Tarvitsetko lisää tietoa?

Asiakaspalvelun yhteystiedot

Kokeilemme asiakaspalvelussa pidennettyä palveluaikaa 27.3.-14.4. Tavoitat asiantuntijamme puhelimitse ja chatista klo 17 asti. Lue lisää >
Lähetä meille viesti >

Näin tavoitat meidät

  • Asiakaspalvelun tavoitat numerosta 0200 23222 (pvm/mpm) arkisin klo 8-16. Ulkomailta soitettaessa tavoitat meidät numerosta +358 (0)20 520 5994 (ulkomaanpuheluhinta).
  • Chat-asiakaspalveluikkuna aukeaa automaattisesti sivun oikeaan reunaan, kun liikut sivuillamme. Chat on avoinna arkisin klo 8-16. Voit myös aloittaa keskustelun itse klikkaamalla sivun laidassa olevaa laatikkoa "Chattaa tästä asiantuntijallemme".
  • Caruna Sähkövahtia koskevissa asioissa palvelemme maksuttomassa numerossa 0800 1 97000 ympäri vuorokauden.
  • Maksuton vikailmoitusnumeromme 0800 1 95011 on avoinna ympäri vuorokauden.
  • Halutessasi voit myös täyttää yhteydenottolomakkeen ja välittää kysymyksesi meille. Linkin lomakkeeseen löydät sivun oikeasta reunasta.

Carunan vaihde, puh. 020 520 20 (puhelumaksu 8,35 snt/puhelu + puhelut kiinteästä- ja matkapuhelinverkosta 16,69 snt/min).

Usein kysyttyjä kysymyksiä 1.3.2016 voimaanastuneesta hinnanmuutoksesta

Alle on koottu usein esitettyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia 1.3.2016 voimaanastuneesta hintamuutoksesta ja 28.2.2017 päättyneestä määräaikaisen hinnanalennuksen poistumisesta.

Jos et löydä vastausta kysymykseesi usein kysyttyjen kysymysten joukosta, voit ottaa myös yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mihin 1.3.2016 voimaan astunut hinnanmuutos perustuu?

Siirtohintojen korotus perustuu verkon parantamisohjelman toteuttamiseen. Uudistamme ja kehitämme sähköverkkoamme vuosittain noin 200 miljoonalla eurolla. Tavoitteenamme on, että pystymme palauttamaan sähköt mahdollisimman nopeasti vuonna 2013 voimaantulleen sähkömarkkinalain tavoitetasojen mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että vuonna 2028 taajamissa sähkökatko ei saa ylittää yli 6 tuntia ja haja-asutusalueilla 36 tuntia asiakkaillamme. Toimitusvarmuusinvestoinneilla pystymme vastaamaan yhteiskunnan vaatimukseen ja tavoitteeseen parantaa sähkönjakelun toimitusvarmuutta seuraavan 15 vuoden aikana.

Mistä määräaikaisessa alennuksessa on kysymys?

Solmimme kuluttaja-asiamiehen kanssa sopimuksen 2016 hinnanmuutoksen yhteydessä, minkä perusteella annettiin määräaikainen, vuoden mittainen, 25 % alennus sähkönsiirron perusmaksuista. Samassa yhteydessä sitouduimme siihen, ettemme korota hintojamme vuonna 2017.

Alennus on koskenut 1.3.2016 voimassa olevan hinnaston perus-, teho- ja loistehomaksuja ja oli voimassa helmikuun 2017 loppuun saakka. Noudatimme solmittua sopimusta ja perusmaksuihin annettu alennus on päättynyt 28.2.2017.

Ketä alennus on koskenut?

Sopimus tehtiin yhteistyössä kuluttaja-asiamiehen ja Carunan välillä. Alennus kohdistui kaikkiin 655 000 Carunan asiakkaaseen, sekä kuluttajiin että yritysasiakkaisiin.

Mitä määräaikaisen hinnanalennuksen poisto tarkoittaa?

Kyse on kuluttaja-asiamiehen kanssa tehdystä ratkaisusta, jolla jaksotamme hinnankorotuksia. Ratkaisu tehtiin viime helmikuussa ja siinä sovimme, että kohtuullinen siirtohintojen hinnankorotus ei vuosikustannuksissa ylitä 15 prosentin rajaa.

Yhteisen ratkaisun mukaisesti annoimme sähkönsiirron perusmaksuista 25 % hinnanalennuksen vuoden määräajaksi. Sitouduimme siihen, että hinnankorotuksia ei tule vuoden 2017 aikana.

Määräaikainen hinnanalennus päättyi 28.2.2017. Jotta laskulla näkyvä uusi perusmaksu ei aiheuttaisi hämmennystä, olemme muistuttaneet asiakkaitamme alennuksen poistumisesta laskun mukana tulevalla kirjeellä.

Haluamme korostaa, että kyse ei ole 25 prosentin korotuksesta sähkönsiirron kokonaislaskuun. Hinnanalennuksen poisto tarkoittaa asiakkaalle sähkön käytöstä ja tuotteesta riippuen keskimäärin noin 4-14 prosentin muutosta aiempaan siirtomaksuun verrattuna, mikä tarkoittaa sähkönsiirtotuotteesta riippuen keskimäärin 2-7 euron muutosta kuukaudessa.

Katso tästä perusmaksualennuksen poiston vaikutus yleisimmillä siirtotuotteilla.

Miten olette kertoneet asiakkaille hinnanalennuksen päättymisestä?

Olemme informoineet asiakkaitamme viime vuoden maaliskuusta alkaen kotisivuillamme ja asiakkaiden laskuilla. Muistutamme asiakkaitamme viime vuonna sovitusta asiasta laskun mukana olevalla liitteellä.

Miksi korotus on näin suuri?

Caruna solmi kuluttaja-asiamiehen kanssa sopimuksen 2016 hinnanmuutoksen yhteydessä, minkä perusteella annettiin määräaikainen 25 %:n alennus sähkönsiirron perusmaksuista. Tämä alennus päättyy 28.2.2017.

Toimitusvarmuusinvestointien toteuttaminen vaatii isoja rahavaroja ja tämä korottaa siirtohintojamme. Sähköverkon mittavat uudistustyöt on aloitettu tehostetusti jo vuonna 2012 ja haluamme mahdollisimman nopeassa aikataulussa parantaa asiakkaidemme sähköjakelun luotettavuutta. Työ on kuitenkin pitkäjänteistä ja kestää laajamittaisesti vähintään vuosikymmenen.

Lähes kaikki siirtoyhtiöt ovat vastaavien kehitystoimien edessä. Sähkönjakelun luotettavuus on asia, jota asiakkaamme meiltä erityisesti odottavat. Verkonparannushankkeet vähentävät sähkökatkoja ja niiden pituuksia verkkoalueillamme.

Miksi korotus on suurempi perusmaksuissa?

Verkkoyhtiön kustannukset ovat pääosin kiinteitä, kulutuksesta riippumattomia. Verkkoa on huollettava ja korjattava käytöstä riippumatta ja siirtoyhteyden on oltava käytettävissä (esim. kesämökit) vuoden ympäri. Tästä syystä korotus painottuu kiinteisiin maksuihin eli perusmaksuun.

Miksei korotuksesta kerrottu riittävän selkeästi?

Aikaisempien hinnanmuutosten perusteella asiakkaamme ovat toivoneet, että hinnanmuutos ilmoitettaisiin siirtolaskun loppusummasta, jotta muutosten vaikutus olisi helpompi arvioida. Keskimääräiset prosentit on siksi laskettu tyyppikäyttäjittäin laskun loppusummasta mukaan lukien sähkövero ja arvonlisävero. Muutosvaikutus on esitetty tyyppikäyttäjäesimerkeillä euroissa ja tämä pätee vaikka prosentin laskisi eri tavalla.

Asiakaspalvelumme voi laskea hinnanmuutoksen vaikutuksen sinun kohdallasi. Palvelemme sinua numerossa 0200 23222 (pvm/mpm) arkisin klo 8-16.

Katso tästä nyt päättyvän perusmaksualennuksen vaikutus siirtolaskuun kuukaudessa.

Kuka valvoo siirtohinnoittelua?

Energiavirasto valvoo verkonhaltijan hinnoittelua sähkömarkkinalain sekä sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain perusteella. Lain mukaan hinnoittelun on oltava kohtuullista. Kaikki verkonhaltijat ovat automaattisesti Energiaviraston valvonnan piirissä. Viranomainen määrittelee menetelmät, jonka perusteella yhtiö itsenäisesti asettaa siirtohinnat.

Tietoa verkkoyhtiöiden valvonnasta sekä Energiaviraston yhteystiedot löytyvät viraston nettisivuilta: https://www.energiavirasto.fi/.

Miksi Caruna ja Caruna Espoo Oy:llä on eri hinnat?

Caruna Oy ja Caruna Espoo Oy ovat kaksi erillistä yhtiöitä ja molemmat osa Carunaa. Yhtiöiden verkkoalueet sijaitsevat maantieteellisesti eri alueilla ja verkostorakenne ja siten myös hinnoittelu on erilainen yhtiöiden välillä.

Mitkä ovat verkon rakentamis- ja kunnossapitoperiaatteenne toimitusvarmuuden saavuttamiseksi?

Haluamme rakentaa ja uudistaa verkkoa niin, että se palvelee asiakkaitamme luotettavasti nyt ja tulevaisuudessa. Valtaosa sähköverkostamme on rakennettu 1960-1970 –luvuilla. Tästä johtuen suurin osa verkosta on uusittava tulevien vuosien aikana. Aikatauluamme on nopeutettu ja tavoitteena on, että asiakas hyötyy siitä niin, että keskeytykset ja katkot vähenevät ja lyhentyvät ja vastaavat sähkömarkkinalain tavoitetasoja.

Näkemyksemme mukaan toimitusvarmuus saavutetaan maakaapeloinnilla, tehokkaalla kunnossapitotöiden ja viankorjausten järjestelyillä, automaation lisäämisellä sekä erilaisilla verkonrakenneratkaisuilla. Pitkällä aikavälillä kestävin ratkaisu on viedä ilmajohdot maan alle, säältä paremmin suojaan.

Miten tiedotatte verkonparannushankkeistanne?

Käynnistyvistä projekteista informoimme asiakkaitamme jatkossakin normaaliin tapaan paikallisessa ja alueellisessa mediassa sekä kotisivuiltamme löytyvällä projektikartalla.

Projektien suunnitteluvaiheessa käymme aktiivista keskustelua muun muassa kuntien ja ELY-keskusten kanssa.