ARTIKKELI
”Kaikki puhuvat asiakaspalvelun tärkeydestä, mutta harvalla se toteutuu käytännössä. Carunalla panostetaan ihan aidosti asiakkaiden kokemuksiin.”
Pauliina Ilola, asiakaskokemuspäällikkö
Tausta
Taustani on matkailualalla opiskelun sekä matkailualan asiakaspalvelutöiden kautta. Olen toiminut vuosia myös esimiestehtävissä. Aurinkomatkoilta matkani jatkui Veikkauksen ja Kekkilän kautta Carunalle. Tapasin nykyisen kollegani asiakaspalvelutapahtumassa. Kiinnostuin Carunasta ja muun muassa siksi avoin työpaikka houkutteli hakeutumaan tänne töihin.
Sähkö
Energia-ala oli minulle täysin uusi tuttavuus ja sähköntuloakin pidin itsestäänselvyytenä siihen asti, kunnes muutin sähkölämmitteiseen omakotitaloon. Silloin vasta tajusin, kuinka arvokasta sähkö on. Asun Carunan alueella ja sähkön korkea siirtohinta on harmittanut, mutta nyt ymmärrän paremmin mihin tuloja käytetään. Käyn nykyään myös hyviä keskusteluja kotikaupunkini asukkaiden kanssa Carunan verkon parannushankkeista.
Mikä sinut yllätti Carunassa?
Caruna on aidosti loistava työnantaja. Energia-ala on kiinnostava ja täällä on hyvää energiaa. Löysin oman paikkani lyhyessä ajassa – työpaikka on lunastanut kaikki lupauksensa.
Millainen meininki täällä on?
Täällä on hyvä tekemisen meininki. Olemme oikeasti asiakaslähtöisiä, mikä kohtaa omien arvojeni kanssa. Kollegat ovat mukavia ja työntekijöistä välitetään. Henkilöstöä pidetään hyvin kartalla siitä missä mennään.
Mitä tämä työ sinulle antaa?
Olen tyytyväinen silloin kun asiakkaat ja tiimiläiset voivat hyvin. Tiimiläisten hyvinvointi ja jaksaminen on tärkeää. Hyvinvointi heijastuu myös asiakastyytyväisyyteen. Asiakaskohtaamiset ovat itseäni kiinnostavia ja lempiasiakaspalvelukanavani on chat, josta olen Carunalla vastuussa. Chatin kautta saamme todella paljon positiivista palautetta.

”Humanistina, sähköteknikoiden ympäröimänä, on helppo tuoda omat vahvuudet esille.”
Tarmo Ristonen, Customer Data Scientist
Tausta
Tulin Carunalle yli 10 vuoden työrupeaman jälkeen Telian operaattoriliiketoiminnasta, jossa työskentelin asiakasanalytiikan parissa. Sähköala oli minulle täysin tuntematon, kun hain Carunalle töihin. Operaattorimaailmassa myydään ja markkinoidaan, kun taas sähkönsiirto on tarkoin säänneltyä ja tehtävänä on ylläpitää verkkoa.
Sähkö
Olen kotoisin keskisuomalaisesta pikkukylästä Päijänteen rannalta. Siellä ukkosti paljon ja sähkökatkoksia oli usein. Ne kuuluivat elämään, mutta harmitti kun television katselu keskeytyi. Sähköä pidetään tänä päivänä lähes itsestäänselvyytenä, ja niin sen kuulukin olla. Kun sähköä tulee pistokkeesta, niin homma toimii.
Mikä sinut yllätti Carunassa?
Median luoman kuvan perusteella minulla oli negatiivinen kuva Carunasta – myös hinnat ja verot ovat mietityttäneet kaveripiirissä. Työhaastattelujen pohjalta mielikuvani yrityksestä muuttui. Carunalaisten esimiesten asenne, tapa keskustella ja johtaa asioita tuntuivat hyvältä.
Millainen meininki täällä on?
Carunalaiset ovat todella mukavia. Kun aloitin, oli helppo tutustua ihmisiin, vaikka olenkin hitaasti lämpenevä. Minua oli selkeästi odotettu ja ihmiset tiesivät tulostani. Perehdytyssuunnitelma oli selkeä. Täällä on suoraviivaista meininkiä – ei poukkoilla, vaan suunnitellaan ja tehdään asiat selkeästi. Myös apua on aina saatavilla.
Mitä tämä työ sinulle antaa?
Minulle sanottiin, että sähköala on kankea, mutta kankeus ei pidä Carunalla paikkaansa. Täällä ollaan ajan hermolla ja mennään datan voimalla jatkuvasti eteenpäin. Se sopii minulle erinomaisesti, sillä olen itsekin kehityshenkinen. Olen saanut vapauden kehittää asioita omasta näkökulmastani.
”Uusien ratkaisujen pohtiminen houkutteli vaihtamaan Carunalle”
Lasse Konttinen, analyysipäällikkö
Tausta
Olen koulutukseltani sähköinsinööri, mutta nykyään teen aivan muita töitä. Ennen Carunaa suunnittelin sähköverkkoa Fingridissä ja asuin Brysselissä kantaverkon suunnitteluyhteistyön myötä. Kun palasin Suomeen, työskentelin sähkömarkkinasuunnittelun parissa. Carunalla olen talouden sekatyömies eli muun muassa jumppaan paljon exceleitä sekä mietin ja lasken, miten yrityksellä menee tulevaisuudessa. Lisäksi olen myös hieman mukana tutkimus- ja kehitystoiminnassa.
Sähkö
Olen aina asunut kaupungissa ja pidin sähköä itsestäänselvyytenä siihen asti, kunnes aloitin sähkötekniikan opinnot Otaniemessä. Viimeistään silloin opin, ettei sähkö ihan automaattisesti saavu pistorasiaan – ja mitä kaikkea se vaatii, että sähköjärjestelmä toimii.
Mikä sinut yllätti Carunassa?
Asiakkaat. Kun tein verkkosuunnittelua toisessa yhtiössä, asiakas oli etäinen ja rationaalinen toimija. Nyt ymmärrän hieman paremmin asiakkaiden päivittäisiä haasteita. Asiakas ei ole parametri vaan ihminen, jonka päätöksentekoprosessi perustuu moneen asiaan. Suuri oivallukseni on ollut, että ihmisten tarpeet täytyy olla lähtökohta teknisiä ratkaisuja kehitettäessä.
Millainen meininki täällä on?
Tulin asiantuntijatiimiin, jossa kaikki ovat kokeneita syväosaajia, joten opin heiltä jatkuvasti paljon. Myös henkilökemiat osuivat kohdalleen – työkaverit ovat mukavia ja ilmapiiri on rento ja joustava. Meillä on mahdollisuus joustavaan työntekoon ja käytössämme on toimivat työkalut.
Mitä tämä työ sinulle antaa?
On mahtavaa, kun voi esittää omia ratkaisuehdotuksiaan sekä näkee oman kädenjälkensä yrityksen toiminnassa, ja miten se vaikuttaa esimerkiksi asiakkaiden arkeen tulevaisuudessa. Minulle työn sisältö on ehdottomasti tärkeintä, koska sen kautta pääsen vaikuttamaan yhteiskunnallisiin infraratkaisuihin. Energia-ala ei ehkä perinteisesti ole ollut kovin suosittu, mutta ilmastonmuutoksen noustessa keskiöön ala on muuttunut trendikkäämmäksi.