Poikkeusaikana verkon merkitys korostui

BLOGI

26.03.2021 klo 07:08
Vuosi 2020 oli myrskyisä niin tuuli- kuin terveysrintamalla. Poikkeuksellisen vuoden aikana pystyimme keskittymään työhömme energiamurroksen mahdollistajana.

Vuosi 2020 jää varmasti monien mieleen oudoimpana, mitä on koskaan nähty. Niin myös minulle.

Maaliskuussa koronarajoitusten vuoksi jäin ensimmäistä kertaa eläessäni kotiin etätöihin, kuten suuri osa muistakin suomalaisista. Totuttelimme uudenlaiseen tapaan tehdä töitä lähes yksinomaan verkon kautta. Korona mullisti elämäämme ennennäkemättömällä tavalla, mutta samalla se toi mukanaan myös jotain hyvää. Digitalisaatiosta on puhuttu vuosikausia, mutta pandemian seurauksena se otti valtavan loikan vain muutaman kuukauden aikana – pakon edessä.

Säänkestävä sähköverkko vähentää myrskytuhoja

Ilmastonmuutosta emme voi omin toimin pysäyttää, mutta voimme sopeutua siihen ja hillitä sen vaikutuksia. Vuonna 2020 Suomessa oli 44 myrskypäivää, ja poikkeuksellisen myrskyinen vuosi koetteli sähköverkkojen kestävyyttä. 

Iloksemme mittavat investointimme sähköverkon uusimiseen ja sen digitalisointiin ovat tuottaneet tulosta. Syyskuussa raivonnut Aila-myrsky oli kuluvan vuosituhannen neljänneksi voimakkain ja katkoi sähköt noin 80 000 asiakkaaltamme. Edellisiin vastaavan luokan myrskyihin verrattuna selvisimme Ailasta huomattavasti vähemmillä vikamäärillä. Myös vikojen kesto on lyhentynyt. Työtä on silti vielä tehtävänä, jotta kaikille asiakkaillemme saadaan säänkestävä sähköverkko. 

Verkkoalueisiimme kuuluu runsaasti paikkakuntia, joilla väestö vähenee nopeaa tahtia. Näillä alueilla sähkönjakelun voi varmistaa kaapeloinnin sijaan vaihtamalla vanhat sähköpylväät uusiin, raivaamalla puustoa sähkölinjojen ympäriltä ja hyödyntämällä automaatiota. On toivottavaa, että lainsäätäjä antaisi sähkönjakeluyhtiöille mahdollisuuden hyödyntää myös akkuja, jotta sähkönsaanti varmistetaan myös harvaan asutuilla alueilla. Pilotoimme Fortumin kanssa Inkoossa akkuvarastoa, jonka avulla turvataan sähkönjakelu lähialueen asukkaille myös silloin, kun sähköverkossa on keskeytyksiä. 

Kuluttaja on energiamarkkinoiden uusi kuningas 

Suomella on kunnianhimoinen tavoite olla hiilineutraali vuonna 2035. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää sähkön käytön voimakasta lisääntymistä ja sen myötä suuria muutoksia liikenteen ratkaisuissa, elinkeinoelämän prosesseissa sekä kuluttajien arjen valinnoissa. Tämä on iso urakka, jossa tarvitaan sekä valtiovallan, yritysten että yksittäisten kansalaisten toimia. Suuria muutoksia on tulossa myös energiamarkkinoiden toimijoiden rooleihin. Tämä näkyy myös Carunan toiminnassa niin, että perinteisen sähkönjakelun rinnalla toimimme monipuolisena palvelualustana, jolla mahdollistamme puhtaan energian kasvun. 

Todellinen voittaja on kuitenkin kuluttaja, joka on jatkossa enemmän energiamarkkinoiden kuningas kuin passiivinen energian vastaanottaja. Yhä useampi suomalainen ryhtyy itse energian tuottajaksi ja siirtää itseltään ylijäävän energian takaisin verkkoon myytäväksi. Carunan verkossa oli vuoden 2020 lopussa jo 9 400 aurinkoenergian tuottajaa, ja määrä kasvaa vauhdilla. 

Viime vuonna keskusteltiin paljon sähkönjakeluyhtiöihin kohdistuvasta valvonnasta, josta Energiavirasto vastaa. On asiakkaan etu, että sähköjärjestelmän rakentaminen, operointi ja kehittäminen on säänneltyä ja että sääntely on vakaata, läpinäkyvää ja ennustettavaa. Samalla sen tulee velvoittaa jakeluyhtiöiltä kustannustehokkuutta ja ratkaisuja, jotka mahdollistavat asiakkaiden omia ilmastotekoja ja energian käytön tehostamista. Tämä jos mikä nopeuttaa siirtymistä kohti puhdasta ja älykästä energiajärjestelmää.

Korona vei kohtaamiset verkkoon

Vuosi 2020 oli meille merkityksellinen myös siinä mielessä, että saavutimme 700 000 asiakkaan rajapyykin. Se on huima määrä koteja, yrityksiä, kuntia ja kaupunkeja. Haluamme tehdä asioinnin kanssamme mahdollisimman vaivattomaksi, ja moni asiakkaamme käyttääkin jo digitaalisia palvelujamme. Niiden avulla on helppo seurata omaa energiankulutusta, saada ilmoitukset sähkönjakelun keskeytyksistä tai kilpailuttaa itselleen sopivin sähköauton latausinfra tai aurinkopaneelien toimittaja. Uusimpana palveluna asiakkaamme voivat nyt seurata sähköliittymätilauksensa etenemistä reaaliajassa sähköisessä asiakaspalvelukanavassamme Caruna Plussassa. 

Panostamme asiakaskokemuksen parantamiseen myös kuluvana vuonna. Toivon mukaan koronapandemia alkaa hellittää, jotta pääsemme jälleen tapaamaan asiakkaitamme ja muita tärkeitä sidosryhmiämme myös kasvotusten.

Tomi Yli-Kyyny, toimitusjohtaja

Twitter: @TomiYliKyyny

Jaa artikkeli
Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon