Kun myrsky nousee, näin me siihen varaudumme

ARTIKKELI

23.11.2017 klo 07:30
Kun säätiedotukset vasta ennustavat myrskyä, Caruna aloittaa varautumisen lähestyvän rajuilman mahdollisesti aiheuttamiin sähkönjakeluhäiriöihin. Vikapalvelun miehitys voidaan tarvittaessa jopa kymmenkertaistaa.

Carunan käyttökeskuksen päivittäisiin rutiineihin kuuluu säätiedotusten seuraaminen. Käyttökeskus on aina perillä sään muutoksista sekä voimassa olevista myrskyvaroituksista.

"Kun säätiedotus on luonteeltaan sellainen, että se saattaa vaikuttaa sähkönjakeluun, meillä ryhdytään välittömästi tarvittaviin valmisteluihin. Tavallisesti olemme tietoisia mahdollisesta myrskystä jo pari päivää etukäteen", käyttökeskuksen päällikkö Jörgen Dahlqvist kertoo.

Ylimääräistä henkilökuntaa kentällä ja käyttökeskuksessa myrskyn iskiessä

Kun säätiedotus ennustaa myrskyä, koolle kutsutaan erityinen, laajoihin sähkökatkoihin erikoistunut johtoryhmä.

"Käymme yhdessä läpi arvioidun tuulenvoimakkuuden sekä myrskyn reitille jäävän alueen maantieteellisen sijainnin ja maaston ominaisuudet, ja pyrimme arvioimaan, kuinka monia ihmisiä mahdolliset sähkönjakelun häiriöt koskevat. Myös kulloisellakin vuodenajalla on suuri merkitys varautumisen ja suunnittelun kannalta: onko maa roudassa tai onko alueella satanut paljon viime aikoina", Dahlqvist kertoo.

Caruna valmistautuu vaativiin sääolosuhteisiin erikoisjohtoryhmän johdolla. Asiakaspalvelussa on oltava tarpeeksi henkilökuntaa, joka ottaa vastaan asiakkaiden vikailmoituksia, ja myös kentällä ja käyttökeskuksessa on oltava riittävä miehitys. Käyttökeskus tarkistaa myös mahdollisten sähkönjakeluverkossa meneillään olevien korjaustöiden tilanteen. Lisäksi sen tehtäviin kuuluu IT-järjestelmien virheettömän toiminnan varmistaminen.

Harjoitus edesauttaa varautumista tositilanteisiin

Poikkeuksellisen tilanteen ratkaiseminen on helpompaa, jos mahdollisia ongelmatilanteita on harjoiteltu etukäteen. Carunan henkilökunta harjoittelee säännöllisesti poikkeustilanteita varten ja osallistuu lisäksi yhteisiin harjoituksiin viranomaisten kanssa.

Ennakkoon valmistautuminen ei tietenkään ehkäise kaikkia vahinkoja ja sähköverkon häiriöitä. 

"On tärkeää ymmärtää, että varautuminen ei poista kaikkia vaaratilanteita. Jos myrsky kaataa puun, emme voi sitä estää, vaikka olisimmekin varautuneet rajuilmaan", Dahlqvist toteaa.

Myrskyisellä säällä asiakaspalvelun puhelinlinjat käyvät kuumina

Voimakas myrsky kasvattaa asiakaspalvelussa työskentelevien työtaakkaa. Esimerkiksi vuonna 2011 riehuneen Tapani-myrskyn seurauksena Carunan vikapalveluun saapui kymmeniä tuhansia yhteydenottoja.

"Vikapalvelumme vastaanottaa ja käsittelee asiakkaiden vikailmoituksia sekä neuvoo tarvittaessa. Kaikki vikailmoitukset lähetetään käyttökeskukseen, jossa ne luokitellaan kiireellisyyden mukaan. Tämän jälkeen tilaamme tarvittavat korjaustyöt asentajiltamme", Carunan vikapalvelua koordinoiva Jenna Brunfeldt kertoo.

"Vikapalvelumme on toiminnassa vuorokauden ympäri. Myös me lisäämme resurssejamme myrskysäällä", Brunfeldt kertoo ja antaa tilanteesta esimerkin: – "Normaalisti meitä on paikalla kymmenen hengen tiimi, mutta myrskyn uhatessa voimme kasvattaa henkilömäärää tarvittaessa jopa sataan."

Tietoa saatavilla verkossa myös myrskyllä

Pitkäkestoiset sähkökatkot ovat valitettavia, ja saamme asiakkailta usein tiedusteluja, kuinka kauan sähköt ovat poikki. Brunfeldt vinkkaa, että Carunan verkkosivuilta löytyy helposti tietoa mahdollisista jakeluhäiriöistä, niiden laajuudesta ja korjaustöiden etenemisestä.

Tietoa on saatavilla tarvittaessa myös vikapalvelun puhelinnumerosta. Soita numeroon ja syötä palveluun postinumerosi, niin saat tietoa oman alueesi mahdollisista häiriöistä. Jos haluat tehdä vikailmoituksen, puhelu yhdistetään vikapalveluun.

Jaa artikkeli
Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon