Liittymän purkaminen

Sähköliittymän purkaminen vai väliaikainen sulkeminen?

Sähköliittymän purkaminen vai väliaikainen sulkeminen?

Sähköliittymä kannattaa purkaa, kun et tarvitse sähköä enää ollenkaan eli yhdelläkään sähköliittymän rakennuksella ei ole tarvetta sähkölle. Varmista, että tontille ei rakenneta esimerkiksi myynnin yhteydessä uuden omistajan toimesta uudiskohdetta, johon sähköt tarvitaan.

Sähköliittymä suljetaan väliaikaisesti, eli laitetaan ylläpitoon, kun et tarvitse sähköä nyt, mutta voit tarvita sitä vielä tulevaisuudessa. Ylläpidossa olevalla liittymällä säilyy valmius käyttää sähköä, ja liittymissopimus on edelleen voimassa. Yleensä ylläpitoon laitetaan sähköliittymiä, joissa ei kuluteta sähköä vuosiin, esimerkiksi vanhoja taloja, joiden tulevaisuuden käyttötarkoitus on avoinna.

Kuka voi tilata liittymään muutoksia

Voit tilata liittymän ylläpitoon siirtämisen tai sen purkamisen, jos omistat kiinteistön tai sähköliittymän, tai sinulla on valtakirja omistajalta. Jos liittymällä on useampi omistaja, tarvitsemme kirjallisen valtuutuksen kaikilta liittymän omistajilta. Tarvittaessa pyydämme sinua lähettämään meille valtakirjan, ennen kuin liittymä voidaan siirtää ylläpitoon.

Sähköliittymää ei voi laittaa ylläpitoon tai purkaa, jos jollakin liittymän alla olevista käyttöpaikosta, esimerkiksi vuokralaisella, on voimassa oleva sähkösopimus.

Siirry tilauslomakkeelle

Sähköliittymän purkaminen

Jos et tarvitse sähköä enää ollenkaan, sähköliittymä kannattaa purkaa.

  • Tilaa purku tilauslomakkeella. Tarvitset liittymätunnuksen ja liittymän koon. Nämä tiedot saat asiakaspalvelustamme.
  • Kun olemme saaneet tilauksen, lähetämme sinulle irtisanomissopimukset allekirjoitettavaksi.
  • Kun olemme vastaanottaneet allekirjoitetun sopimuksen, tilaamme liittymän purun yhteistyöurakoitsijaltamme. 
  • Lähetämme sinulle tekstiviestin, kun olemme tehneet purkutyön.
  • Yhteistyöurakoitsijamme käy poistamassa sähkömittarin ja katkaisee liittymäsi sähköt kuukauden sisällä sopimuksen palautumisesta. Tarvittaessa urakoitsijamme purkaa myös sähköverkkoa.
  • Päätämme voimassaolevan sähköverkkosopimuksesi ja liittymissopimuksesi. 

Palautamme mahdollisen palautuskelpoisen liittymismaksun osan, josta on vähennetty liittymän purkukulut. Purkukulut voivat olla enintään yhtä suuret kuin palautuskelpoinen liittymismaksu. Perusmaksu ja kulutettu energia veloitetaan normaalisti mittarin poistoon saakka. Liittymän irtisanomisaika on yksi kuukausi.

Jos haluat ottaa liittymän uudelleen käyttöösi, tulee sinun tehdä uusi liittymissopimus kanssamme.

Siirry tilauslomakkeelle

Liittymän väliaikainen sulkeminen

Jos et tarvitse enää sähköä, mutta et halua kuitenkaan purkaa sähköliittymää kokonaan, voit sulkea liittymän väliaikaisesti tilaamalla meiltä liittymän ylläpidon.

  • Tee tilaus liittymän ylläpitoon siirtämisestä tilauslomakkeella.
  • Veloitamme liittymän ylläpitoon laittamisesta sekä liittymän uudelleen käyttöön ottamisesta hinnaston mukaiset palvelumaksut. Ylläpidosta muodostuvan kuukausimaksun laskutamme neljä kertaa vuodessa.
  • Käsittelemme tilauksesi ja tilaamme yhteistyöurakoitsijaltamme sähkömittarin poiston ja sähköjen katkaisun. Lähetämme sinulle tekstiviestivahvistuksen tilauksesta.
  • Yhteistyöurakoitsijamme käy poistamassa mittarin ja katkaisee liittymäsi sähköt kuukauden sisällä.
  • Ylläpitosopimus astuu voimaan mittarin poistoa seuraavana päivänä.
  • Teemme kanssasi sähköliittymän ylläpitosopimuksen ja lähetämme sinulle sopimusvahvistuksen.

Myös Caruna voi siirtää sähköliittymän ylläpitoon, jos liittymää ei ole kytketty sähköverkkoon kuuden (6) kuukauden kuluessa siitä, kun kytkennän on voinut tehdä.

Sähköliittymän uudelleen käyttöönotto

Jos tarvitset sähköliittymää uudelleen, saat sen takaisin käyttöösi maksamalla uudelleenliittämismaksun ja tekemällä sähkösopimuksen.

Huomioi nämä seikat, ennen kuin otat liittymän uudelleen ylläpidosta käyttöön:

  • Mikäli ylläpito on kestänyt alle vuoden, eikä kiinteistön sähköjärjestelmään ole tehty muutoksia, tee uusi sähkösopimus ja tilaa kytkentä sekä mittarin asennus soittamalla asiakaspalvelunumeroomme.
  • Mikäli liittymä on ollut ylläpidossa yli vuoden, ota yhteyttä omaan sähköurakoitsijaasi. Urakoitsija tekee liittymän käyttöönottotarkastuksen ja huolehtii, että liittymä on turvallisesti kytkettävissä verkkoon. Urakoitsijasi tilaa meiltä kytkennän ja mittaroinnin.
  • Liittymän kytkentä voi tapahtua aikaisintaan kahden viikon kuluttua tilauksesta.
  • Jos olet tehnyt muutoksia liittymän sähköjärjestelmään ylläpidon aikana, pyydä sähköurakoitsijaasi lähettämään meille yleistietolomakkeella tiedot kytkennästä ja mittaroinnista. Nämä tiedot saatuamme voimme kytkeä liittymän takaisin sähköverkkoon.