Ajankohtaista

Ota aktiivinen ote sähköasioihin

Ota aktiivinen ote sähköasioihin

Sähkömarkkinat ovat muuttuneet viime vuosina paljon ja tuoneet toivottuja muutoksia asiakkaille. Sähkön kulutusta seurataan tunneittain, mikä on lisännyt avoimuutta ja selkiyttänyt hinnoittelua asiakkaiden mielissä. Alalle on myös tullut paljon uusia sähkönmyyjiä, mikä edistää kilpailua.

Sähkönsiirtoyhtiöt huolehtivat alueensa sähkön jakelusta, mutta eivät myy sähköä. Asiakas tekee itse sopimuksen sähkönmyyjän kanssa. Sähkönsiirtoyhtiö ei voi ottaa kantaa kenen kanssa sopimus on tehty, eikä se voi puuttua mahdollisiin riitatilanteisiin, vaan toimii omalla verkkoalueellaan yhteistyössä kaikkien sähkönmyyjien kanssa. Sähkönsiirtoyhtiö ei voi purkaa sopimusta kenenkään puolesta, vaan luottaa myyjien tekemiin ilmoituksiin.

Näin toimii vastuullinen myyjä

Osa sähkönmyyjistä käyttää ulkopuolista puhelinmyyntipalvelua. Huolimatta siitä, kuka myyntityön hoitaa, on vastuullisen myyjän tehtävä kertoa selvästi tuotteista, kertoa avoimesti hinnoittelusta ja toimittaa tarjoukset ja sopimusvahvistukset ajallaan.

"Suurin osa Suomen sähkönmyyntiyhtiöistä toimii niin kuin pitääkin. Varmista siis, että saat kaiken tarvitsemasi tiedon ja pyydät puhelinmyyjää lähettämään tarjouksen ja muut materiaalit välittömästi puhelun jälkeen esimerkiksi sähköpostitse. Nyt saa ihan luvan kanssa olla vaativa", sanoo Team Manager Elina Säiläkivi Carunalta.

Säiläkivi kannustaa olemaan aktiivinen ja hankkimaan tietoa:

"Kannattaa ehdottomasti hyödyntää esimerkiksi etäluettavien sähkömittareiden antama tieto. Mitä enemmän tietää sähkömarkkinoista ja omasta kulutuksesta, sitä helpompi on olla sähkönmyyjien kanssa tekemisissä. Sähkönsiirtoyhtiönä toivomme aktiivista kilpailua. Suosittelen myös miettimään, mitkä muut asiat kuin sähkön hinta ovat itselle tärkeitä. Kenties sähkön tuotantotavalla on merkitystä, kenties erilaisissa bonuskäytännöissä", Säiläkivi kertoo.

Lisäksi hän neuvoo varmistamaan, että lasku koskee toteutunutta kulutusta arviolaskun sijaan.

Muista nämä, kun kilpailutat sähkönmyyjän:

  1. Vertaile myyjiä puolueettomilla nettisivustoilla (kilpailuttaja.fi, vertaa.fi, energianet.fi). Näissä voi verrata sähkön hintaa oman talouden kulutuksella. Myyjät päivystävät usein myös kauppakeskuksissa.
  2. Hyödynnä etäluettavien mittareiden ja erilaisten nettipalveluiden tuottama tieto. Näiden kautta näet oman kulutuksesi tunneittain, ja voit arvioida miten vaikkapa yhden sisälämpötila-asteen laskeminen vaikuttaa laskuun.
  3. Tieto auttaa haastamaan puhelinmyyjiä. Sinun ei tarvitse tehdä ostopäätöstä heti puhelimessa. Pyydä kirjallinen tarjous, ja perehdy siihen ajan kanssa. Tarjous kannattaa pyytää välittömästi, ettei reagointiaika mene umpeen.