulutuksen seurantaan on kaksi suosittua tapaa. Ensimmäinen on niin sanottu vesimittarimalli, jossa maksetaan kiinteä kuukausimaksu ja kerran vuodessa tilanne tasataan reaalilukeman mukaan. Yleinen on myös laskutuspalvelu, joka hankkii tietonsa latauslaitevalmistajan taustajärjestelmästä. Näin lasku käytöstä voidaan osoittaa käyttäjille. 

Lue lisää sähköautoilusta taloyhtiössä

Yritys

Yrityksen kannattaa alkuun selvittää henkilöstönsä lähitulevaisuuden lataustarpeet sekä tarkistaa mikä oman kiinteistön sähköverkon kapasiteetti on. Lisäksi kannattaa pohtia, voisiko latauslaitteita pitää auki muille kuin henkilöstölle toimistoajan ulkopuolella.

Julkinen lataus tai pikalataus

Julkisten latauspisteiden määrä on jatkuvasti kasvussa ja EU-direktiivin mukaan julkisia latauspisteitä tulisi olla yksi kappale kymmentä sähköautoa kohden. Latauspisteitä löytyy nykyään monilta huoltoasemilta ja kauppakeskuksista.

Julkisten latauspiteiden käyttö on helpointa hankkimalla latauspisteiden käyttökortti tai latauksen mahdollistava mobiilisovellus.

Ennen latauspisteille ajoa kannattaa tarkistaa, löytyykö latauspisteestä autoon sopiva latauspistoke. Nämä tiedot voit katsoa Latauskartasta.

Sähköauton latausaika

Sähköauton lataamisessa on suuri merkitys paitsi latauslaitteella myös sähköauton omalla akustolla. Vaikka latauslaite tuottaisi suuren lataustehon, riippuu auton akuista, miten nopeasti ne ottavat lataustehoa vastaan. Täyssähköautoissa on suuremmat akut, joiden lataaminen kestää luonnollisesti kauemmin kuin hybridien. Toisaalta akkua ei tarvitse joka yö ladata täyteen, jos autoilutarve on vain joitakin kymmeniä kilometrejä päivässä. Hitaampikin sähköauton latausnopeus riittää lataamaan auton työmatka-ajoa varten yön yli.

Ladattava hybridi

  • Käyttösäde sähköllä n. 20-60 km
  • Akku n. 10 kWh + polttomoottori
  • Esim. Toyota Prius PHEV: akku 8,8 kWh, käyttösäde 40 km

Täyssähköauto

  • Käyttösäde n. 200-500 km
  • Akku n. 50 kWh
  • Esim. Tesla Model 3 Standard Range: akku 50 kWh, käyttösäde 381 km

Sähköliittymän tiedot sähköauton hankintaa tai lämmitysmuodon muutosta varten

Jos olet selvittämässä omakotitalon tai vapaa-ajan asunnon sähköliittymän riittävyyttä, ole yhteydessä sähkösuunnittelijaan tai laitteiston toimittajaan. Jos he tarvitsevat selvitystä varten tietoja nykyisestä kulutuksestasi ja sähköliittymästäsi, voit tarkistaa tehokulutuksesi ja liittymäsi tiedot helposti Caruna Plussasta

Jos olet konsultti tai sähkösuunnittelija tai olet selvittämässä esimerkiksi rivitalon tai kerrostalon liittymän jäljellä olevaa kapasiteettia kustannuslaskentaa varten, olethan meihin yhteydessä alta löytyvällä lomakkeella. Huomiothan, että jos kysyt tietoja liittymän omistajan puolesta, tarvitset valtakirjan.

Lähetä tehotietokysely