Malttia sähköautojen latauspisteiden asentamiseen – taloyhtiöiden kannattaa tehdä pitkäjänteinen suunnitelma

ARTIKKELI

17.12.2019 klo 12:16
Sähköautoilun helpottamiseksi etsitään kuumeisesti edullisia ja kestäviä ratkaisuja. Suurimmat haasteet ovat latauspisteiden asennusten kustannukset ja sähköstä veloittaminen. Kuinka paljon esimerkiksi taloyhtiön tai kunnan kannattaa panostaa latauspisteisiin, jos sähköautoilijoita on vain muutama ja miten auton lataamiseen käytettyä energian määrää laskutetaan käyttäjältä? Kotimainen startup eChargie on kehittänyt laitteen, joka tarjoaa ratkaisun näihin pulmiin.

Tampereen kaupunki myy veneilijöilleen sähköä eChargien kautta. Myös useat yritykset ja asunto-osakeyhtiöt ovat valjastaneet lämpötolppansa ja autokatosten seinäpistorasiansa sähköajoneuvojen lataamiseen eChargien avulla. Laite on turvallinen ja edullinen vaihtoehto, sillä se hyödyntää rakennusten jo olemassa olevaa infraa.

Katja Koponen Carunan Energiaa tulevaisuuteen 2019 -tilaisuudessa.

Kysyimme eChargien toimitusjohtajalta Katja Koposelta mihin suuntaan sähköinen liikkuminen on kehittymässä ja miten siihen tulisi varautua:

Uskotko, että Suomi pääsee tavoitteisiinsa liikenteen päästöjen vähentämisessä ja mitä se vaatii?

1990-luvulla opiskellessani ympäristöpolitiikkaa puhuttiin siitä, miten tulevaisuudessa siirrymme keskitetystä energiantuotannosta ja kivihiilestä pienempien yksiköiden hajautettuun tuotantoon. Nythän tämä toteutuu jo, eli uskon, että päästötavoitteetkin ovat realistiset. Veikkaan, että jo kymmenen vuoden päästä naureskellaan sille, ettei autoa voinut aiemmin ladata missä vain.

Mikä energiamuoto liikuttaa meitä tulevaisuudessa?

Kaasuautossa on hyvät puolensa, varsinkin jos se kulkee biokaasulla – maakaasu sen sijaan liittyy vahvasti öljyntuotantoon. Mutta riittääkö tuotantokapasiteettimme, jos biokaasulla kulkevien autojen määrä lisääntyy merkittävästi? Näiden lisäksi kehitetään sähköautoja, vetyautoja ja erilaisia hybridejä. Tällä hetkellä löytyy sen verran vaihtoehtoja, ettei mikään teollisuus pysty tuottamaan kaikkia eri versioita. Uskon, että nimenomaan autoteollisuusyritykset tulevat ratkaisemaan sen, millä ajamme. Viimeisen viiden vuoden aikana viesti on ollut varsin selkeä: autonvalmistajat haluavat panostaa sähköautoihin ja muutokset sekä suunnittelussa että tuotannossa on tehty sähköautoilupainotteisesti.

Kuinka vastuullista on ajaa sähköautolla?

Akkujen raskasmetalleista puhutaan paljon, mutta usein unohdetaan, että raakaöljynporaus on ihan samankaltaista kaivosteollisuutta ja öljynkuljetukset ympäristön kannalta riskitekijä. Polttomoottoriautoja on kehitetty 150 vuotta. Sähkömoottoreiden akkukehitys on päässyt kunnolla vauhtiin vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja uudet ratkaisut vaikuttavat lupaavilta. Tällä hetkellä sähköautojen valmistajat esimerkiksi pidentävät akkujen takuita, sillä he ovat huomanneet, että akut kestävät odotettua pidempään.

Miten taloyhtiöiden ja kuntien kannattaisi varautua sähköautojen lisääntymiseen?

Isompien remonttien yhteydessä ja uudisrakentamisessa kannattaa ehdottomasti asentaa kattavasti putkitukset valmiiksi tulevaisuuden tarpeita varten. Tähän suuntaan tuleva lainsäädäntökin on ohjaamassa. Tärkeintä on, ettei tehdä hätäisiä ratkaisuja, esimerkiksi niin, että taloyhtiöön muuttaneen sähköautoilijan takia asennetaan heti kaikille autopaikoille kallis ja korkeatehoinen latauspiste. On kannattavampaa tehdä pidemmän aikavälin kokonaissuunnitelma, jossa otetaan huomioon, miten ladattavien autojen määrä ja erilaiset lataustarpeet lisääntyvät tulevien vuosien aikana.

Monet taloyhtiöt ovat yllättyneet kartoituksen yhteydessä siitä, kuinka paljon autoja voidaan nykyisellä sähköjärjestelmällä ladata, jos latausteho autopaikkakohtaisesti rajataan 2 - 3,7 kWh ja yhtiössä mahdollistetaan esim. 1-2 kaikille avointa latauspaikkaa 11-22 kWh latausteholla. Tällaisella yhdistelmällä usein säästetään iso summa rahaa sekä laitehankinnoissa että sähköjärjestelmän uudistamistarpeessa ja silti lataus saadaan tarpeet täyttäväksi.

Kuinka paljon kiinteistönomistajia pitäisi velvoittaa latauspisteiden asentamiseen, mikä on kohtuullista?

Itävalta on tehnyt järkevän päätöksen, jossa kiinteistönomistajia velvoitetaan asentamaan latauspisteitä, mutta he saavat valita tarjottavan latausnopeuden itse tai muodostaa sen useammasta vaihtoehdosta. Suomen lakiluonnoksessa sen sijaan tällaista mahdollisuutta rajoitetaan uusissa ja peruskorjattavissa kohteissa sekä asiointilatauksessa. Mielestäni kuluttajille ja latausta tarjoaville pitäisi antaa enemmän vaihtoehtoja sen sijaan, että valtio päättää tiukasti, miten lataus tulisi toteuttaa

Mistä sähkö tulee jatkossa? Kuka sen tuottaa?

Sähkön tuotanto on tehokkaimmillaan, kun se tuotetaan vähän isommissa tuotantoyksiköissä, esimerkiksi energiayhteisöissä. Tärkeintä on mahdollistaa eri tuotantotapoja. Pientuotanto kasvaa, kun ihmiset haluavat tuottaa sähköautojensa ja kiinteistöjensä energian itse – jolloin tiedossa on mistä sähkö tulee. Ja olisihan se järjetöntä olla hyödyntämättä tuuli- ja aurinkoenergiaa.

Jaa artikkeli
Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon