Tarvitsetko lisää tietoa?

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Ota yhteyttä >

Näin tavoitat meidät

  • Asiakaspalvelumme tavoitat numerosta 0200 23222 (pvm/mpm) arkisin klo 8-16. Ulkomailta soitettaessa tavoitat meidät numerosta +358 (0)20 520 5994 (Tavallinen ulkomaanpuheluhinta).
  • Caruna Sähkövahtia koskevissa asioissa palvelemme maksuttomassa numerossa 0800 1 97000 ympäri vuorokauden.
  • Maksuton vikailmoitusnumeromme 0800 1 95011 on avoinna ympäri vuorokauden.
  • Halutessasi voit myös täyttää yhteydenottolomakkeen ja välittää kysymyksesi meille. Linkin lomakkeeseen löydät sivun oikeasta reunasta.
  • Vaihde: 020 520 20 (Puhelumaksu 8,35 snt/puhelu + puhelut kiinteästä- ja matkapuhelinverkosta 16,69 snt/min).

Usein kysyttyjä kysymyksiä 1.3.2016 voimaanastuneesta hinnanmuutoksesta

Alle on koottu usein esitettyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia 1.3.2016 voimaanastuneesta hintamuutoksesta. Jos et löydä vastausta kysymykseesi usein kysyttyjen kysymysten joukosta, voit ottaa myös yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mihin 1.3.2016 voimaanastuva hinnanmuutos perustuu?

Siirtohintojen korotus perustuu verkon parantamisohjelman toteuttamiseen. Uudistamme ja kehitämme sähköverkkoamme vuosittain noin 200 miljoonalla eurolla tulevina vuosina. Tavoitteenamme on, että pystymme palauttamaan sähköt mahdollisimman nopeasti vuonna 2013 voimaantulleen sähkömarkkinalain tavoitetasojen mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että vuonna 2028 taajamissa sähkökatko ei saa ylittää yli 6 tuntia ja haja-asutusalueilla 36 tuntia asiakkaillamme. Toimitusvarmuusinvestoinneilla pystymme vastaamaan yhteiskunnan vaatimukseen ja tavoitteeseen parantaa sähkönjakelun toimitusvarmuutta seuraavan 15 vuoden aikana.

Miksi korotus on näin suuri?

Toimitusvarmuusinvestointien toteuttaminen vaatii isoja rahavaroja ja tämä korottaa siirtohintojamme. Sähköverkon mittavat uudistustyöt on aloitettu tehostetusti jo vuonna 2012 ja haluamme mahdollisimman nopeassa aikataulussa parantaa asiakkaidemme sähköjakelun luotettavuutta. Työ on kuitenkin pitkäjänteistä ja kestää laajamittaisesti vähintään vuosikymmenen. Lähes kaikki siirtoyhtiöt ovat vastaavien kehitystoimien edessä, me rakennamme ja saneeramme verkkoamme nopeutetusti. Asiakkaana hyödyt siitä, että verkkoa rakennetaan nopeutetulla aikataululla mm. sähkökatkojen vähentymisenä ja lyhentymisenä.

Miksi korotus on suurempi perusmaksuissa?

Verkkoyhtiön kustannukset ovat pääosin kiinteitä, kulutuksesta riippumattomia. Verkkoa on huollettava ja korjattava käytöstä riippumatta ja siirtoyhteyden on oltava käytettävissä (esim. kesämökit) vuoden ympäri. Tästä syystä korotus on suurempi perusmaksussa.

Mitkä ovat verkon rakentamis- ja kunnossapitoperiaatteenne toimitusvarmuuden saavuttamiseksi?

Näkemyksemme mukaan toimitusvarmuus saavutetaan maakaapeloinnilla, tehokkaalla kunnossapitotöiden ja viankorjausten organisoinnilla, automaation lisäämisellä sekä erilaisilla verkonrakenneratkaisuilla. Pitkällä aikavälillä kestävin ratkaisu on viedä ilmajohdot maan alle, säältä paremmin suojaan.

Haluamme rakentaa ja uudistaa verkkoa nopeutetusti niin, että se palvelee asiakkaitamme luotettavasti nyt ja tulevaisuudessa. Valtaosa sähköverkostamme on rakennettu 1960-1970 –luvuilla. Tästä johtuen suurin osa verkosta on uusittava tulevien vuosien aikana. Tavoitteena on, että asiakas hyötyy nopeutetusta aikataulusta niin, että keskeytykset ja katkot vähenevät ja lyhentyvät ja vastaavat sähkömarkkinalain tavoitetasoja.

Kuka valvoo siirtohinnoittelua?

Energiavirasto valvoo verkonhaltijan hinnoittelua sähkömarkkinalain sekä sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain perusteella. Lain mukaan hinnoittelun on oltava kohtuullista. Kaikki verkonhaltijat ovat automaattisesti Energiaviraston valvonnan piirissä. Viranomainen määrittelee menetelmät, jonka perusteella yhtiö itsenäisesti asettaa siirtohinnat. Mikäli haluat valittaa verkonhaltijan hinnoittelusta viranomaiselle, voit olla yhteydessä Energiavirastoon. Tietoa verkkoyhtiöiden valvonnasta sekä Energiaviraston yhteystiedot löytyvät viraston nettisivuilta: https://www.energiavirasto.fi/.

Vaadin selvitystä miksei korotusta kerrottu riittävän selkeästi.

Aikaisempien hinnanmuutosten perusteella asiakkaamme ovat toivoneet, että hinnanmuutos ilmoitettaisiin siirtolaskun loppusummasta, jotta muutosten vaikutus olisi helpompi arvioida. Keskimääräiset prosentit on siksi laskettu tyyppikäyttäjittäin laskun loppusummasta mukaan lukien sähkövero ja arvonlisävero. Muutosvaikutus on esitetty tyyppikäyttäjäesimerkeillä euroissa ja tämä pätee vaikka prosentin laskisi eri tavalla. Asiakaspalvelumme voi laskea hinnanmuutoksen vaikutuksen sinun kohdallasi.  Palvelemme sinua numerossa 0200 23 222 (pvm/mpm) ark. 8-16.

Vaadin, että alatte järjestämään alueellisia tilaisuuksia /kertomaan enemmän investoinneista.

Käynnistyvistä projekteista informoimme asiakkaitamme jatkossakin normaaliin tapaan paikallisessa ja alueellisessa mediassa sekä kotisivuillamme. Projektien suunnitteluvaiheessa käymme aktiivista keskustelua muun muassa kuntien ja ELY-keskusten kanssa. Asiakkaillemme tiedotamme varmistuneista projekteista, kun projektin lopullinen aikataulu on selvillä.

En hyväksy 1.3.2016 voimaanastuvaa hinnanmuutosta. Minne voin valittaa?

Mikäli et hyväksy voimaanastunutta hinnanmuutosta voit olla yhteydessä toimintaamme valvovan Energiaviraston puoleen. Tietoa verkkoyhtiöiden valvonnasta sekä Energiaviraston yhteystiedot löytyvät viraston nettisivuilta: https://www.energiavirasto.fi/.

Hinnanmuutos ei ole kohtuullinen. Vaadin, että kohtuullistatte hinnanmuutosta.

On totta, että vastaavansuuruista hinnankorotusta ei ole aiemmin tehty. Asiakkaiden, yhteiskunnan vaatimukset sekä meidän oma tahto toimitusvarmuuden parantamiselle ovat kasvaneet ja olemme sitoutuneet verkon kehittämiseen nyt aikaisempaa huomattavasti isommalla volyymilla. Hinnankorotus on välttämätön ja asiakkaamme tulevat hyötymään tästä parantuneena toimitusvarmuutena. Viranomainen valvoo sitä, että asiakashinnoittelumme on kohtuullista.

Hintojen korotus on suuri ja ymmärrämme, että se aiheuttaa turhautumista sekä mielipahaa. Sähkönsiirtoyhtiönä meidän täytyy kuitenkin vastata toimitusvarmuuslainsäädännön asettamaan tavoitteeseen.