Carunan henkilöstöparkki muuntautuu sähköautojen Lataustaivaaksi toimistoaikojen ulkopuolella

MEDIATIEDOTE

13.05.2020 klo 10:31
Carunan toimiston parkkipaikalle on asennettu yhteensä 40 sähköautojen latauspistettä työntekijöiden käyttöön. Nyt lähialueen sähköautoilijat toivotetaan myös tervetulleeksi arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Latauspisteiden sujuvan yhteiskäytön mahdollistaa eParking-sovellus.

Keskiverto suomalainen autoilija ajaa noin 50 kilometriä päivässä, kun yhdessä yössä hitaasta latauspisteestä sähköhybridin akkuun kertyy varausta jopa 150 kilometrin edestä. Tämä tarkoittaa sitä, että valjastamalla maamme kattava lämmitystolppaverkoston sähköautoilijoiden käyttöön moni kulkisi työmatkansa vaivattomasti ja ekologisesti sähköllä. Tämän on huomannut myös Antti Hiekkanen.

- Sähköautoilun helppous on parhaillaan sitä, ettei arkisin tarvitse pysähtyä tankkaamaan, hän toteaa.

IGL-Technologiesin operatiivisena johtajana toimiva Hiekkanen tietää mistä puhuu, sillä yritys on keskittynyt helpottamaan autoilijoiden arkea yli kymmenen vuoden ajan – ja ajaa itsekin sähköhybridillä. Yksinkertaisesta tarpeesta kauko-ohjata tavallista lämmityspistoketta on vuosien varrella kehittynyt monipuolinen tarjonta sähköautoilijan sekä latauslatauspisteiden hallinnoijan arjen helpottamiseksi.

Lähdimme IGL Technologiesin innovaatiokumppaniksi kehittämään yrityksen eParking-sovellusta, sillä halusimme löytää ratkaisun parkkipaikkamme latauspotentiaalin vapauttamiseksi koko naapuruston käyttöön. Helppokäyttöinen, älypuhelimeen ladattava sovellus kokoaa sähköauton omistajan sekä latauspisteen hallinnoijan tarpeet yhdeksi palveluksi.

Lataa sähköautosi tai sähköhybridisi parkkipaikallamme arki-iltaisin ja viikonloppuisin

eParking-sovelluksen myötä parkkipaikkamme latauspisteet ovat pian ajastetusti auki. Päivisin latauspisteet näkyvät yrityksemme ulkopuolisille sähköautoilijoille varattuina, mutta iltaisin ja öisin parkkipaikka on vapaasti käytettävissä. Sovellus yhdistää parkkipaikkamme erilaiset latauspisteet ja mahdollistaa autoilijalle pysäköintimaksun hoitamisen, latauspisteen hallinnan sekä latauksen maksun yhdestä ja samasta palvelusta.

- Tämän avulla vältetään varmasti muutaman parkkisakot, naurahtaa Carunan innovaatiohankepäällikko Markus Talka.

Myös polttomoottoriautoilijat on huomioitu, auton lämmityksen voi napsauttaa päälle sovelluksen kautta. Autoilijoiden yhteiskäyttöä helpottaa, että sähköauton lataus mahdollistetaan myös tavanomaisesta lämmityspistokkeesta eli pistorasiasta (Schuko).

Hiekkanen huomauttaa tämän olevan myös sähköautoilun kasvua edistävä ratkaisu: modernin eTolpan ja eParking -sovelluksen yhdistelmällä voidaan avata huomattava määrä latauspisteitä, eikä ketterä muutos vaadi esimerkiksi taloyhtiöltä suurta alkupanosta. Teknologian mahdollistama älykäs kuormanohjaus sekä jatkuva mittaus huolehtivat sähköverkon kuormituksesta ja reaaliaikaisesta laskutuksesta.

- Jatkuva mittaus tuottaa latauspisteiden hallinnoijalle tärkeää dataa sähkönkulutuksesta, jonka perusteella on helpompi tehdä päätöksiä tulevaista kehitystoimenpiteistä, Hiekkanen vinkkaa.

Sujuvuutta sähköautoilijoiden arkeen

Sähköautoilu tulee Suomessa lisääntymään merkittävästi. Vuoden 2020 aikana ladattavien määrä lisääntyy 200 uudella ajoneuvomallilla ja tahti sen kuin kiihtyy.

- Uskon, että viiden vuoden päästä lähes kaikki autot ovat jollain tavalla ladattavia. Arki helpottuu, kun autoilijat huomaavat, että parkissa seisovan auton voi napsauttaa lataukseen vaikka työpäivän ajaksi.

Hiekkasen mukaan tietoa on lisättävä, sillä tällä hetkellä liikkuu myös väärää tietoa sähköautojen lataamisesta. Pienilläkin kustannuksilla pystyy asentamaan latauspaikkoja. Taloyhtiöitä pitäisi kannustaa selvittämään millaisia ratkaisuja on tarjolla. Valtiollakin on tärkeä rooli sähköisen liikenteen edistämisessä.

- Lainsäädännön kautta pitäisi varmistaa, että latauspiste on saatavilla käyttäjille ilman byrokratiaa.

Auto ladattavana
Jaa artikkeli
Facebook icon Twitter icon LinkedIn icon