Nyheter

Efter stormen och elavbrottet

Efter stormen och elavbrottet

Stormen Seija slog till med stor kraft på ön Kustö i Skärgårdshavet. Kalevi Lantonen höll sig under hela elavbrottet a jour med vad som hände.

Natten mellan den 12 och 13 december förra året 2014 ven vinden i knutarna och sedan gick strömmen. På morgonen var det dags att kolla läget: nära hemmet fanns nedfallna träd men timmerhuset hade lyckligtvis inte skadats. Det första Kalevi Lantonen, 66 år, gjorde var att sätta på generatorn. Den hade han skaffat redan efter stormen Tapani år 2011. Han hade lärt sig att man på en ö med få invånare mellan skogen och havet inte kan leva utan reserv-el.

Ett eluppvärmt hus kyls snabbt ned så han såg till få eld i öppna spisen. Samtidigt ringde telefonen. Konstigt nog fungerade den: det var bonden på gården mitt på ön som ringde från Wien.  Han hade fått ett textmeddelande från tjänsten Sähkövahti om att hans gård stod utan el och frågade om

Kalevi möjligen skulle kunna ta sig dit och slå på generatorn? Och vem hjälper inte en kompis i nöd?

Aktuell information om elavbrott

Kalevi började skaffa information om elavbrottets omfattning och hur reparationsarbetena framskred. Med hjälp av sin minisurfplatta och bärbara dator sökte han information på webbsidor. Det gick trögt i början på grund av att kartan över elavbrotten inte just då gick att ladda ner.

”Sedan såg jag ett meddelande om elavbrotten på Fortums Facebook-sidor och frågade där om läget på Kustö”, berättar Kalevi. Svaret kom redan efter en timme. ”Jag blev förvånad över bra Facebook-sidorna faktiskt uppdaterades.”

Under dagen började också karttjänsten på internet att fungera. Precis när den före detta sjömannen och maskinchefen höll på att dra över en elledning till grannhuset för att låna denne el från generatorn tändes gårdsbelysningen. Elavbrottet hade varat i 31 timmar i Kalevis hus. En vecka senare fick Kalevi ett textmeddelande i nallen där Fortum meddelade att man tänkte kompensera honom för elavbrottet genom att dra av 25 procent på nästa elöverföringsräkning. Efter stormen Tapani hade elavbrottet varat i 11 timmar och 40 minuter.

”Anledningen till att jag minns det så exakt beror på att ersättningsgränsen går vid 12 timmar”, flinar Kalevi. Den gången fick han således ingen ersättning.

Från felanmälan till reparationsarbeten

På Esbo elcentral var situationen på Kustö utanför S:t Karins klar hela tiden.

”Under stormen Seija var 100 000 av våra kunder utan el samtidigt och den största delen av dem fanns i sydvästra Finland”, berättar elcentralens chef Kimmo Vainiola.

Vindhastigheten steg under stormen till över 32 sekundmeter. Normalt får elcentralen omkring 20 felanmälningar om dygnet angående elnätet, den här gången var antalet felanmälningar nästan fyratusen. I vår kundtjänst jobbade ett 70-tal personer dygnet runt med att ta emot felanmälningar såväl per telefon som via nätet. Man hade dock förberett sig bra inför stormen: på elcentralen fanns gott om personal och hundratals montörer väntade på larm om reparationsarbeten. Åtgärdsutvecklingen lyste igenom: När stormen Tapani drabbade stamverket tog det en vecka att reparera allt, efter stormen Seija bara tre dagar.

”Vi övervakar elleveransen dygnet runt varje dag, timme för timme”, berättar Vainiola. "Eftersom feltjänsten också registrerar en felanmälan, antingen per telefon eller på webbsidorna, flyttas den samtidigt över till elcentralens eget system för ytterligare uppföljning.", Vainiola fotsättar.

På elcentralens skärm syns att Kustö ö får el av Pikis transformator. Stormen Seija orsakade denna gång mest flest skador på det nätverk som förser skärgården med el.

När du behöver information om störningar