Ajankohtaista

Jos myrsky uhkaa – näin Carunassa varaudutaan

Jos myrsky uhkaa – näin Carunassa varaudutaan

Kun säätiedotus vasta ennustaa myrskyä, Carunassa varaudutaan jo mahdollisiin sähkönjakeluhäiriöihin. Vikapäivystyksen miehitys voidaan nostaa jopa kymmenkertaiseksi.

Carunan sähköverkon käyttökeskuksissa säätietojen seuraaminen on jokapäiväinen rutiini. Käyttökeskus on aina tietoinen säässä tapahtuvista muutoksista ja tuoreimmista myrskyvaroituksista.

”Sähkönjakelun kannalta uhkaavat sääennusteet laukaisevat varautumisprosessin. Tiedämme yleensä jo pari päivää etukäteen, jos myrsky uhkaa,” kertoo käyttökeskuksen päällikkö Jörgen Dahlqvist

Rajuilmalla lisävoimia kentälle ja keskuksiin

Kun ennuste näyttää rajuilmaa, Carunassa kokoontuu erityinen suurhäiriöjohtoryhmä.

”Käymme läpi myrskyn oletetun voimakkuuden, myrskyalueen ja sen maaston sekä sen, kuinka montaa ihmistä mahdollinen jakeluhäiriö koskisi. Myös eri vuodenajat vaikuttavat suunnitelman laadintaan: onko maa roudassa, tai onko viime aikoina satanut paljon,” Dahlqvist kuvailee.

Kokouksen tietojen perusteella Caruna vastaa sään aiheuttamaan haasteeseen. 

Vikailmoituksia vastaanottavan asiakaspalvelun miehitys on mitoitettava oikein ja varmistettava, että kentällä ja käyttökeskuksessa on riittävästi työntekijöitä. Käyttökeskuksessa tarkistetaan myös, onko sähkönjakeluverkossa meneillään korjaustöitä, ja varmistetaan IT-järjestelmien toimivuus.

Tositoimiin varaudutaan harjoituksilla

Tositoimet poikkeustilanteissa sujuvat helpommin, kun niitä on harjoiteltu etukäteen. Carunan varautumisprosessia harjoitellaan usein käytännössä, ja carunalaiset osallistuvat yhteisiin harjoituksiin viranomaisten kanssa.

Ennakkoon varautuminen ei luonnollisestikaan aina estä vaurioiden tai jakeluhäiriöiden syntyä. ”On tärkeää ymmärtää, että varautumisella ei poisteta vikoja, vaan puu kaatuu, jos se on myrskyssä kaatuakseen,” Dahlqvist toteaa.

Myrsky tuo tuhansia puheluja päivystykseen

Isoissa myrskyissä asiakaspalvelun vikailmoitusten vastaanottajat joutuvat koville. Esimerkiksi vuoden 2011 joulukuussa riehuneen Tapani-myrskyn aikana vikapäivystykseen tuli kymmeniä tuhansia puheluita.

”Vikapalvelu vastaanottaa ja käsitelee asiakkaiden vikailmoitukset ja antaa tarvittaessa lisäohjeistusta. Lähetämme vikatiedot käyttökeskukseen, jossa ilmoitukset laitetaan kiireellisyysjärjestykseen ja tilataan asentajat korjaamaan vika,” kertoo vikapalvelua koordinoiva Jenna Brunfeldt.

”Vikapalvelu toimii ympäri vuorokauden. Kuten muuallakin Carunassa, vikapalvelun resursseja lisätään myrskytilanteessa”, sanoo Brunfeldt ja kertoo esimerkin poikkeustilanteen mittasuhteista: ”Meillä on normaalisti noin 10 hengen tiimi, mutta myrskyssä on valmius nostaa resursseja jopa sataan henkilöön.”

Netti tiedottaa myrskyssäkin

Pitkittyneet sähkönjakeluhäiriöt ovat harmillisia, ja asiakkaat kysyvät usein vikapalvelusta niiden kestosta. Brunfeldt vinkkaa, että Carunan nettisivuilta löytyvästä häiriökartasta saa nopeasti tietoa mahdollisista jakeluhäiriöstä ja niiden mittavuudesta.

Myös vikapalvelunumero toimii ilmoituskanavana. Kun soitat ja näppäilet ensin postinumerosi, saat tietoosi oman alueesi jakeluhäiriöt. Jos haluat jättää vikailmoituksen, puhelusi yhdistyy edelleen vikavastaajalle. Kiireettömän vikailmoituksen voi tehdä nettisivuillamme.

Lisätietoja:

Carunan häiriökartta
Tilaa Sähkövahti ja saat tiedon sähkökatkoista tekstiviestillä  
Vikailmoituksen puhelinnumero: 0800 195011 (24h)
Asiakasneuvonta: ma—pe klo 8—16 puh. 0200 23222 (pvm/mpm)
Sähköinen vikailmoituslomake
Caruna Twitterissä
Caruna Facebookissa