MEDIATIEDOTE
Caruna Networks -konsernin (Caruna) liikevaihto oli 230,5 (217,5) miljoonaa euroa, jossa on kasvua 6,0 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Raportointikauden yhteenlaskettu sähkön toimitusmäärä oli 5,2 (5,1) TWh ja alueverkossa 1,5 (1,4) TWh. Liikevaihdon kasvu johtui pääasiassa sähkön toimitusmäärän kasvusta etenkin kylmän maaliskuun johdosta. Liiketoiminnan rahavirta oli 64 (62) miljoonaa euroa, mutta konsernin rahavirta investointien jälkeen pysyi edelleen negatiivisena 46 (68) miljoonaa euroa.
Säävarman verkon piirissä on nyt 78 prosenttia asiakkaista, mikä vastaa 10 prosenttiyksikön nousua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Sähkömarkkinalaki edellyttää sähkön toimitusvarmuuden huomattavaa parantamista vuoden 2028 loppuun mennessä. Ilmastonmuutos lisää sään ääri-ilmiöitä ja sähköverkon siirtäminen maan alle myrskyltä suojaan parantaa asiakkaiden sähkönsaannin toimitusvarmuutta. Caruna jatkaa investointiohjelman toteuttamista taatakseen asiakkailleen häiriöttömän sähkönsaannin kaikissa tilanteissa.
Säävarman sähköverkon rakentamisessa siirrytään seuraavaksi pienjänniteverkon maakaapelointiin taajama-alueilla. Tavoitteena on pyrkiä rakentamaan yhtä aikaa sähkö-, katuvalo- ja kuituverkkoja, jotta asiakkaille koituisi rakentamisen aikana mahdollisimman vähän haittaa ja alueiden saneeraukset pystyttäisiin hoitamaan kerralla kuntoon.
”Uusiutuvien energiamuotojen pientuotannon suosio kasvaa edelleen verkkoalueillamme. Pystymme palvelemaan yhä useampaa aurinkosähkön tuottajaa vahvan älyverkon avulla. Esimerkiksi kesäkuun loppuun mennessä Carunan verkkoon liitettiin aurinkosähköjärjestelmiä 26 prosenttia enemmän edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna”, sanoo toimitusjohtaja Tomi Yli-Kyyny.
Caruna panostaa asiakaskokemuksen parantamiseen ja kevään aikana kehitettiin yritys- ja kunta-asiakkaiden avainasiakkuuksien hoitomalli, jotta Carunan avainasiakkaita pystytään palvelemaan entistä paremmin. Carunan ensimmäiset avainasiakaspäälliköt, jotka vastaavat alueittain avainasiakashoitomallin toteutuksesta, aloittivat kevään aikana.
”Uusi kehitys- ja innovaatioyksikkö tukee tavoitettamme parantaa asiakastyytyväisyyttä. Haluamme sujuvoittaa asiakkaiden asiointia kanssamme ja kehittää palvelukanaviamme. Kehitys- ja innovaatioyksikön yksi tärkeimmistä tavoitteista on vastata muuttuvan, digitaalisen yhteiskunnan tarpeisiin luomalla edellytykset muun muassa sähköautoilulle ja uusiutuvan energian lisääntyvälle käytölle”, kertoo Tomi Yli-Kyyny.
Milj. euroa tai kuten merkitty |
H1 2018 |
H1 2017 |
2017 |
Liikevaihto |
230,5 |
217,5 |
426,4 |
Liikevoitto |
77,7 |
82,6 |
145,7 |
Liikevoitto, prosenttia liikevaihdosta |
33,7 |
38,0 |
34,2 |
Raportointikauden voitto/tappio |
-6,8 |
1,7 |
28,8 |
Maksetut verot |
2,2 |
0,1 |
7,1 |
Rahavirta investointien jälkeen |
-45,6 |
-68,0 |
-169,9 |
Korollinen nettovelka (kauden lopussa) |
3 181,8 |
3 035,9 |
3 131,2 |