Uutishuone

Jos myrsky uhkaa - näin varaudumme ennakkoon

Jos myrsky uhkaa - näin varaudumme ennakkoon

Kun säätiedotus vasta ennustaa myrskyä, Carunassa varaudutaan jo mahdollisiin sähkönjakeluhäiriöihin. Vikapäivystyksen miehitys voidaan nostaa jopa kymmenkertaiseksi.

Käyttökeskuksissa säätietojen seuraaminen on jokapäiväinen rutiini. Sillä varmistetaan, että käyttökeskus on aina tietoinen säässä tapahtuvista muutoksista ja tuoreimmista myrskyvaroituksista.

”Sääennusteet ovat varautumisprosessin laukaiseva tekijä. Tiedämme yleensä jo pari päivää etukäteen, jos myrsky uhkaa,” kertoo käyttökeskuksen päällikkö Jörgen Dahlqvist. Kun ennuste näyttää rajuilmaa, Carunassa kokoontuu erityinen suurhäiriöjohtoryhmä.

”Käymme läpi myrskyn oletetun voimakkuuden, itse myrskyalueen ja sen, kuinka montaa ihmistä mahdollinen jakeluhäiriö koskisi ja minkälainen maasto alueella on. Myös eri vuodenajat vaikuttavat suunnitelman laadintaan: onko maa roudassa tai onko viime aikoina satanut paljon,” Dahlqvist kuvailee.

Kokouksen tietojen perusteella Carunassa lähdetään vastaamaan sään aiheuttamaan haasteeseen. Vikailmoituksia vastaanottavan asiakaspalvelun miehitys on mitoitettava oikein ja lisäksi varmistuttava siitä, että kentällä ja käyttökeskuksessa on riittävästi työntekijöitä. Käyttökeskuksessa myös tarkistetaan sähkönjakeluverkon tila – onko verkossa esimerkiksi meneillään olevia korjaustöitä – sekä IT-järjestelmien toimivuus ennen myrskyn alkua.

Harjoittelu lisää prosessin sujuvuutta

Poikkeustilanteiden hoitaminen tositilanteessa on helpompaa, kun sitä on harjoiteltu etukäteen. Myös Carunan varautumisprosessia harjoitellaan usein käytännössä, lisäksi carunalaiset osallistuvat yhteisiin harjoituksiin viranomaisten kanssa.

Asiakaspalvelua myrskyn silmässä

Ennakkoon varautuminen ei luonnollisestikaan aina estä vaurioiden tai jakeluhäiriöiden syntyä. ”On tärkeää ymmärtää, että varautumisella ei poisteta vikoja, vaan puu kaatuu, jos se on myrskyssä kaatuakseen,” Dahlqvist toteaa.

Asiakaspalveluun tulevien vikailmoitusten vastaanottajat joutuvat isoissa myrskyissä koville. Esimerkiksi edelleen hyvässä muistissa oleva Tapani-myrsky aiheutti vikapäivystykseen kymmeniä tuhansia puheluita.

”Vikapalvelun tehtävänä on vastaanottaa ja käsitellä asiakkailtamme tulevat vikailmoitukset ja antaa tarvittaessa lisäohjeistusta. Lähetämme vikatiedot edelleen käyttökeskukseen, jossa ilmoitukset priorisoidaan ja niistä tehdään työtilaukset asentajille,” kertoo vikapalvelua koordinoiva Jenna Brunfeldt.

”Vikapalvelu toimii ympäri vuorokauden. Aivan kuten muunkin organisaation kohdalla, myös vikapalvelun resursseja lisätään myrskytilanteessa”, sanoo Brunfeldt ja kertoo esimerkin poikkeustilanteen mittasuhteista: ”Meillä on normaalisti noin 10 hengen tiimi, mutta myrskyssä on valmius nostaa resursseja jopa sataan henkilöön.”

Netti palvelee ja tiedottaa myrskyssäkin

Pitkittyneet sähkönjakeluhäiriöt ovat kiusallisia ja asiakkaat kysyvät usein niiden kestosta. Brunfeldt vinkkaa, että Carunan nettisivuilta löytyvästä häiriökartasta saa nopeasti tietoa mahdollisista jakeluhäiriöstä ja niiden mittavuudesta.

Myös vikapalvelunumero toimii ilmoituskanavana: Kun soitat ja näppäilet ensin postinumerosi, saat tietoosi oman alueesi jakeluhäiriöt.  Jos haluat jättää vikailmoituksen, puhelusi yhdistyy edelleen vikavastaajalle. Kiireettömän vikailmoituksen voi tehdä myös nettisivuillamme.

Lue lisää aiheesta