Saat laskun sähkönsiirrosta kulutukseesi perustuen valitsemasi laskutusvälin mukaisesti. Lasku sisältää myös sähköveron. Kulutus mitataan automaattisesti ja voit tarkkailla sitä myös Caruna Plussassa. Huomaa, että sähkönmyyjäsi laskuttaa sinua erikseen itse sähköstä.

Voit muuttaa laskun maksuaikaa

Jos et voi maksaa laskua viimeistään eräpäivänä, voit pyytää laskulle lisää maksuaikaa kätevästi Caruna Plussassa. Voimme antaa lisää maksuaikaa enintään 30 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Maksuajalta perimme viivästyskorkoa 7 prosenttia. Voimme myös jakaa laskun osiin, jolloin teemme kanssasi maksusopimuksen. Maksusopimuksesta veloitamme viisi (5) euroa.

Nopeuta maksamista ekologisella e-laskulla

E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, joka putkahtaa verkkopankkiisi. Voit ottaa sen käyttöön verkkopankkisi ohjeiden mukaisesti. E-laskun kytkemiseksi tarvitset viimeisimmän laskun viitenumeron.

Voit maksaa laskun Caruna Plussassa

Voit maksaa laskun Caruna Plussassa muun muassa verkkopankkimaksuna ja maksukorteilla. Mobiilisovelluksessa tarjoamme maksutavoiksi myös MobilePayn ja Pivon.

Miten usein lasku tulee?

Voit valita, montako kertaa vuodessa saat laskun. Jos käytät sähköä säästeliäästi, suosittelemme pidempää laskutusväliä – esimerkiksi neljä tai kuusi kertaa vuodessa. Jos kulutuksesi on suuri, suosittelemme kuutta tai kahtatoista kertaa vuodessa.

Mistä sähkölaskusi muodostuu?

Sähkölasku muodostuu kolmesta osasta:

  1. Sähkönjakelu. Jakelumaksuilla sähkönjakeluyhtiö, kuten Caruna, huolehtii sähkön jakelemisesta kuluttajalle, sähköverkon rakentamisesta, kunnossapidosta, sähkön mittauksesta, asiakaspalvelusta sekä ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä.
  2. Sähköenergia (myynti). Voit ostaa sähköenergiasi miltä tahansa sähkönmyyjältä. Voit halutessasi kilpailuttaa sähköenergian ja valita sinulle sopivimman sähkönmyyjän.
  3. Verot muodostuvat sähköverosta ja arvonlisäverosta. Arvonlisäveroa maksetaan sekä sähköenergiasta että sähkön jakelusta. Paikallinen sähkönjakeluyhtiö laskuttaa verot aina sähkön jakeluhinnan yhteydessä.

Maksumuistutukset ja perintä

Yhteistyökumppanimme Intrum Oy hoitaa perinnän maksumuistutuksesta alkaen. Jos jo erääntynyt laskusi on vielä maksamatta, saat ensin maksumuistutuksen. Jos muistutuslasku jää maksamatta, se siirtyy perintään.

Mikäli sinulla on kysyttävää maksumuistutuksesta, perinnästä tai katkaisuvaroituksesta, sinua autetaan Intrumilla.

Intrumin asiakaspalvelu:

Puh. 09 229 118 92, arkisin klo 7.30—20.00, lauantaisin klo 9.00—16.00. Sähköpostiosoite: ryhma118@intrum.com

Oma Intrum -verkkopalvelu on avoinna ympäri vuorokauden. Kirjaudu palveluun osoitteessa intrum.fi. Kirjautumistiedot olet saanut Intrumin maksumuistutus- tai perintäkirjeessä.