Busseja Sellossa.

Caruna mahdollistamassa harppausta uuteen aikaan – sähköbussit valtasivat Espoon kadut

Caruna mahdollistamassa harppausta uuteen aikaan – sähköbussit valtasivat Espoon kadut

Ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii uusia tapoja toimia. Hiilineutraaliuden saavuttamiseksi Suomella on 25 vuotta aikaa muuttaa sähkönkulutusta, jakelua ja tuotantoa. Yksi keino päästöjen vähentämiseksi on liikenteen sähköistyminen, joka on alkanut ottaa jalansijaa myös pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä. Elokuussa Carunan sähköverkkoon Espoon Leppävaarassa liittyi 20 kaapelilla ladattavaa sähköbussia. Syksyn myötä määrä kasvaa vielä viidellä.

Liikenteen sähköistyminen sähköbussien avulla on maailmalla nopeasti yleistyvä trendi. Pääkaupunkiseudulla täyssähköbusseja on ollut koekäytössä jo viitisen vuotta – elokuussa ne siirtyivät laajasti Espoon joukkoliikenteen täyspäiväiseen käyttöön. Paikallisena sähkönjakeluyhtiönä Caruna on ollut mukana edistämässä sähköbussien tuloa Leppävaaran liityntäliikenteeseen sähköteknisten ratkaisuiden osalta. Myös virta bussien akkuihin ladataan Sellon vierestä kulkevan Carunan sähköverkon kautta.

Yrityksen sisällä projekti on saanut erittäin myönteisen ja innostuneen vastaanoton.  

- Kaikki tavat, jotka vievät meitä suomalaisia ekologisempaan suuntaan, ovat pelkästään positiivisia asioita. Meille on yrityksenä ollut hienoa päästä mukaan tällaiseen projektiin mahdollistamaan ympäristöystävällisempiä ratkaisuja kuluttajille. Niistä hyötyvät kaikki, kertoo Carunan avainasiakaspäällikkö Matti Heikkinen.

Pohjolan Liikenteen sähköbussi Sellossa.

Vaikutusta paitsi ilmanlaatuun, myös matkustamismukavuuteen

Pohjola Liikenteen uutukaiset sähköbussit ovat kaivattu lisä julkisessa liikenteessä, sillä ne kuluttavat jopa 75 prosenttia vähemmän energiaa kuin dieselillä kulkevat linja-autot. Bussit voivat tulevaisuudessa leikata valtaosan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöistä – jopa viisi miljoonaa kiloa vuodessa.

Päästöjen lisäksi sähköbussien vaikutukset ulottuvat myös matkustamismukavuuteen.

- Sähköbussien ansiosta ilmanlaatu paranee ja liikenteestä aiheutuvat melut vähenevät, koska sähköbussi on hiljaisempi kuin perinteinen dieselbussi. Matkustaja voi helposti itsekin huomata, että bussin sisällä on hiljaisempaa kuin tavallisessa bussissa, kertoo Espoon kaupungin kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg.

Bussien lataaminen tapahtuu varikolla bussin tauon aikana tai kaksi minuuttia kestävällä pikalatauksella päätepysäkillä tai lähtölaiturilla. Espoon kaupunki on varmistanut, että edellytykset latausjärjestelmien rakentamiselle löytyvät Leppävaaran lisäksi myös kaupungin jokaisesta uudesta terminaalista – niin Tapiolasta, Matinkylästä kuin tulevasta Espoonlahden terminaalistakin.

Harppaus uuteen aikaan on täällä.

- Toivottavasti konsepti toimii niin hyvin, että se saadaan tulevaisuudessa käyttöön koko Suomeen, päättää Heikkinen.

Lue lisää aiheesta