Laskutus

Laskutus

Caruna vastaa alueesi sähkönjakelusta, sähkön mittauksesta ja sähkönsiirron laskutuksesta. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa.

Seuraa sähkönkäyttöäsi ja selaa laskujasi Omat sivut -palvelussa!

Kirjaudu sisään tästä.

Sähkönkäyttö mitataan automaattisesti etämittarin avulla ja laskut perustuvat kulutukseen. Omakotiasujilla ja muilla suurimmilla sähkönkäyttäjillä sähkölaskujen loppusumma vaihtelee kuukausittain eniten ja laskut ovat talven lämmityskaudella suurempia kuin kesäaikaan. Toisaalta voit vaikuttaa oman sähkölaskusi suuruuteen kiinnittämällä huomiota kulutustottumuksiisi.

Sähkölasku muodostuu kolmesta osasta

  • Sähkönsiirto. Siirtomaksuilla sähkönsiirtoyhtiö, kuten Caruna, huolehtii sähkön siirtämisestä kuluttajalle, sähköverkon rakentamisesta, kunnossapidosta, sähkön mittauksesta, asiakaspalvelusta sekä ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä. Voit tutustua hinnoitteluumme täällä.
  • Sähköenergia (myynti)Voit ostaa sähköenergiasi miltä tahansa sähkönmyyjältä. Voit halutessasi kilpailuttaa sähköenergian ja valita sinulle sopivimman sähkönmyyjän.
  • Verot muodostuvat sähköverosta ja arvonlisäverosta. Arvonlisäveroa maksetaan sekä sähköenergiasta että sähkön siirrosta. Paikallinen sähkönsiirtoyhtiö laskuttaa verot aina sähkön siirtohinnan yhteydessä.

Katso video sähkölaskusta:

 

Eräpäivä ja laskujen määrä

Laskun eräpäivä on aina 14 päivää sen päiväyksestä.

Sähkönkäyttö vaikuttaa laskujen määrään. Vähemmän sähköä kuluttaville suosittelemme pidempää laskutusväliä neljä tai kuusi laskua vuodessa. Suuremmalla kulutuksella (esimerkiksi sähkölämmittäjillä) kuusi tai 12 laskua vuodessa voi olla parempi vaihtoehto. Voit muuttaa laskujen lukumäärää milloin tahansa.

Laskutusvaihtoehdot

E-lasku

E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saat omaan verkkopankkiisi. Maksaminen on helppoa ja nopeaa, kun sinun ei laskua maksaessasi tarvitse näppäillä laskun viitenumeroa, saajan tilinumeroa eikä laskun summaa. Voit tarkistaa laskun erittelyn verkkopankissasi ja hyväksyä laskun maksettavaksi. Tutustu oman pankkisi ohjeisiin ja tee sopimus verkkopankissa.

Näin teet uuden e-laskusopimuksen:

  • Mene verkkopankkiisi ja valitse laskun lähettäjistä Caruna Oy.
  • Anna laskutuksen yksilöintitiedoksi sopimusnumerosi. Sen löydät laskultasi tai voit pyytää sen asiakaspalvelustamme.

Suoramaksu

Jos sinulla ei ole verkkopankkia, voit sopia pankkisi kanssa suoramaksusta. Saat silloin paperilaskun postitse etukäteen tiedoksesi ja pankki veloittaa laskun summan tililtäsi automaattisesti eräpäivänä. Pankeilla on suoramaksua koskevat omat käytäntönsä, ja niistä kannattaa ottaa selvää omasta pankista.

Sähköpostilasku

Voit valita sähkönsiirtolaskun vastaanottotavaksi myös sähköpostilaskun. Mikäli haluat laskun sähköpostiisi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja teemme muutoksen. Palvelemme ma—pe klo 8—16.

Yrittäjän e-lasku

Voimme tehdä yrityksesi kanssa verkkolaskusopimuksen. Sitä varten tarvitsemme seuraavat tiedot:

  • Y-tunnus
  • Osoitetiedot
  • Verkkolaskutusosoite
  • Verkkolaskujen operaattori

Nämä tiedot saatuasi tai tarkastettuasi, voit kääntyä asiakaspalvelumme puoleen ja teemme yrityksesi kanssa verkkolaskutussopimuksen.

Lasku postitse

Jos mikään edellä mainituista vaihtoehdoista ei sovi sinulle, voit vastaanottaa laskun myös postitse.

Carunan asiakaspalvelu arkisin klo 8—16

  • Keskustele chat-asiakasneuvojan kanssa verkkosivullamme.
  • Ota yhteyttä Facebookissa tai Twitterissä.
  • Lähetä viesti verkkosivujemme kautta.
  • Soita meille: yksityisasiakkaat puh. 0200 23222 ja yritysasiakkaat puh. 0200 23424 (pvm/mpm).

Tarvitsetko lisää maksuaikaa?

Jos et voi maksaa laskua viimeistään eräpäivänä, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme ennen kuin lasku erääntyy. Voimme antaa lisää maksuaikaa enintään 30 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Maksuajalta perimme viivästyskorkoa 7 prosenttia.

Voimme myös jakaa laskun osiin, jolloin teemme kanssasi maksusopimuksen. Maksusopimuksesta veloitamme viisi (5) euroa. 

Jos sinulla on laskutukseen liittyvää kysyttävää, asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään.

Maksumuistutukset ja perintä

Yhteistyökumppanimme Intrum Justitia hoitaa perinnän maksumuistutuksesta alkaen. Jos jo erääntynyt laskusi on vielä maksamatta, saat ensin maksumuistutuksen. Jos muistutuslasku jää maksamatta, se siirtyy perintään.

Mikäli sinulla on kysyttävää maksumuistutuksesta, perinnästä tai katkaisuvaroituksesta, Intrum Justitialla autetaan sinua kaikissa kysymyksissäsi.

Intrum Justitian asiakaspalvelu:

Puh. 09 229 118 92, arkisin klo 7.30—20.00, lauantaisin klo 9.00—16.00.
Sähköpostiosoite: ryhma118@intrum.com

Oma Intrum -verkkopalvelu on avoinna ympäri vuorokauden. Kirjaudu palveluun osoitteessa www.intrum.fi. Kirjautumistiedot olet saanut Intrum Justitian maksumuistutus- tai perintäkirjeessä.