Laskutus

Laskutus

Saat Carunalta laskun sähkönjakelusta ja valitsemaltasi sähkönmyyjältä laskun sähköenergiasta. Sähkönkäyttö mitataan automaattisesti sähkömittarilta ja laskut perustuvat kulutukseen.

Omakotiasujilla ja muilla suurimmilla sähkönkäyttäjillä sähkölaskujen loppusumma vaihtelee kuukausittain eniten, joten laskut ovat talven lämmityskaudella suurempia kuin kesäaikaan.

Toisaalta sinulla on mahdollisuus vaikuttaa oman sähkölaskusi suuruuteen kiinnittämällä huomiota kulutustottumuksiisi. Omia sähkönkulutustietoja voit tarkastella Omat sivut -palvelun energiaseurannassa.

Tiesithän, Omat sivut -palvelussa voit muun muassa selata laskujasi ja seurata sähkönkäyttöäsi 24/7? Lue lisää ja kirjaudu sisään!

Sähkölasku muodostuu kolmesta osasta

  • Sähkönjakelu. Jakelumaksuilla sähkönjakeluyhtiö, kuten Caruna, huolehtii sähkön jakelemisesta kuluttajalle, sähköverkon rakentamisesta, kunnossapidosta, sähkön mittauksesta, asiakaspalvelusta sekä ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä.
  • Sähköenergia (myynti)Voit ostaa sähköenergiasi miltä tahansa sähkönmyyjältä. Voit halutessasi kilpailuttaa sähköenergian ja valita sinulle sopivimman sähkönmyyjän.
  • Verot muodostuvat sähköverosta ja arvonlisäverosta. Arvonlisäveroa maksetaan sekä sähköenergiasta että sähkön jakelusta. Paikallinen sähkönjakeluyhtiö laskuttaa verot aina sähkön jakeluhinnan yhteydessä.

Eräpäivä ja laskujen määrä

Laskun eräpäivä on aina vähintään 14 päivää sen päiväyksestä.

Sähkönkäyttö vaikuttaa laskujen määrään. Vähemmän sähköä kuluttaville suosittelemme pidempää laskutusväliä neljä tai kuusi laskua vuodessa. Suuremmalla kulutuksella (esimerkiksi sähkölämmittäjillä) kuusi tai 12 laskua vuodessa voi olla parempi vaihtoehto. Voit itse valita kuinka monta laskua haluat vuodessa Omat sivut -palvelussa.

Voit pyytää laskulle lisää maksuaikaa kätevästi Omat sivut -palvelussa.

Tarvitsetko lisää maksuaikaa?

Jos et voi maksaa laskua viimeistään eräpäivänä, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme ennen kuin lasku erääntyy. Voimme antaa lisää maksuaikaa enintään 30 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Maksuajalta perimme viivästyskorkoa 7 prosenttia.

Voimme myös jakaa laskun osiin, jolloin teemme kanssasi maksusopimuksen. Maksusopimuksesta veloitamme viisi (5) euroa.

Laskutusvaihtoehdot

E-lasku

E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saat omaan verkkopankkiisi. Maksaminen on helppoa ja nopeaa, kun sinun ei laskua maksaessasi tarvitse näppäillä laskun viitenumeroa, saajan tilinumeroa eikä laskun summaa. Voit tarkistaa laskun erittelyn verkkopankissasi ja hyväksyä laskun maksettavaksi. Tutustu oman pankkisi ohjeisiin ja tee sopimus verkkopankissa.

Ohje: tee uusi e-laskusopimus verkkopankissa

  • Mene verkkopankkiisi ja valitse laskun lähettäjistä Caruna Oy
  • Anna laskutuksen yksilöintitiedoksi viimeisimmän laskusi viitenumero

OmaPosti

Maksuttomalla OmaPosti-palvelulla saat kaikki Postin palvelut yhdestä paikasta. Voit muun muassa vastaanottaa ja arkistoida laskut sekä maksaa ne palvelun kautta pankista riippumatta. OmaPosti toimii mobiilisovelluksella sekä webissä osoitteessa www.oma.posti.fi.

Sähköpostilasku

Voit valita sähkönsiirtolaskun vastaanottotavaksi myös sähköpostilaskun. Mikäli haluat laskun sähköpostiisi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Yrityksen verkkolasku

Yrityksille suosittelemme laskutusvaihtoehdoksi verkkolaskua. Päivitämme verkkolaskun osoitetietoja yritysasiakkaillemme TIEKEn verkkolaskuosoitteistosta. Jotta verkkolaskun käyttöönotto olisi sujuvaa, varmistathan että TIEKEn palvelusta löytyvät yrityksen laskutustiedot ovat ajan tasalla.

Mikäli yrityksesi ei vielä vastaanota verkkolaskua, saat lisätietoja palvelun käyttöönotosta esimerkiksi TIEKEn verkkosivulta.

Suoramaksu

Jos sinulla ei ole verkkopankkia, voit sopia pankkisi kanssa suoramaksusta. Saat silloin paperilaskun postitse etukäteen tiedoksesi ja pankki veloittaa laskun summan tililtäsi automaattisesti eräpäivänä. Pankeilla on suoramaksua koskevat omat käytäntönsä, ja niistä kannattaa ottaa selvää omasta pankista.

Lasku postitse

Jos mikään edellä mainituista vaihtoehdoista ei sovi sinulle, voit vastaanottaa laskun myös postitse.

Laskun maksaminen

Henkilöasiakkaat voivat maksaa Carunalta tulleen laskun Omat sivut -palvelussa verkkopankkimaksuna tai muilla maksutavoilla, kuten korttimaksuna.

Maksutavat löydät Omat sivut -palvelun etusivulta laskut-osiosta, jos laskua ei ole vielä maksettu. 

Maksumuistutukset ja perintä

Yhteistyökumppanimme Intrum Oy hoitaa perinnän maksumuistutuksesta alkaen. Jos jo erääntynyt laskusi on vielä maksamatta, saat ensin maksumuistutuksen. Jos muistutuslasku jää maksamatta, se siirtyy perintään.

Mikäli sinulla on kysyttävää maksumuistutuksesta, perinnästä tai katkaisuvaroituksesta, sinua autetaan Intrumilla.

Intrumin asiakaspalvelu:

Puh. 09 229 118 92, arkisin klo 7.30—20.00, lauantaisin klo 9.00—16.00.
Sähköpostiosoite: ryhma118@intrum.com

Oma Intrum -verkkopalvelu on avoinna ympäri vuorokauden. Kirjaudu palveluun osoitteessa intrum.fi. Kirjautumistiedot olet saanut Intrumin maksumuistutus- tai perintäkirjeessä.