Asiakaspalvelun yhteystiedot

Usein kysyttyä

Sähkönsiirtolasku uudistui Herättääkö uusi sähkönsiirtolasku kysymyksiä? Lue tästä lisää muutoksesta >

Asiakaspalvelustamme kysytään usein mitä kinkkisempiä kysymyksiä. Olemme koonneet avuksesi vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. 

Jos et löydä vastausta kysymykseesi, ota meihin yhteyttä. Voit soittaa asiakaspalvelunumeroomme 0200 23222 (pvm/mpm) arkisin klo 8-16 tai lähettää yhteydenottopyynnön nettisivultamme löytyvällä yhteydenottolomakkeella.

Caruna yrityksenä

Mikä on sähkönsiirtoyhtiö?

Sähkön siirrosta tuottajalta sähkön käyttäjälle huolehtii aina paikallinen sähkönsiirtoyhtiö, kuten Caruna. Sähkönsiirron lisäksi vastaamme alueemme sähköverkoston kunnossapidosta ja rakentamisesta, kehittämisestä, vikapäivystyksestä sekä sähkönkulutuksen mittauksesta.

Sähkönsiirron hinnoittelu on yhtiökohtainen, ja hintoihin vaikuttavat muun muassa paikallisen verkon olosuhteet. Siirtohinnoittelua valvoo Energiavirasto.

Asiakaspalvelu

Miten saan yhteyden asiakaspalveluunne?

Asiakaspalvelumme tavoitat numerosta 0200 23222 (pvm/mpm) arkisin klo 8-16. Ulkomailta soitettaessa tavoitat meidät numerosta +358 (0)20 520 5994 (ulkomaanpuheluhinta). Halutessasi voit täyttää yhteydenottolomakkeemme ja välittää tätä kautta kysymyksesi asiakaspalveluun.

Maksuton vikailmoitusnumeromme 0800 1 95011 on avoinna ympäri vuorokauden. Tähän numeroon kannattaa soittaa, kun sinulla on kiireellinen vika-asia.

Puhelinvaihteemme numero on 020 52020 (puhelumaksu 8,35 snt/puhelu + puhelut kiinteästä- ja matkapuhelinverkosta 16,69 snt/min) ja se on auki arkisin klo 8-16.

Miten ilmoitan muuttuneista yhteystiedoistani?

Jos yhteystietosi muuttuvat, sinun kannattaa ilmoittaa uudet yhteystietosi asiakaspalveluumme mahdollisimman pian. Asiakaspalvelumme palvelee numerossa 0200 23222 (pvm/mpm) arkisin klo 8-16.

Laskutus ja hinnoittelu

Vaihdoin sähkönmyyjää, miksi saan laskun Carunalta?

Asiakkaalla on mahdollisuus kilpailuttaa sähkönmyynnin osuus haluamalleen sähkönmyyntiyhtiölle. Sähkönsiirrosta vastaa aina paikallinen verkkoyhtiö, joka omistaa alueen sähköverkot. Sähkönsiirrosta myös laskuttaa aina paikallinen verkkoyhtiö.

Sähkönmyyntiyhtiöitä voi vertailla esimerkiksi sahkonhinta.fi-palvelussa. Sähkön myynnin kilpailutuksella ei ole vaikutusta sähkönsiirtohintoihin, sillä siirtohinnat ovat asiakkaan käyttöpaikan pääsulakekoon ja siirtotuotteen mukaan kaikille asiakkaillemme samat.

Voinko saada Carunalta tarjouksen sähköstä?

Miksi en voi kilpailuttaa sähkönsiirtoa? Miten voin kilpailuttaa sähkönmyynnin?

Siirtomaksuilla sähkönsiirtoyhtiö, kuten Caruna, huolehtii sähkön siirtämisestä tuottajalta kuluttajalle, sähköverkon rakentamisesta, kunnossapidosta, kehittämisestä, sähkönmittauksesta ja ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä. Siirtohintaan vaikuttavat monet eri tekijät, ja sen hinta vaihtelee myös vuorokauden ja vuodenaikojen mukaan. Sähkönsiirron hinnoittelu on tarkoin säänneltyä toimintaa ja valvonnasta huolehtii Energiavirasto.

Hintoja ei voi laskea tai nostaa omavaltaisesti, sillä viranomainen määrää, kuinka korkeaa tuottoa sähkönsiirtoyhtiöt voivat tehdä. Sähkönsiirtoyhtiöltä edellytetään tasapuolista kohtelua kaikille asiakkaille, jonka vuoksi hinnat ovat kaikille hinnastomme mukaisia.

Sähköverkko muodostaa niin kutsutun luonnollisen monopolin, koska rinnakkaisten verkkojen rakentaminen maastoon ja niiden ylläpitäminen ei kustannusten vuoksi ole taloudellisesti mahdollista ja järkevää. Tämän vuoksi asiakkaat eivät voi kilpailuttaa sähkönsiirtoyhtiöitä.

Kilpailuttamista varten voit tehdä sähkön hintavertailua Energiaviraston sivustolla sahkonhinta.fi.

Voinko nähdä laskuni netissä?

Tällä hetkellä emme tarjoa tällaista palvelua, mutta kehitämme palveluita jatkuvasti. Sähkönkulutustasi voit seurata energiaseurantapalvelussa: caruna.fi/energiaseuranta.

Miten sähkönsiirtoyhtiöiden hinnoittelua valvotaan?

Sähkönsiirron hinnoittelu on tarkoin säänneltyä toimintaa ja valvonnasta huolehtii Energiavirasto. Hintoja ei voi laskea tai nostaa omavaltaisesti, sillä viranomainen määrää, kuinka korkeaa tuottoa sähkönsiirtoyhtiöt voivat tehdä. Sähkönsiirtoyhtiöltä edellytetään tasapuolista kohtelua kaikille asiakkaille, jonka vuoksi hinnat ovat kaikille hinnastomme mukaisia.

Mistä tiedän minkä siirtotuotteen valitsen?

Voit valita tarpeisiisi sopivan siirtotuotteen ja tuotetta voi vaihtaa kerran vuodessa, eikä vaihtamisesta tule sinulle lisäkustannuksia. Ota yhteyttä sähköurakoitsijaan siirtotuotteen valitsemiseksi. Voit myös soittaa meidän asiakaspalveluun niin opastamme sinua valitsemaan tarkoitukseesi sopivan siirtotuotteen.

Mistä saan lisää tietoa 1.3.2016 voimaan astuneesta hinnankorotuksesta?

Voit soittaa asiakaspalveluumme tai vilkaista asiaan liittyvät usein kysytyt kysymykset tältä sivulta.

Kerrotte, että määräaikainen alennus sähkönsiirron perusmaksusta päättyy 28.2.2017. Mistä tässä on kyse?

Kyse on kuluttaja-asiamiehen kanssa tehdystä ratkaisusta, jolla jaksotamme hinnankorotuksia. Ratkaisu tehtiin viime helmikuussa ja siinä sovimme, että kohtuullinen siirtohintojen hinnankorotus ei vuosikustannuksissa ylitä 15 prosentin rajaa.

Yhteisen ratkaisun mukaisesti annoimme sähkönsiirron perusmaksuista 25 % hinnanalennuksen vuoden määräajaksi. Sitouduimme, että hinnankorotuksia ei tule vuoden 2017 aikana.

Määräaikainen hinnanalennus päättyy 28.2.2017. Jotta laskulla näkyvä uusi perusmaksu ei aiheuttaisi hämmennystä, muistutamme asiakkaitamme alennuksen poistumisesta laskun liitteenä olevalla kirjeellä.

Haluamme korostaa, että kyse ei ole 25 prosentin korotuksesta sähkönsiirron kokonaislaskuun. Hinnanalennuksen poisto tarkoittaa asiakkaalle sähkön käytöstä ja tuotteesta riippuen keskimäärin noin 4-14 prosentin muutosta aiempaan siirtomaksuun verrattuna, mikä tarkoittaa sähkönsiirtotuotteesta riippuen keskimäärin 2-7 euron muutosta kuukaudessa.

Katso tästä perusmaksualennuksen poiston vaikutus yleisimmillä siirtotuotteilla.

Mitä tarkoittaa ylijäämä?

Suomessa Energiavirasto valvoo Carunan toimintaa, kehittämistyötä ja sähkönhinnoittelua. Yksi valvontajakso kestää neljä vuotta, jonka ajalle sähkönsiirrosta saatavalle tuotolle määritellään tietty raja.

Jos jakson aikana kertynyt tuotto ylittää valvontamenetelmien salliman määrän, puhutaan silloin ylijäämästä eli tuottoa on käytössä odotettua enemmän. Jos puolestaan nelivuotisen jakson toteutunut tuotto jää alle, on kyse alijäämästä.

Vaikka pyrimme välttämään huomattavaa ali- tai ylijäämää, sähkösiirtoyhtiöiden vuosittaisten kulujen ennustaminen on etukäteen hankalaa. Kuluihin vaikuttavia tekijöitä on paljon, esimerkiksi sääolot. Ali- ja ylijäämän syntyminen on valvontamallissa normaalia ja ne huomioidaan seuraavan valvontajakson hinnoittelussa.

Energiaviraston valvoo kaikkia suomalaisia sähkönsiirtoyhtiöitä ja varmistaa käyttäjille kohtuulliset hinnat ja hyvälaatuisen energiantoimituksen.

Sähkökatkot ja niiden korvaukset

Miten ilmoitan sähkökatkosta?

Jos asia on kiireellinen, soita maksuttomaan vikapalvelunumeroomme 0800 195011 (24 h). Kiireettömät ilmoitukset voit tehdä nettisivulla caruna.fi/vikailmoitus täyttämällä vikailmoituslomakkeen.

Miksi sähköt ovat ajoittain pois ja sähköverkossa on paljon lyhyitä katkoja?

Sähköt katkeavat jakeluverkosta yleensä vikatilanteen vuoksi. Vikoja aiheuttavat esimerkiksi myrskyt, ukkonen ja puihin kerääntyneet lumikuormat. Myös eläimet, kuten linnut ja oravat, voivat aiheuttaa sähkökatkon. Sähköt voidaan joutua katkaisemaan myös suunnitellusti huolto- ja korjaustöiden ajaksi. 

Lyhyet sähkökatkot johtuvat yleensä keskijänniteverkon suojausautomatiikasta. Jos esimerkiksi avojohdolle pudonnut oksa tai muuntajan kannelle kiivennyt orava aiheuttaa oikosulun ja valokaaren syntymisen, suojausautomatiikka keskeyttää sähkönjakelun automaattisesti tulipalon ja hengenvaaran välttämiseksi. Suojausautomatiikka pyrkii palauttamaan sähköt saman tien ja mikäli vika ei poistu, järjestelmä kokeilee palautusta uudelleen muutaman minuutin kuluttua. Jos vika ei tämän jälkeen ole poistunut, sähkönjakelu keskeytyy pidemmäksi aikaa. 

Laajoissa korjaustöissä voidaan vikaa selvitettäessä ja korjatessa joutua katkaisemaan ja kytkemään uudelleen vian piirissä olevien asiakkaiden sähkön saanti useitakin kertoja.

Miksi sähköverkkoa ei ole mitoitettu niin, että se kestäisi asiakkaiden kulutustarpeet?

Meillä valot vilkkuvat kun naapuri käyttää klapikonetta, painepesuria, kuivaa viljaa jne. Miksi Caruna ei vahvista verkkoa riittävästi?

Suuri käynnistysvirta etenkin muun kuormituksen kanssa voi aiheuttaa välkyntää ja jännitekuoppia, mikä näkyy valaistuksessa. Esimerkiksi moottorikäyttöisillä laitteilla kuten maalämpöpumpuilla, klapikoneilla, painepesureilla, kompressoreilla ja pumpuilla on käynnistyshetkellä noin seitsemän kertaa suurempi virta kuin laitteen käydessä, jos käynnistysvirtaa ei ole rajoitettu. Asiakkaan liittymän sähköverkko mitoitetaan sopimuksella sovitun liittymäkoon mukaisesti. Usein laitteen käynnistysvirta myös ylittää sovitun liittymäkoon. Sulakkeet kestävät huomattavan pitkään nimellisarvonsa ylitystä laukeamatta.

Välkyntä ja jännitekuopat eivät kuitenkaan riko standardin mukaisia laitteita. On järkevämpää rajoittaa yksittäisen häiriötä aiheuttavan laitteen käyttöä tai käynnistysvirtaa, kuin vahvistaa jakeluverkkoa. Tällöin myös korjaavien toimenpiteiden kustannukset kohdistuvat häiriön aiheuttajalle.

Kannattaako minun varautua sähkökatkoon esimerkiksi varavoimalaitteella?

Sähkökatkoon kannattaa ehdottomasti varautua. Se on tärkeää erityisesti, jos taloudessasi on vanhuksia tai pieniä lapsia. Lue tältä sivulta varautumisvinkkimme.

Voinko saada Carunalta ilmoituksia sähkökatkoista?

Kyllä. Caruna Sähkövahti lähettää viestin keskijänniteverkon työ- ja vikakeskeytyksistä tekstiviestillä tai sähköpostitse. Voit ottaa maksuttoman Caruna Sähkövahdin käyttöösi nettisivulla caruna.fi/sahkovahti tai soittamalla Caruna Sähkövahdin maksuttomaan palvelunumeroon 0800 1 97000. Palvelemme sinua numerossa ympäri vuorokauden.

Millaisia korvauksia sähkökatkoihin liittyen voin saada?

Lyhyiden katkojen vuoksi maatilalla, omakotitalossa tai liikehuoneistossa on hajonnut laitteita. Miksi näin tapahtuu ja saanko Carunalta korvauksen hajonneista laitteista?

Nykyaikaisten laitteiden tulee kestää normaalit sähkön pois- ja päällekytkennät. Jotta laitteet saadaan markkinoille, ne tulee testata tätä varten. Jos laite rikkoutuu tavanomaisessa jännitteen pois- tai päällekytkennässä, on laite suojaustasoltaan riittämätön tai se on muutoin vaurioitunut.

Asiakkaille maksettavat korvaukset on määritelty sähkömarkkinalaissa ja yleisissä sopimusehdoissa. Lue lisää korvauksista kertovalta sivultamme.

Sähköliittymät

Milloin tarvitsen sähköliittymän?

Kun rakennat, tarvitset sähköliittymän, jotta saat sähköä käyttöösi. Sähköliittymällä saat oikeuden liittyä sähköverkkoon, sähköt tonttisi rajalle saakka sekä perustan sähkösopimuksen tekemiseen. Edellä mainittujen lisäksi tarvitset sähköurakoitsijan, jonka kautta saat tontillesi mittauskeskuksen (sähköpääkeskus) ja liittymiskaapelin, jolla talosi sähköt kytketään Carunan jakeluverkkoon. 

Ota meihin yhteyttä pian rakentamisen aloitusvaiheessa, jotta saat sähköt tontillesi hyvissä ajoin.

Lue lisää sähköliittymä-sivultamme. Tutustu myös rakentajan sähkömuistioon.

Olen ostanut kiinteistön ja olen sähköliittymän uusi omistaja. Mitä minun tulee ilmoittaa sähköyhtiölle?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja teemme sähköliittymälle omistajanvaihdoksen. Tarvittaessa pyydämme sinua toimittamaan meille dokumentin, jolla omistajanmuutoksen voi todentaa. Voit myös täyttää omistajan muutoksesta lomakkeen netissä.

Sähköverkon rakentaminen

Mitkä ovat verkon rakentamis- ja kunnossapitoperiaatteenne?

Haluamme rakentaa ja uudistaa verkkoa niin, että se palvelee asiakkaitamme luotettavasti nyt ja tulevaisuudessa. Valtaosa sähköverkostamme on rakennettu 1960-1970–luvuilla. Tästä johtuen suurin osa verkosta on uusittava tulevien vuosien aikana. Aikatauluamme on nopeutettu ja tavoitteena on, että asiakas hyötyy siitä niin, että keskeytykset ja katkot vähenevät ja lyhentyvät ja vastaavat sähkömarkkinalain tavoitetasoja.

Näkemyksemme mukaan toimitusvarmuus saavutetaan maakaapeloinnilla, tehokkaalla kunnossapitotöiden ja viankorjausten järjestelyillä, automaation lisäämisellä sekä erilaisilla verkonrakenneratkaisuilla. Pitkällä aikavälillä kestävin ratkaisu on viedä ilmajohdot maan alle, säältä paremmin suojaan.

Mistä saan tietoa alueellani tehtävistä verkonrakennustöistä?

Käynnistyvistä projekteista tiedotamme paikallisissa ja alueellisissa medioissa. Projektin edistymistä voi seurata projektikartaltamme. Kartassa näkyvät asiakasmäärät ja hinnat ovat viitteellisiä ja voivat muuttua projektien edetessä.

Mitä Caruna tekee vanhalle sähköverkkomateriaalille?

Vuoden 2015 jälkeen solmituissa urakoitsijasopimuksissa edellytämme, että urakoitsija toimittaa vanhan materiaalin Kuusakoski Oy:lle kierrätettäväksi. Voit lukea lisää kierrätyksestä tästä mielenkiintoisesta artikkelista.