Haluan purkaa tai irtisanoa sähköliittymän

Liittymän siirtäminen ylläpitoon

Siirry tilauslomakkeelle >

Mitä ylläpitoon siirtäminen tarkoittaa?

Sähköliittymä voidaan siirtää ylläpitoon joko asiakkaan pyynnöstä tai verkkoyhtiön toimesta. Verkkoyhtiö siirtää liittymän ylläpitoon jos sitä ei ole kytketty jakeluverkkoon kuuden (6) kuukauden kuluessa siitä, kun se on verkonhaltijan puolelta ollut kytkettävissä.

Kun siirrämme sähköliittymän ylläpitoon, katkaisemme sähkönsyötön ja poistamme sähkömittarin. Tämän jälkeen käyttöpaikalla ei ole mahdollista käyttää sähköä ennen liittymän uudelleen käyttöönottoa. Teemme kanssasi ylläpidosta erillisen sähköverkkosopimuksen, minkä jälkeen liittymän ylläpidosta veloitetaan kuukausimaksu, joka laskutetaan yhdellä laskulla kerran vuodessa. Hinnat laitteiston erottamiselle, uudelleen liittämiselle ja ylläpidon kuukausimaksun näet hinnastostamme.

Siirrämme sähköliittymän ylläpitoon noin kuukausi sen jälkeen, kun olet lähettänyt tiedot ylläpitoon laitettavasta kohteesta. Ilmoituksen voit tehdä tältä sivulta löytyvällä lomakkeella. Yhteistyöurakoitsijamme ottaa sinuun yhteyttä ja sopii kanssasi tarkemman aikataulun. Kun mittari on poistettu ja sähköt katkaistu, ylläpito astuu voimaan mittarin poistoa seuraavana päivänä.

Jos tarvitset sähköliittymää uudelleen, saat sen takaisin käyttöösi maksamalla uudelleenliittämismaksun. Liittymän uudelleen käyttöönotto edellyttää myös voimassa olevaa sähkönmyyntisopimusta.

Huomioi nämä seikat, ennen kuin otat liittymän uudelleen ylläpidosta käyttöön:

  • Mikäli ylläpito on kestänyt alle vuoden, eikä kiinteistön sähköjärjestelmään ole tehty muutoksia: tee uusi sähkösopimus ja tilaa verkkoon kytkentä sekä mittarin asennus soittamalla asiakaspalvelunumeroomme.
  • Mikäli liittymä on ollut ylläpidossa yli vuoden: ota yhteyttä omaan sähköurakoitsijaasi. Urakoitsija tekee liittymän käyttöönottotarkastuksen ja huolehtii, että liittymä on turvallisesti kytkettävissä verkkoon. Urakoitsijasi tilaa meiltä kytkennän ja mittaroinnin.

Muistathan myös tehdä sähkönmyyntisopimuksen valitsemasi myyntiyhtiön kanssa. Liittymää ei ole mahdollista kytkeä takaisin sähköverkkoon ilman voimassaolevaa sähkösopimusta. Voit vertailla myyjiä puolueettomilla nettisivustoilla ja valita itsellesi sopivan sähkönmyyjän. Liittymän kytkentä voi tapahtua aikaisintaan kahden viikon kuluttua tilauksesta.

Jos olet tehnyt muutoksia liittymän sähköjärjestelmään ylläpidon aikana, pyydä sähköurakoitsijaasi lähettämään meille yleistietolomakkeella tiedot kytkennästä ja mittaroinnista. Nämä tiedot saatuamme voimme kytkeä liittymän takaisin sähköverkkoon.

Liittymän siirtäminen ylläpitoon vaihe vaiheelta